مشکلات و چالش‌های صنعت دارو در کمیسیون صنایع مجلس بررسی شد

 

نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به لزوم نوسازي تجيهزات و ماشين‌آلات خطوط توليد صنعت داروسازي، گفت: براساس گزارش‌هاي ارائه شده طي پنج سال گذشته نرخ سرمايه‌گذاري از نرخ استهلاک اين صنعت کمتر شده است که بايد اين مشکل رفع‌شود.
به گزارش ايرنا،  علي اکبر کريمي در تشريح نشست امروز يکشنبه کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: دستورکار نخست امروز کميسيون بررسي مشکلات و چالش‌هاي صنعت دارو و تجهيزات پزشکي با حضور مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و انجمن‌ها و سنديکاهاي مرتبط بود.
نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي افزود: مطالبات گسترده شرکت‌هاي توليدي دارو از شرکت‌هاي پخش دارو و در ادامه مطالبات اين شرکت‌ها از داروخانه‌ها و مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌هاي بيمه‌اي يکي ديگر از چالش‌هاي اين صنعت بود که با پيگيري‌هاي هفته‌هاي اخير اقدامات خوبي در اين حوزه صورت گرفت.


وي با بيان اينکه لزوم نوسازي تجيهزات و ماشين‌آلات خط توليد و سرمايه گذاري‌هاي جديد در صنعت دارو از ديگر موضوعات مطرح شده در نشست امروز بود، ادامه داد: متاسفانه براساس گزارش‌هاي ارائه شده طي پنج سال گذشته نرخ سرمايه‌گذاري از نرخ استهلاک اين صنعت کمتر شده که بايد هرچه سريعتر اين موضوع رفع شود.
وي با بيان اينکه حدود 250 ميليون دلار منابع مالي براي نوسازي و سرمايه‌گذاري در صنعت دارو نياز است، افزود: اميدواريم اين منابع موردنياز فراهم شود تا ماشين آلات و تجهيزات صنايع موجود در اين حوزه بازسازي شود.
کريمي با بيان اينکه اگرچه حدود 97درصد توليد داروي موردنياز کشور در داخل انجام مي‌شود اما سه درصد باقي مانده وارداتي است، تصريح کرد: سرمايه گذاري‌هاي جديد به ويژه در شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند به افزايش داروهاي توليد داخل کمک کند.
نايب رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس همچنين از استماع برنامه‌هاي داوطلبان عضويت در شوراي نگهبان به عنوان حقوقدان در کميسيون متبوعش خبر داد.