ورود مجلس به موضوع دانش آموزان بازداشتی

جای دانش آموز و روزنامه‌نگار در بازداشتگاه نیست آرمان امروز- رها معيري: اين روزها اصناف مختلف پيگير آزادي، تعدادي از هم‌صنفان خود هستند و با توجه به اينکه رئيس عدليه و ديگر مسئولان قضائي کشور تاکيد داشته‌اند که حساب معترضان از اغتشاشگران جدا است، در اين ميان بسياري از مردم معترض در بازداشت به سر مي‌برند. دو قشر فرهنگي آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاران، با تعدادي از بازداشتي‌ها مي‌توان در اين ميان به آنها اشاره کرد. به‌عنوان مثال يک روز پس از اينکه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره اعتراض دانش آموزان اعلام کرد: «هيچ دانش آموزي از مدرسه اخراج نشده است و حتي آموزش و پرورش پيگير وضعيت دانش آموزان هم است.» وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با شبکه شرق، اعلام کرد: «برخي دانش آموزان بازداشتي براي اصلاح و تربيت به مراکز روان‌شناسي ارجاع داده شده اند تا مانع از تبديل آنها به شخصيت‌هاي ضداجتماعي شوند.» اين گفته‌ها در حالي از سوي يوسف نوري بيان مي‌شود که وي به‌ تعداد دانش آموزان بازداشتي اشاره‌اي نکرد، با اين حال گفته است: « تعدادشان زياد نيست و اينقدري نيستند. نمي توانم آمار دقيقي از تعدادشان بدهم. دانش آموزي در زندان نداريم و مواردي هم اگر بازداشت باشند براي بحث اصلاح و تربيت است که در مرکز روان شناسي هستند و دوستان کارشنان کارشان را انجام مي دهند تا بعد از اصلاح به محيط مدرسه برگردند.» وي در پاسخ به اينکه پس در جريان اعتراضات خياباني دانش آموزان بازداشتي هم داريم، اعلام کرد: «در اين شرايط و مرحله ممکن است اين دانش آموزان به شخصيت‌هاي ضداجتماعي تبديل شوند که مي خواهيم آنها را اصلاح کنيم.» برخي از معلمان و والدين بر اين باورند که نمي‌توان با اين صحبت‌هاي مبهم وزير آموزش و پرورش، وضعيت دانش آموزان بهتر شود و آنها به مجلس شوراي اسلامي مراجعه کردند. 
مجلس ورود پيدا ميکند؟
بر اين اساس روز گذشته يک عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از ورود اين کميسيون به موضوع دانش‌آموزان بازداشتي در جريان ناآرامي‌هاي اخير خبر داد. حبيب الله دهمرده در واکنش به صحبت‌هاي وزير آموزش و پرورش درباره بازداشت برخي از دانش‌آموزان در جريان ناآرامي‌هاي اخير گفت: «کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در صورت وجود مطلبي درباره دانشجويان و دانش آموزان به آن ورود خواهد کرد. بايد حساب اغتشاشگران و کساني که سوءاستفاده مي‌کنند را از دانشجو و دانش‌آموز جدا کرد‌. ما تلاش مي‌کنيم که در صورت وجود موردي بررسي‌هاي لازم را انجام دهيم.» اين در حالي است که بنا به گفته مسئولان دانشگاه شريف همه دانشجويان بازداشتي آزاد شده‌اند و دانشگاه علامه نيز اعلام کرده که تعداد کمي از دانشجويان بازداشت هستند. اين درحالي است که روز 18 مهر، ‌رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه طبق آخرين اطلاعاتم دانشجو و استادي بازداشت نيستند، گفته بود: «اصلا دانش‌آموز بازداشتي نداريم.» مناد سفيدي درباره اينکه فيلمي منتشر شده که به دليل اعتراض دانش‌آموزان نيروهايي وارد مدرسه‌اي شدند، گفت: «دروغ است و چنين چيزي وجود ندارد.»
روزنامه نگاران بازداشتي را دريابيد


حالا در تحريريه چند روزنامه تهراني و تحريريه در استان‌هاي کردستان، اصفهان و سيستان‌وبلوچستان چند صندلي خالي است. صندلي خبرنگاراني که به گفته وکلايشان و خانواده آنها و همچنين اهالي تحريريه‌ها هرچه کرده‌اند در چارچوب قانون و دستورات رسانه‌شان اتفاق افتاده است و حالا هرکدام‌شان به دليلي که هنوز براي هيچ‌کدام از ما روشن نيست، در بازداشت به سر مي‌برند.
نظرات در رابطه با سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد دانش آموزان بازداشتی
وزير گفته است دانش آموزان بازداشتي، در مرکز روان شناسي هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام مي دهند تا بعد از اصلاح به محيط مدرسه برگردند.
 کدام مرکز روان شناسي، به طور شبانه روزي به دانش آموزان خدمات کارشناسي مي‌دهد و از آنها نگهداري مي‌کند؟! آيا امکان اين که رسانه ها از اين مرکز روان شناسي گزارش و عکس و فيلم تهيه و منتشر کنند هست؟ اصلاً آدرس اش کجاست؟
 يکي از اشتباهات «گشت ارشاد» اين بود که فکر مي‌کردند با چند ساعت «توجيه» در مرکز پليس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه مي شوند!
 به فرض صحت اظهارات وزير آموزش و پرورش که مي گويد کارشناسان روان شناسي مي خواهند دانش آموزان بازداشتي را اصلاح کنند، بايد گفت که همان اشتباه معروف، اينجا هم در حال تکرار است چه آن که سيستم آموزشي که سال‌ها نتوانسته دانش آموزان را وفق مراد خودش تربيت کند، هرگز نخواهد توانست دانش آموزان بازداشتي را با کارشناسان ادعايي وزير آموزش و پرورش در مدت کوتاهي به گفته وزير «اصلاح» کند و به محيط مدرسه برگرداند!