ایران هیچ کمکی به روسیه در جنگ اوکراین نکرده است

آرمان امروز- پورحسين: پيتر استانو، سخنگوي ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا در صحبت‌هايي عنوان کرده است که اروپا با نگراني جدي به گزارش‌هاي فزاينده مبني بر اين که پهپادهاي توليد ايران ممکن است در تجاوز به اوکراين دخيل باشند، توجه مي‌کند. اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو آن از نزديک اين موضوع را زير نظر دارند. اگر تاييد شود، چنين اقداماتي پيامدهاي جدي خواهد داشت. وي در ادامه عنوان کرد، اتحاديه اروپا بار ديگر از همه کشورها مي‌خواهد از حمايت روسيه به هر شکلي خودداري کنند. اين جنگ، ماجراجويي غيرقانوني است که نقض منشور سازمان ملل و قوانين بين المللي است. ابراهيم عزيزي، نايب رئيس کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين اظهارات مقام اروپايي در گفت و گوي اختصاصي با روزنامه آرمان امروز گفت: سخنگوي سياست خارجي اتحاديه اروپا بايد اين را بپذيرد که اظهارات هيجاني و فاقد مباني و منطقي را بايد کنار گذاشته و براساس اسناد و مدارک اظهارنظر کنند. امروز ضرورت دارد تا اتحاديه اروپا بيشتر به فکر مشکلات داخلي خود باشد و سزاوار نيست که در امور کشوربزرگ ايران دخالت کند.
اين نماينده مجلس يازدهم تاکيد کرد: به طور طبيعي ايران اين حق را به خود مي دهد که در تمامي امور سياسي، دفاعي و امنيتي مستقل و شجاعانه عمل کند. جمهوري اسلامي ايران همواره مواضع خود را شجاعانه اعلام مي کند و مقام اروپايي نيز بايد در اعلام مواضع خود دقت داشته باشد. ايران هيچ هراسي ندارد که مواضع خود را بيان کند و به سمت پنهان کاري گام برنمي دارد.
ابراهيم عزيزي خاطرنشان کرد: امروزه اتحاديه اروپا فاقد رويکردي مستقلانه است و آن ها به نوعي تابع سياست هاي آمريکا هستند و عملا ابتکارعملي از خود در هيچ زمينه اي نشان نمي دهند. اروپا همواره حرف کدخداي خود را تکرار مي کند و اتهام زني ها به ايران هيچ وجاهتي ندارد.
نايب رئيس کميسيون سياست خارجي مجلس با تکذيب گفته ها در خصوص کمک ايران به روسيه در جنگ اوکراين، گفت: اتحاديه اورپا بايد بداند که اگر موضع گيري هاي اشتباه خود را ادامه دهد حتما با پاسخ هاي سختي رو به رو خواهد شد. ايران امروز شجاع تر از هميشه آماده پاسخگويي به تهديدات است. ايران هيچ کمکي به جنگ عليه اوکراين نکرده است و ما بر طبق سياست واضح و روشن خود و بر مبناي منافع ملي عمل مي کنيم. ايران هر اقدامي انجام مي دهد در راستاي منافع ملي است و همواره سعي مي کند در عرصه بين المللي هوشمندانه عمل‌کند