«بحران دموکراسی» از زبان چامسکی

کتاب «دنيا دست کيست؟» مصاحبه ديويد بارسميان با نوام چامسکي است که توسط ضياء‌الدين خسروشاهي و مسعود حسن‌پور ترجمه شده و نشر هونار آن را منتشر کرده است. چامسکي در اين کتاب به بحران دموکراسي اشاره کرده و وجوه مختلف حاکميت مردم بر مردم را روشن ساخته است.
فرهنگ امروز:  کتاب حاضر محصول سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي به‌دقت ويراسته‌ نوام چامسکي است که پيدا کردن نکته‌هاي موجود در آن در ساير آثار نظري چامسکي کار سهلي نخواهد بود. اثر پر از ايده‌هاي خيره‌کننده و ديدگاه‌هاي تاثيرگذاري است که روشن و در دسترس است و خواننده را خسته نمي‌کند. آنچه در اين اثر مي‌خوانيد از مطالب شنيداري راديوها و رسانه‌هاي امروزي فراتر است و ذهنيات چامسکي را به درستي شرح مي‌دهد. تحليل‌هاي او چنان عميق و دورانديشانه است که همواره روزآمد به نظر مي‌رسد و با گذر زمان بيشتر مي‌درخشد.
نوام چامسکي نويسنده معاصري است که آثارش مورد بيشترين استناد قرار گرفته است؛ در طول تاريخ او مقام هشتم را در اين حوزه به دست آورد که پس از کارل مارکس، لنين، شکسپير، ارسطو، انجيل، افلاطون و فرويد قرار مي‌گيرد. او در سطح جهاني مهم‌ترين منتقد اجتماعي-سياسي معاصر است ولي عقايد سياسي‌اش در درون خاک آمريکا به حاشيه رانده شده است. روزنامه نيويورک تايمز يادآور مي‌شود که او بي‌اغراق مهم‌ترين روشنفکر معاصر بوده است.
چامسکي در بخشي از کتاب گفته است: دموکراسي را در نظر بگيريد. بنابر معناي منطبق با عقل سليم، يک جامعه تا آن حد دموکراتيک است که مردم بتوانند در مديريت امور خودشان به صورت معناداري شرکت کنند. اما معناي عقيدتي دموکراسي فرق دارد – به نظامي اطلاق مي‌شود که در آن تصميمات را بخش‌هايي از جامعه صاحبان کسب و کار و نخبه‌هاي مربوطه مي‌گيرند، چنان‌که نظريه‌پردازان پيشرو دموکرات توضيح داده‌اند، عموم مردم فقط ناظراند، نه مشارکت‌کننده. آن‌ها مجازند تصميمات ازمابهتران را تاييد کنند و از اين يا آن ديگري حمايت کنند، اما در موضوعاتي که مانند سياست عمومي به آن‌ها مربوط نيست دخالت نکنند.


چنانچه بخش‌هايي از عموم مردم از مدار بي‌طرفي منحرف شوند و شروع به سازماندهي کنند و وارد عرصه عمومي شوند، اين دموکراسي نيست. بلکه به زبان درست فني، بحران دموکراسي است، تهديدي که بايد به هر صورتي شده بر آن غلبه کرد. در السالوادور با جوخه‌هاي مرگ، در داخل کشور با ابزار ظريف‌تر و غيرمستقيم. يا اقتصاد آزاد را در نظر بگيريد اصطلاحي که عملا به نظامي مبتني بر يارانه عمومي و سود خصوصي با دخالت وسيع دولت در اقتصاد اطلاق مي‌شود تا سعادت و رفاه براي ثروتمندان تامين شود.
در واقع، در عرف قابل قبول درست مانند هر عبارت شامل واژه آزاد احتمالا معنايي مخالف معناي واقعي‌اش را مي‌دهد. يا دفاع در مقابل تعرض را در نظر بگيريد، عبارتي که براي اطلاق به تعرض به کار مي‌رود. زماني که آمريکا در اوايل دهه 1960 به ويتنام جنوبي حمله کرد، قهرمان ليبرال آدلاي استيونسن توضيح داد که ما از ويتنام جنوبي در مقابل تعرض داخلي دفاع مي‌کنيم، يعني تعرض دهقانان ويتنام جنوبي عليه نيروي هوايي آمريکا و ارتش مزدوري که هدايت آن با آمريکاست، دهقاناني که ما داشتيم آن‌ها را از خانه‌هايشان به سوي اردوگاه‌هاي کار اجباري بيرون مي‌کرديم تا از گزند چريک‌هاي جنوبي در امان بمانند. در واقع اين دهقانان مشتاقانه از چريک‌ها حمايت مي‌کردند، در حالي که همه اذعان داشتند رژيم دست‌نشانده آمريکا پوسته‌اي توخالي بيش نيست.
کتاب «دنيا دست کيست؟» مصاحبه ديويد بارسميان با نوام چامسکي است که توسط ضياء‌الدين خسروشاهي و مسعود حسن‌پور ترجمه شده  و در 244 صفحه به بهاي 72 هزار تومان از سوي نشر هونار منتشر شده‌است.