مربی خارجی برای نتیجه‌گرایی یا آینده‌نگری

«استعداد‌های خوبی در دوومیدانی داریم، بنابراین نیاز است مربی خارجی جذب کنیم تا به نتایج بهتری در آینده برسیم»، این را هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دوومیدانی بعد از درخشش خیره‌کننده دوومیدانی‌کاران نوجوان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا می‌گوید.
مسابقاتی که بنا به گفته صیامی با تصور کسب هفت یا هشت مدال برای ایران آغاز شد، اما در نهایت با درخشش نوجوانان ایران و کسب ۱۳ مدال به پایان رسید. حالا این درخشش و موفقیت کاری کرده که آقایان فدراسیون نشین متوجه اهمیت جذب مربی خارجی شوند، در‌حالی‌که تمامی این نوجوانان تا اینجای کار زیر نظر مربیان داخلی کار کرده‌اند و اردو‌های آنچنانی خارجی و پرهزینه هم نداشته‌اند. در یک کلام با همین امکانات داخل کشور و دانش مربیان بومی رفتند و بهترین نتیجه را کسب کردند. در اینکه باید از دانش روز مربیان تراز اول جهان در دوومیدانی به عنوان ورزش پایه و مادر استفاده کرد هیچ شکی نیست، اما این را هم نباید از یاد برد که دوومیدانی ایران همین حالا مربیان سازنده‌ای دارد که ثمره تلاش‌شان ۱۳ مدالی است که حتی باعث شگفتی فدراسیون‌نشینان نیز شده است. با این حال آقایان به جای ارج نهادن به زحمات مربیان داخلی و تلاش برای به‌روز کردن علم و دانش مربیگری آن‌ها بلافاصله به فکر استخدام مربی خارجی، آن هم با شعار پرطمطراق پرورش استعداد‌ها افتاده‌اند!
البته استفاده تمام و کمال از مربیان خارجی با اختیار تام در فدراسیون دوومیدانی مسبوق به سابقه است. اتفاقی که نمی‌توان از آن خرده گرفت، اما می‌توان انتظار آن را داشت که وقتی مربی خارجی سطح بالا به کشور می‌آید بیشتر از آنکه متوجه موفقیت یک یا چند ورزشکار باشد از علم او برای پیشرفت بقیه به‌خصوص مربیان توانمند داخلی استفاده شود. کاری که تاکنون در دوومیدانی و البته در بقیه رشته‌ها نیز انجام نشده و حضور مربیان خارجی تنها برای کسب نتیجه بوده، نه رشد و اعتلای ورزش کشور از جمله در دوومیدانی که هزینه‌های زیادی هم روی دست فدراسیون گذاشته است.
با این وجود نتیجه کسب شده توسط نوجوانان دوومیدانی‌کار لزوم استفاده و بهره‌مندی آن‌ها از دانش روز و تجربه مربیان بزرگ دوومیدانی را یادآور می‌شود، با این تفاوت که حالا باید فدراسیون دوومیدانی به جای اینکه یک مربی با دانش را صرفاً برای کسب نتیجه استخدام کند و تلاش کند تا با حضور یک یا چند مربی با دانش و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان ایرانی هم سطح دانش مربیان داخلی را بالا ببرد و هم در زمان مناسب از تجربه و علم مربیان خارجی برای کسب نتیجه استفاده کند. فراموش نکنیم که استفاده از دانش مربیان بومی و ایرانی که اتفاقاً ثابت کرده‌اند چیزی از مربیان خارجی کم ندارند، هدف اصلی و برنامه پیش‌روی ورزش کشور است. برنامه‌ای که به جای نتیجه‌گرایی آینده ورزش کشور را تأمین می‌کند. آینده‌ای که حتماً همراه نتیجه هم خواهد بود. استعداد‌های دوومیدانی بیش از این هم شکوفا خواهند شد، به شرط آنکه برای آینده آن‌ها درست برنامه‌ریزی کنیم و صرفاً به این بسنده نکنیم که با سروصدا یک مربی نامدار خارجی بیاوریم و حتی از حضور او هم درست بهره نبریم.