برخی سیاست‌ها نیازمند به‌روزرسانی هستند

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار اعضاء مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه راه علاج دشمني‌ها، ايستادگي است تاکيد کردند که حوادث جزيي حواس مسئولان را از سازندگي پرت نکند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار رئيس و اعضاي دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجمع را به لحاظ حضور افراد نخبه و مجرّب و نگاه همه‌جانبه به مسائل کشور و وظايف اساسي که بر عهده آن است، مجموعه‌اي بسيار مهم براي جمهوري اسلامي دانست.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به قضاياي اخير، اغتشاش‌هاي پراکنده را طراحي انفعالي و ناشيانه دشمن در مقابل پيشرفت‌ها و حرکت‌هاي ابتکاري و بزرگ ملت ايران خواندند و تأکيد کردند: تا هنگامي که ملت در مسير نظام اسلامي و ارزشهاي ديني قرار دارد، اين دشمني‌ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ايستادگي است و مسئولان کشور نيز مراقب باشند اينگونه مسائل آنها را از مسئوليت‌ها و وظايف اصلي در عرصه داخلي و خارجي باز ندارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تشکر از تلاش‌هاي اعضاء در دوره قبلي مجمع بخصوص جلسات متراکم درباره سياست‌هاي کلي برنامه هفتم، و همچنين با گرامي‌داشت ياد اعضاي فقيد به‌ويژه مرحوم آيت‌الله هاشمي شاهرودي، گفتند: مجمع هم از لحاظ حضور افراد نخبه و مجرّب در آن، و هم به علت وظايف مهم آن، جايگاهي والا و برتر دارد.


ايشان مهمترين مسئوليت مجمع را وظيفه «تشخيص مصلحت» خواندند و گفتند: مسئله مصلحت جزو مسائل درجه يک نظام، و به تعبير امام بزرگوار به قدري مهم است که غفلت از آن گاهي موجب شکست اسلام مي‌شود.
رهبر انقلاب، معرفي و معنا کردن «مصلحت» در مقابل «حقيقت و حکم شريعت» را غلط دانستند و با تأکيد بر اينکه لازمه تشخيص صحيح، شناخت موضوع و شناخت مصلحت است، افزودند: در تعيين مصلحت بايد به شيوه‌اي عمل شود که کاملاً اطمينان‌بخش باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين اعتبار قوانين مورد بررسي در مجمع را تا زمان جاري بودن مصلحت دانستند و خاطرنشان کردند: در موضوع سياست‌هاي کلي نيز نبايد نگاه افراطي يا تفريطي داشت زيرا هم گنجاندن مسائل آرماني و هر چيز مفيد براي کشور به‌عنوان سياست کلي نادرست است هم جزيي‌نگري و تعيين بعضي کميّت‌ها و وارد شدن در جزئيات اجرايي و تقنيني.
رهبر انقلاب تعريف صحيح از سياست‌هاي کلي را «چارچوبي روزآمد و جهت‌دهنده به قوانين و امور اجرايي به منظور دستيابي به اهداف» خواندند و افزودند: بعضي از سياست‌ها، ماندگار، اما برخي ديگر مختص يک دوره خاص و نيازمند به‌روزرساني هستند. ايشان وظيفه نظارت بر حُسن اجراي سياست‌هاي کلي را مسئله‌اي ظريف دانستند و گفتند: گاهي شکايت مي‌شود که اين نظارت موجب قفل شدن کارها مي‌شود در حالي‌که ملاحظات و قواعد حقوقي بايد به‌گونه‌اي در نظر گرفته شود که نظارت در عين جلوگيري از انحرافِ جهت‌گيري‌هايِ قانونگذاري و اجرايي، موجب توقف يا تأخير در امور نشود.
«اثربخشي سياست‌هاي کلي» نکته پاياني مورد اشاره رهبر انقلاب در اين بخش بود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه به قضاياي اخير و برخي اغتشاش‌هاي پراکنده اشاره و به اعضاي مجمع تشخيص مصلحت به عنوان افراد تأثيرگذار در اصلاح امور و خنثي کردن نقشه دشمن، توصيه کردند در قبال اين مسائل توجه کافي داشته باشند و از اين مسائل عبور نکنند.
ايشان با تأکيد بر اينکه در حوادث اخير، نقش و دخالت دشمن براي همه و حتي براي صاحب‌نظران بي‌طرف خارجي روشن و آشکار است، افزودند: اين قضايا يک موضوع خودجوش دروني نيست البته ممکن است از برخي زمينه‌ها استفاده کرده باشند اما اقدامات دشمن همچون تبليغات، تلاش براي اثرگذاري فکري، ايجاد هيجان، تشويق و حتي آموزش راههاي ساخت مواد آتش‌زا، اکنون کاملاً واضح و آشکار است. رهبر انقلاب،‌ نکته مهم در اين قضايا را «انفعالي و واکنشي بودن حرکت دشمن» برشمردند و خاطرنشان کردند: ملت ايران در فاصله‌ زماني کوتاه، حرکت هاي بزرگي انجام داد که 180 درجه در نقطه مقابل سياستهاي استکبار جهاني بود و آنها ناچار به عکس‌العمل شدند و در همين چارچوب با برنامه‌ريزي و صَرف پول، افرادي از جمله برخي سياسيون در آمريکا، اروپا و برخي نقاط ديگر را به ميدان آوردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: اين حرکت هاي عظيم نشان داد ملت ايران علاوه بر اينکه با نشاط، متديّن و پايبند به ارزشها و مسائل ديني است و کشور نيز حرکت رو به جلو خود را با شتاب ادامه مي دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور ميليوني جوانان در راهپيمايي اربعين و حرکت هاي مؤمنانه را نمونه اي از تديّن، دين‌باوري و حرکت‌هاي بزرگ ملت ايران برشمردند و افزودند: در واقع ابتکار به دست ملت ايران بود و دشمن مجبور به عکس‌العمل ناشيانه و ابلهانه و برنامه‌ريزي براي اغتشاش شد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد مجدد بر متفاوت بودن حکم کساني که به خيابان‌ها آمدند، خاطرنشان کردند: برخي از اين افراد يا عامل دشمن هستند يا اگر عامل هم نباشند هم‌جهت با دشمن هستند و برخي هم افراد هيجان زده هستند. در مورد دسته دوم بايد کار فرهنگي انجام گيرد اما درخصوص دسته اول، مسئولان قضايي و امنيتي بايد وظيفه خود را انجام دهند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: اينکه برخي مي‌گويند فضا را امنيتي نکنيد بله ما هم موافق هستيم و تا آنجايي که ممکن است فضا نبايد امنيتي شود اما کار فرهنگي جاي خود و کار قضايي و امنيتي هم در جاي خود.
ايشان تأکيد کردند: تا زماني که ملت ايران، پرچم اسلام را به دست گرفته و همراه نظام اسلامي است، ‌اين دشمني‌ها به اَشکال مختلف ادامه پيدا خواهد کرد و تنها راه علاج آن نيز ايستادگي است البته اينگونه نيست که بگوييم حرکت در مسير اسلام، براي ما از جانب شياطين دردسر درست کرده است زيرا آنهايي هم که در مسير اسلام نيستند به نحو ديگري دچار دردسر از طرف شياطين هستند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: ايستادگي ما در مقابل طراحي‌ها و دردسرسازي‌هاي شياطين موجب توقف نمي‌شود و زمينه ساز حرکت رو به جلو مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي يک توصيه نيز به مسئولان کشور کردند و گفتند: مراقب باشيد اين مسائل حواس شما را پرت نکند و از کارهاي اصلي و اساسي باز نمانيد.
ايشان افزودند: سازندگي‌ها و کارهاي بزرگ اجرايي و قانون‌گذاري‌هاي کارآمد و کارهاي بزرگ قضايي و مسائل مهم در سياست خارجي نبايد معطوف به اين حوادث جزئي شوند و به لطف خدا اينگونه هم نخواهد شد.
ايشان در پايان سخنان خود تأکيد کردند: ما به وعده الهي مبني بر پيروزي قطعي يقين داريم و حتماً کمک الهي همراه ما خواهد بود. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آيت الله آملي لاريجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گزارشي از جديت و اِشراف اعضاي مجمع و اقدامات آن در زمينه تشخيص مصلحت، بررسي سياست‌هاي کلي و حل معضلات و همچنين اقدامات هيأت عالي نظارت در دوره گذشته و برنامه هاي پيشِ رو در دوره جديد بيان کرد.