نفوذی ها هنگام بحران ها در صدا وسیما چهره می شوند

آرمان امروز/ سياوش پورعلي : يکي از سوژه‌هايي که در بين اعتراضات هفته‌هاي گذشته توانست در صدر اخبار قرار بگيرد خرابکاري نفوذها در سازمان صدا و سيما بود. بعد از پخش مکرر «فيلم‌هاي آلوده» باعث شد که نهايتا مسئولان اين سازمان حضور خرابکار در اين سازمان را به صورت شفاف تاييد کنند. آنچه تاکنون مشخص شده است خرابکاري اخير در حوزه‌هاي فناوري سازمان رخ داده است. پيمان جبلي، رييس سازمان صدا و سيما در توضيح خرابکاري اخير در رسانه ملي و پيگيري‌هاي انجام گرفته، گفت: «اتفاقي که اخيرا افتاد از ابعاد مختلف در حال بررسي است چون يک نگاه تخصصي بايد بر اين بررسي‌ها حاکم باشد. اين اتفاق در حوزه‌هاي فناوري سازمان رخ داده و حتما بايد با اِشراف و تسلط دقيق فناورانه به اين موضوع نگاه و آن را بررسي کرد. بررسي‌هاي امنيتي و تکنولوژيک در حال انجام است و بعد از مشخص شدن نتيجه، متناسب با آن تصميمات لازم را خواهيم گرفت. بعد از اتفاقي که سال گذشته براي صدا و سيما افتاد، هم فکري و هم افزايي بسيار خوبي بين مجموعه‌هايي که متولي امنيت شبکه هستند، انجام شد و بسياري از آسيب پذيري‌هاي صدا و سيما کاهش پيدا کرد. اين اتفاق اخير گرچه رخداد تلخي بود اما سبب کاهش نقاط باقي مانده آسيب پذير مي‌شود.»
اما اين تنها موضوعي نيست که باعث واکنش‌هاي انتقادي به اين سازمان شده است، بلکه برخي معتقدند که اين نهاد از مسير اصلي خود خارج شده است و با بي‌توجهي به مسائل روز جامعه، به عدم توجه به منافع ملي محکوم شده است. در همين مورد که صدا و سيما در حال حاضر با چه مشکلاتي دست به گريبان است و اينکه حضور نفوذي‌ها در صدا و سيما چه تاريخي دارد با «محمد هاشمي»، رييس سابق سازمان صدا و سيما گفت‌وگويي انجام داده‌ايم. او معتقد است اينکه گفته مي‌شود که در اين سازمان پروژه‌هاي خرابکاري انجام مي‌شود برايش تعجب برانگيز نبود زيرا از ابتدا انقلاب چنين افرادي در حساس‌ترين جايگاه‌ها حضور داشتند. در ادامه اين گفت‌وگوي را مي‌خوانيد.
«محمد هاشمي» در پاسخ به اين سوال که چرا مي‌گويند رسانه ملي به منافع ملي توجهي ندارد؟ به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «انتقادي که در حال حاضر به سازمان صدا و سيما وارد مي‌کنند فاصله گرفتنش از جامعه است. به اين دليل که حالا شهروندان نمي‌توانند با داستان‌هاي سريال‌ها و حتي برنامه‌هايي که پخش مي‌کنند حس همزادپنداري داشته باشند و طبيعي است که در اين شرايط از رسانه ملي فاصله بگيرند و به دنبال شبکه و برنامه‌هاي ديگري باشند. در زماني که در صدا و سيما خدمت مي‌کردم يکي از تاکيدات اين بود که داستان‌ها و برنامه‌ها را با توجه به سليقه شهروندان ساخته شود. به‌نوعي که مخاطب بتواند رد پاي خود و اطرافيانش را در تلويزيون دنبال کنند. بسياري از اين مثال‌ها مي‌توانيم بزنيم تا بگوييم که رسانه ملي از رسالت خود دور شده است و راه ارتباطي بين مردم و صدا و سيما بسياري باريک شده است. در شرايط کنوني يکي از موضوعاتي که خلاء آن در رسانه ملي ديده مي‌شود عدم توجه به نسل جديد است. هيچ ردي از علايق و سبک زندگي دهه هشتادي‌ها و نودي‌ها در تلويزيون ديد نمي‌شود. اگر اين مباني را ملاک قرار دهيم مي‌توانيم بگوييم که رسانه ملي از منافع ملي فاصله گرفته است.»
او با تاکيد بر اينکه صدا و سيما نمي‌تواند به صورت مستقل در مورد برنامه‌ها و جهت‌دهي‌هاي سياسي تصميمي بگيرد، ادامه مي‌دهد: «توجه داشته باشيد که حتي رييس سازمان هم نمي‌تواند در سياست‌گذاري‌هاي سازمان نظر مستقلي داشته باشد. اگر بخواهيم در اين مورد شفاف باشيم بايد بگوييم که صدا و سيما تنها مجري سياست‌ها و قوانيني است که نهادهاي ديگر به او دستور مي‌دهند. برخي انتقاد دارند که چرا صدا و سيما تنها به چهره‌هاي اصولگرا فرصت صحبت کردن مي‌دهند. توجه داشته باشيد که صدا و سيما نمي‌تواند نماينده مجلس، خطيب نماز جمعه و ... را مشخص کند و بگويد که گفته‌هاي فلان مسئول را پخش نمي‌کنيم و ...، چون اين سازمان تنها اجرا کننده سياست‌هاي بالادستي است. بهتر است براي بالا بردن کيفيت برنامه‌ها و جذب مخاطبان جوان برنامه‌هاي غير سياسي و ... پخش کنند تا بهانه‌اي براي فاصله گرفتن از رسانه ملي وجود نداشته باشند. باعث تاسف است که در مورد همه چيز نظرات و ديدگاه‌‎هاي گروه‌ها و جناح‌هاي خاصي از رسانه ملي پخش مي‌شود. حتي در زمينه دفاع مقدس هم با تحريف رخ‌دادها و حوادث روبه‌رو شده‌ايم که اصلا اخلاقي نيست.»


هاشمي در واکنش به حوادث هفته‌هاي اخير و پخش فيلم‌هاي آلوده از آنتن تلويزيون مي‌گويد: «پخش فيلم‌هاي آلوده مرا زياد متعجب نکرد چون اتفاقي است که مي‌تواند هر لحظه رخ دهد. در مورد حضور نفوذي يا خرابکار در صدا و سيما نمي‌توان چيزي را تکذيب کرد، چون از ابتداي انقلاب افرادي که به هر شکل با نظام زاويه دارند در اين سازمان فعاليت مي‌کردند. سال 60 که من وارد صدا و سيما شدم فضا و وضعيت کشور با حالا متفاوت بود. کشور از هر طرف تحت فشار بود. جنگ هم تازه آغاز شده بود و در داخل کشور هم گروهک‌هاي تروريستي و خرابکار فعاليت مي‌کردند. روز دوم، سوم شروع فعاليم بود که با مورد عجيبي برخورد کردم. در ورودي ساختمان اصلي که دفتر کارم آنجا بود مشاهده کردم که بر روي يکي از ديوارها از سقف تا زمين اعلاميه‌هاي گروک‌هاي ترويستي، مارکسيت، خرابکار، نفوذي،توده‌اي و ... چسبانده شده است. ابتدا تعجب کردم، وقتي از نگهبان در اين مورد سوال کردم او گفت صدا و سيما پر از نمايندگان و سمپادي‌هاي گروهک‌ها است، يکي دو نفر نيستند که بخواهيم از فعاليتشان جلوگيري کنيم.»
او در مورد پروژه نفوذ در سازمان صدا و سيما ادامه مي‌دهد: «توجه داشته باشيد که گروهک‌ها و سازمان‌هايي که دشمني آنها با نظام مشخص شده است از نفوذي‌هاي خود در فرصت‌هاي طلايي استفاده مي‌کنند، مانند چند هفته گذشته که فضاي کشور ناآرام بود و اين فيلم‌هاي آلوده پخش شد. به همين دليل نمي‌توان از پيش اين چهره‌ها را شناسايي کرد و در مورد تعداد آنها حرفي زد. هر از چندگاهي مي‌بينيم که مجري‌ها يا بازيگران صدا و سيما در شبکه‌هاي خارجي برنامه اجرا مي‌کنند و اين يک موضوع طبيعي است. در زمان مسئوليت ما چند مجري و تهيه کننده خبر حضور داشتند که از صفر تا صد تهيه و پخش برنامه‌‎هاي خبري را انجام مي‌دادند و بعد از چند مدت متوجه شديم که اين نفرات جزو نفوذي‌هاي منافقين(مجاهدين خلق) بودند. ما فکرش را هم نمي‌کرديم و هيچ نظارتي هم بر فعاليت‌هايشان وجود نداشت. به‌‍‌نظرم حالا هم نمي‌توان به صورت گسترده افرادي را به‌عنوان نفوذي تسويه کرد.»