جزئیات بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران

خبرگزاري فرانسه گزارش داد که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بر سر تحريم ايران به توافق رسيده‌اند.
چهار ديپلمات اروپايي ه خبرگزاري فرانسه اطلاع دادند که کشورهاي اتحاديه اروپا بر سر تحريم ايران در پي رويدادهاي اخير ايران در رابطه با مرگ مهسا اميني به توافق رسيده‌اند و وزراي خارجه اين کشورها دوشنبه آتي اين تحريم‌ها را رسمي خواهند کرد.
ين واکنش ضدايراني اتحاديه اروپا درحالي اتخاذ مي‌شود که حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه کشورمان پيش‌تر در بخشي از گفت‌وگوي خود با راديو ان‌پي‌آر آمريکا در پاسخ به سوالي درباره اتقاقات اخير ايران گفته بود: در مورد اتفاقي که براي خانم مهسا اميني افتاده است، همه ما متاسف هستيم. اين اتفاق در همه جاي دنيا رخ مي‌دهد از جمله ده‌ها مورد در سال در آمريکا، انگليس و ديگر کشورها. از زمان وقوع اين اتفاق رئيس جمهور کشورم موضوع را با دقت دنبال و با خانواده خانم اميني صحبت کردند. دستگاه قضايي نيز با جديت در حال پيگيري موضوع است.
وي ادامه داد: به دليل احساسات پاک مردم ايران در ساعات اوليه اين حادثه، مردم اعتراضاتي را به شکل مسالمت‌آميز ابراز کردند. اما موضوع تمام شد و همه منتظر نظر دستگاه قضايي هستند. ولي برخي از خارج از کشور با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمي، از طريق ماهواره‌ها، فضاي مجازي در حال تحريک مردم در داخل ايران هستند، به نحوي که اعتراضات مسالمت‌آميز را به خشونت تبديل کرده‌اند. البته ما تعجب مي‌کنيم که چرا برخي مقام‌هاي آمريکا در اين موضوع دخالت مي‌کنند. معترضاني در ايران نسبت به اين حادثه وجود دارند که مطالبه‌شان را به شکل مسالمت‌آميز بيان مي‌کنند. اما اکنون شبکه‌هاي سازماندهي‌شده‌اي در حال کار در حوزه ايجاد ناامني هستند و اخلال در نظم عمومي را دنبال مي‌کنند. گروهک تروريستي منافقين که 17 هزار ايراني را به شهادت رسانده، از آمريکا و برخي از کشورهاي اروپايي در حال تحريک هستند و عوامل‌شان را به داخل ايران مي‌فرستند. ايران جايي نيست که کسي بتواند کودتا يا انقلاب رنگين کند. مردم ايران فهيم هستند. بين اعتراض، اخلال و آشوب تفاوت وجود دارد. ما در ايران به مطالبات مردم توجه مي‌کنيم اما با کساني که بخواهند آشوب کنند و تحت تاثير خارج از کشور باشند، طبق قوانين‌مان عمل مي‌کنيم.


 اميرعبداللهيان همچنين روز گذشته در توييتي در پي گفت‌وگوي خود با وزير خارجه فرانسه نوشته بود: با خانم کولونا، وزير خارجه فرانسه تلفني گفتگو کردم. توافق کرديم احترام و منافع متقابل بايد بر روابط حاکم باشد. هم نظر بوديم که با خشونت و ترور بايد مقابله شود. به مداخله اروپا در امور داخلي ايران اعتراض کردم. گفتم اگر اتحاديه اروپا اقدام محدود کننده بکند، اقدام متقابل مي‌کنيم.