مجلس «کار» را به مرتضوی سپرد

مجلس شورای اسلامی با ۱۷۶ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف، ۱۳ رأی ممتنع و پنج رأی باطله از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر به سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعتماد داد و به این ترتیب کلیددار ساختمان آزادی بعد از چهار ماه تعیین تکلیف شد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌های دولت است که بیشترین اصطکاک را با مردم دارد، زیرا این وزارتخانه برای امور رفاهی، شغلی و معیشتی قشر کارگر و آسیب‌پذیر جامعه، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می‌کند. از همین رو، لازم است مدیریت آن نیز از اقتدار کامل برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز‌های معقول جامعه باشد.
کارگران، بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، جوانان بیکار و... از جمله اقشار جامعه هستند که خواسته‌های خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طلب می‌کنند. علاوه بر این هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی که زیرمجموعه این وزارتخانه است مانند صندوق‌های بازنشستگی در این سال‌ها به دلیل سوء مدیریت به شدت آسیب دیده است، از این رو به مدیری مستقل و مقتدر نیاز دارد. همچنین با ابلاغ سیاست‌های کلان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب انتظارات و توقعات از وزارتخانه مذکور و حرکت در مسیر‌های ترسیم شده اهمیتی دو چندان یافته است.
متأسفانه از زمان ادغام وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در تیرماه ۱۳۹۰ با دو وزارتخانه تعاون و کار و امور اجتماعی این وزارتخانه تضعیف شد و به حاشیه رفت. در دولت سیزدهم در کمتر از یک سال وزیر نخست این وزارتخانه استعفا کرد و حدود چهار ماه است این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار در مجلس
در جلسه دیروز مجلس ابتدا گزارش کمیسیون‌های اجتماعی، آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرائت شد و این سه کمیسیون برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای تصدی این وزارتخانه تأیید کردند. سپس نمایندگان موافق و مخالف در مجموع به مدت یک ساعت به بیان دیدگاه‌های خود درباره سوابق و رئوس برنامه مرتضوی پرداختند و سپس مرتضوی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت که توانست اکثریت نمایندگان را با خود همراه کند.
طغیانی: مرتضوی توانایی اداره وزارت کار را ندارد
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با برنامه‌های صولت مرتضوی گفت: «جست‌وجو‌هایی درخصوص کتاب‌های مرتضوی و تألیفات وی داشتم، اما هیچ موردی را مشاهده نکردم؛ انتخاب مدیران اینچنینی چه پیامی برای دانش آموختگان دانشگاهی دارد؟ اداره سفر‌های استانی ریاست جمهوری آخرین سمت ایشان است، کدام یک از ما از مدیریت سفر‌های استانی راضی هستیم؟»
طغیانی تأکید کرد: «تمام سوابق وزیر پیشنهادی در وزارت کشور است؛ ۱۰ درصد نفت و گاز کشور و ۱۲ درصد بازار سرمایه در اختیار این وزارتخانه بوده و دارای دو بانک نیز است، این وزارتخانه حساس است و یک تصمیم اشتباه در آن ماه‌ها کشور را دچار مشکل کرد. باید به خودمان بیاییم که آقای مرتضوی تخصص لازم را دارد یا خیر. وجدان خود را بیدار کنید.»
وی گفت: «تصمیمات سیاسی را اتخاذ کرده‌ایم که وضعیت این وزارتخانه و بنگاهداری شستا اینگونه است و از پس پرداخت حقوق بازنشستگان بر نمی‌آید. مرتضوی توانایی کار در این وزارتخانه را ندارد و باید در آن دنیا پاسخگو باشیم، آیا هر شهردار خوبی، وزیر خوبی است؟ مگر دفعه قبل کلید وزارتخانه صمت را به استاندار خوب ندادیم؟»
دهمرده: مشکلات معیشتی مردم به این وزارتخانه مربوط می‌شود
در ادامه حبیب‌الله دهمرده مخالف دوم با اشاره به اینکه مرتضوی را از سال‌ها پیش می‌شناسد، گفت: «امروز روز مهم و سرنوشت ساز برای یک وزارتخانه و دولت است. الان اگر ما مشکلاتی در مملکت داریم، درصد زیادی متوجه همین وزارت است که آقای مرتضوی می‌خواهد آنجا وزیر شود.»
وی افزود: «اگر مردم مشکل معیشت دارند وزن زیادی از آن متوجه همین وزارتخانه است. خود ایشان در نماز جمعه با من صحبت کرد و من به ایشان گفتم این وزارتخانه برای شما سنگین است و به چند دلیل نمی‌توانی موفق شوی؛ یکی اینکه مدارک تحصیلی و سوابق کاری با حوزه این وزارتخانه ارتباط و تناسبی ندارد.»
این نماینده مجلس افزود: «شستا یک ریال تا به حال در زمینه آب و مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکرده است. آیا انتقال آب دریای عمان که در مجلس مصوب شد، به اجرا رسید؟»
امینی: وزارت کار بیشتر نیاز به مدیر دارد نه تخصص
سیدحمزه امینی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای معرفی مرتضوی گفت: «تنوع و گستردگی مأموریت‌های این وزارتخانه می‌طلبد فردی کارآزموده باتجربه در رأس این وزارتخانه مهم قرار گیرد.»
وی با اشاره به انتخاب صولت مرتضوی به عنوان وزیر کار گفت: «وزارت کار بیشتر نیاز به مدیر دارد و نه تخصص. آقای مرتضوی قول داده که اصلاحات واقعی را در این وزارت انجام دهد. آقای مرتضوی در پیشگاه نمایندگان مردم قول داده‌اید اصلاحات واقعی را انجام دهید. از جمله اصلاحات این است: حاشیه‌نشینی در شهر‌ها که حضرتعالی همیشه به فکر آن‌ها بوده‌اید.»
ایزدخواه: وزارت کار بعد از ادغام به حاشیه رفت و تضعیف شد
روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار اظهار کرد: «علت اول مخالفت بنده مسئله جوانگرایی است. رهبر انقلاب چند سال قبل در پاسخ به انبوه اعتراضات و مطالبات جوانان در دولت قبل فرمودند به دنبال دولت جوان انقلابی بروید.»
ایزدخواه عنوان کرد: «اگر قرار نیست رویکردی تغییر کند و اصلاحاتی در رویکرد‌ها نداشته باشیم و همچون گذشته با همان دست فرمان و با همان سیاست‌ها ادامه دهیم نباید انتظار داشت مشکلات کشور حل شود و مردم ناراضی نباشند.»
نماینده مردم تهران گفت: «موافقان و مخالفان فرمودند این وزارتخانه به تنهایی خود یک کشور است و صرفاً یک وزارتخانه نیست. ادغام‌هایی در این وزارتخانه صورت گرفته که شاید اشکال هم داشته باشد. این وزارتخانه بعد از ادغام به حاشیه رفته و تضعیف شده است.»
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: «موضوع تعامل آقای مرتضوی به عنوان مسئول سفر‌های استانی با نمایندگان حوزه‌های انتخابیه باید مورد بررسی قرار گیرد. ما نگران هستیم که ایشان اهل رفیق بازی و لابی باشد؛ در این مجموعه سنگین و حساس که هزار و۶۰۰ هیئت مدیره دارد و باید منصوب شوند واقعاً نگران هستیم در این رابطه لابی‌گری و رفیق بازی حاکم شود.»
مرتضوی: بیمه پایه تأمین اجتماعی را برای آحاد مردم فراهم خواهیم کرد
سیدصولت مرتضوی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه رأی اعتماد از مجلس با اشاره به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: «علت عدم حضور رئیس‌جمهور به دلیل نشست مهم هیئت وزیران است. دولت امروز در نشست هیئت وزیران خود موضوع مهمی را در دستور کار دارد طوری که رئیس‌جمهور حتماً باید آنجا حضور داشته باشد و به همین دلیل آیت‌الله رئیسی نتوانست در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شود.»
وی افزود: «نمایندگان مجلس به مشکلات وزارتخانه اشراف دارند، موضوع اشتغال و ورشکستی صندوق‌ها و مشکلات آموزشی و پرورشی در دایره این مشکلات قرار دارد. رویکرد بنده در وزارت تعاون، عدالت محوری است. توجه به مسائل علمی و پرهیز از کار‌های سریع و بدون مطالعه از رویکرد‌های بنده است. توجه به سه جانبه گرایی واقعی، توجه به نمایندگان کارگری، کارفرما و دولت. در این وزارتخانه این شعار را نهادینه خواهیم کرد تا دسترسی مردم به خدمات تسهیل گردد. اگر توانستیم اعتماد شما را جلب کنیم حتماً وزارتخانه کار را به صورت ویژه نقد کنید.»
تحول در دستور کار وزارت تعاون
مرتضوی تصریح کرد: «تحول وزارت راه و تعاون در دستور کار است، از سوی دیگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به بخش تعاونی‌ها را باید در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی تسریع کنیم، در توسعه و توانمند‌سازی تعاونی‌ها متأسفانه به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب از این مهم مغفول مانده‌ایم، در قوانین بخش تعاون باید ۲۵ درصد اقتصاد باشد، اما متأسفانه کمتر از ۳ درصد از اقتصاد ما اقتصاد تعاونی است که باید به آن سمت برویم. به استناد قوانین دولت جمهوری اسلامی متکلف تأمین شغل، بهداشت و آموزش و پرورش مناسب برای مردم است، در این حوزه ما مسئولیت سنگینی داریم که بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب طرح محوری ایجاد شغل را نهادینه کنیم. در این حوزه باید به هم افزایی شبکه‌های کسب و کار توجه کنیم، ایجاد بانکداری پیوندی و استفاده از سرمایه‌های خرد نقش اساسی خواهد داشت.»
بعد از سخنان موافقان و مخالفان نمایندگان با ۱۷۶ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف، ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس موافقت خود را برای سپردن تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرتضوی اعلام کردند.
همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس پس از رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «ان‌شاءالله ایشان در بخش‌های مختلف از جمله بخش اقتصاد، تعاون، رفاه، محرومیت زدایی، آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی به طبقه آسیب‌پذیر و در امورات اجتماعی بتوانند موفق باشند.»
وی تصریح کرد: «توقع مجلس از ایشان این است که با سابقه اجرایی و آشنایی که با همه این حوزه‌ها دارند، ان‌شاءالله کارنامه خوبی مخصوصاً برای قشر محروم و مناطق محروم داشته باشند.»