شورحسینی در ایران و جهان تشیع

گزارش «آرمان امروز» از حضور پرشور مردم در عاشوراي حسيني آرمان امروز: امسال هم  به سبک و سياق سال‌هاي گذشته، مردم عاشقانه در سوگ سرور و سالار شهيدان گريستند و دسته‌هاي عزاداري به شهرهاي ايران، حال و هواي محرم پوشانيد. محرم 1401 از آن جهت حائز اهميت بود که خيلي‌ها معتقد بودند به خاطر فشارهاي اقتصادي و تورم بي‌سابقه‌اي که دامنگير شهروندان آن است، مردم با شدت و حدت کمتري مراسم عزاداري امام حسين (ع) را برگزار خواهند کرد، اما مردم ثابت کردند که در هر شرايطي پاي شهادت مولايشان و آن صحبت بنيانگذار انقلاب هستند که فرمودند: « قضيه کربلا منحصر به يک جمعيت هفتاد و چند نفري و يک زمين کربلا نبوده. همه زمين‌ها بايد اين نقشه را اجرا کنند، و همه روزها غفلت نکنند.» مثلا در استان سيستان و بلوچستان، در روز عاشوراي حسيني يکپارچه سياهپوش شد و مردم ولايتمدار و عاشق اين استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) و ياران باوفايشان اشک ماتم ريختند. در زاهدان مرکز سيستان و بلوچستان خيل عظيم دسته‌ها و هيئات مذهبي از خيابان‌هاي مختلف اين شهر به سوي ميدان امام حسين (ع) روانه شدند تا يکبار ديگر در جوار گلزار شهدا به احترام مظلوميت سيدالشهدا با امام زمان خود تجديد بيعت کنند.
شور حسيني در ايران سياه‌پوش
حجت الاسلام علي خيور، رئيس اداره تبليغات اسلامي زاهدان مرکز سيستان و بلوچستان گفت: «بيش‌از 180 هيات مذهبي در روز تاسوعا و عاشوراي حسيني که 100 هيات از آنها در هسته مرکزي شهر به دسته روي و عزاداري براي سيد و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع)پرداختند.»  دراستان گيلان نيز سوگواري عاشوراي حسيني در بقعه متبرکه امام زاده هاشم و «خواهر امام» رشت، آقاسيدجلال الدين اشرف آستانه اشرفيه، امام زاده ابراهيم شفت و ساير امام زادگان شاخص حال و هواي معنوي خاصي داشت. عاشقان حسيني با حضور در مراسم هاي عاشورا در اين اماکن مذهبي با سينه زني براي امام حسين عليه السلام و ياران باوفايش گريستند. براساس گزارش هاي مردمي  خيابان هاي منتهي به اين امام زادگان مملو از جمعيت عزاداران حسيني بود، حضور کودکان با پيشاني بند ياحسين (ع) به همراه خانواده از جلوه هاي مراسم‌هاي عاشوراي حسيني در استان گيلان بود. در روز عاشورا دارالارشاد اردبيل همنوا با ساير هموطنان در پاسداشت شهداي دشت نينوا اقامه عزاي باشکوهي را کردند تا به ياد مظلوميت شهداي نينوا با برگزاري آيين‌هاي سنتي و عزاداري‌هاي پرشور و حرارت اوج دل سپردگي خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دهند. مراسم شاخسي واخسي (شاه حسين و واي حسين) و شبيه‌خواني در اکثر ميادين شهراردبيل و در محوطه مساجد برگزار شد و مردم به دور ميدان شبيه‌خواني حلقه زدند و با ديدن صحنه‌هاي نمادين شهادت امام حسين (ع) و اسارت اهل بيتش اشک ماتم ريختند.
اما شايد يکي از قابل توجه‌ترين مراسم، آيين شبيه‌خواني در ديار آذربايجان بود. روايتي از زمان مکالمه امام حسين(ع) با خواهرش حضرت زينب(س) در ترک خيمه‌گاه  که امام حسين(ع) فرياد «هل من ناصر ينصرني» را سر مي‌دهد اما گويي ديگر هيچ پاسخي از يارانش که به شهادت رسيدند نمي‌شنود و خود راهي ميدان مي‌شود تا در اين جنگي سخت با لشکر کفر جنگ کرده و در نهايت حوادث تلخ شهادت علي اصغر(ع) و جان‌سوز بودن چنين رويدادي که دل‌هاي به حزن و اندوهي واقعي مي‌کشاند.
نخل گرداني در شهرهاي کويري
نخل گرداني و حمل کجاوه چوبين همراه با برگزاري مناسک سوگواري سمبلي از تشييع پيکر مقدس امام حسين (ع) در روز عاشورا است و اين آيين در بسياري از شهرها و روستاهاي اطراف منطقه کوير مرکزي ايران نظير شهرهاي جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمين، نواحي قم، کاشان، ابيانه، خور و بيابانک، زواره، اردستان و نائين هر ساله در مناسبت‌هاي مختلف عزاداري سالار شهيدان با شکوه هر چه تمامتر برگزار مي شود. استان گلستان يکي از همين استان ها بود که نخل گرداني در جاي جاي اين خطه برگزار شد و مردم آن در غم شهادت امام خوبي ها با برگزاري اين مراسم به سوگ نشستند. در اصفهان نيز ‍پس از برگزاري مراسم سخنراني، مقتل‌خواني و عزاداري امام حسين (ع) نماز ظهر عاشورا با حضور عزاداران سالارشهيدان در ميدان تاريخي امام(ره) اين شهربرگزار شد. در همين راستا دسته‌هاي مختلف عزادار شامل هيات‌هاي زنجيرزن، سينه زن و تعزيه از ساعت 9 صبح در ميدان امام حضور يافتند وپس از برپايي مراسم سوگواري عاشوراي حسيني، در نماز ظهر عاشورا شرکت کردند.
نذر چراغ در بروجرد
محرم در بروجرد نيز با حال و هوايي خاص و مراسم ويژه مردم اين شهر برگزار مي شود .يکي از آداب تاسوعا و عاشورا در بروجرد نذر کردن چراغ براي سقاخانه هاست، حاجتمندان چراغي با اجازه صاحبخانه برمي‌دارند و نذر مي کنند که با برآورده شدن حاجاتشان مثلا 10 چراغ جايگزين آن کنند، در برخي مواقع به جاي چراغ از کالاهاي ديگر به ويژه ليوان و استکان که مورد استفاده هيات ها و سقاخانه هاست استفاده مي شود.


رنگ حزن در خراسان جنوبي
آيين عزاداري ماه محرم و سوگواري شهادت قافله‌سالار دشت نينوا حضرت اباعبدالله الحسين (ع) که ساليان سال است در مناطق غربي استان خراسان رضوي و ديار سربداران با شور و حرارت خاصي برگزار مي شود امسال نيز در روز دهم محرم (عاشورا) به اوج خود رسيد و با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد. شهرستان هاي سبزوار، جوين، جغتاي، داورزن، خوشاب و ششتمد، که از آغازين روزهاي ماه محرم شور و حال غريبي يافته و رنگ حزن و عزا گرفته بودند، با نزديک شدن به روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني و شهادت سرخ سرور شهيدان امام حسين (ع)، شاهد خيمه زدن غمي سنگين بر اين ديار بودند که بخشي از آن را مي توان در آيين هاي عاشورايي مردم اين خطه به عينه ديد. مشکي شدن تن پوش مردم، فعال شدن هيات هاي عزاداري، برپايي خيمه هاي عزا، سياهپوش شدن شهرها و روستاها، نصب پرچم هاي سياه بر همه معابر و محلات، رونق گرفتن پخت غذاي نذري و اطعام عزاداران تنها گوشه اي از آيين هاي عزاداري و سوگواري مردم اين منطقه به مناسبت ايام محرم بود که امسال در اين خطه برگزار شد. در غرب کشور و استان کردستان نيز مراسم عزاداري و سوگواري حضرت سيدالشهدا، امام حسين(ع)؛ شب عاشوراي حسيني با حضور خيل عظيمي از عاشقان و محبان اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) و با رعايت دستورالعمل‌ها و شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي برگزار شد. در مراسم معنوي شب عاشوراي حسيني در حسينيه سنندج، مداح اهل‌بيت در رثاي سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) و شهداي کربلا به مديحه‌سرايي پرداخت و عزاداران شيعه و سني نيز، ضمن عزاداري در سوگ حضرت سيدالشهدا(ع)، بار ديگر وحدت خدشه‌ناپذير خود را به جهانيان نشان دادند.
محرم امسال نيز گذشت . با تمام خاطرات زيبا و معنويش. اشک ها و گريه‌ها و مويه‌ها در سوگ امام سوم شيعيان؛ محرمي که بي شک مي توان از آن به عنوان تابلويي از غيرت مردم ايران و عاشقان سيدالشهدا نام برد.