زنگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به رغم ضد انقلاب به صدا درآمد

جشنواره فیلم کوتاه تهران معتبرترین رویداد سینمایی ایران به لحاظ بین‌المللی است و عده‌ای در داخل خیلی تلاش کردند این رویداد به بهانه ناآرامی‌ها به تعویق بیفتد، اما دبیر جشنواره به‌درستی بر برگزاری سر وقت آن پافشاری کرد تا یک ناکامی دیگر برای دشمنان ملت ایران رقم بخورد.
در ابتدای این مراسم که در آغاز اولین سانس اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی این رویداد برگزار شد، مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره روی سن آمد و در سخنانی کوتاه گفت: فقط آمدم تا به شما خیر مقدم بگویم که تشریف آوردید. اکنون سال فیلم کوتاه را تحویل کردید و امیدوارم آیین صله‌رحم فیلم کوتاه به خوبی برگزار شود، قهر از خانواده فیلم کوتاه دور باشد و برای فیلم‌ها بهترین اتفاق بیفتد. وی افزود: ممنونم در این شرایطی که همه می‌دانید چگونه است، آمده‌اید. برگزاری جشنواره برای این نیست که بگوییم خواسته‌ای بود و نتیجه نداد، بلکه به نظرم در برگزاری این رویداد موفقیتی برای همه است؛ برای همه آن‌هایی که فیلم دارند، برای همه دست‌اندرکاران برگزاری و برای جامعه فیلم کوتاه. ممنونم که آمدید. امیدوارم بهترین اتفاقات برای همه رخ بدهد. پس از این سخنان که در حضور جمعی از فیلمسازان و مخاطبان علاقه‌مند حاضر در پردیس ملت همزمان با اولین روز اکران فیلم‌ها مطرح شد، جشنواره سی‌ونهم با آغاز اکران فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، رسماً آغاز به کار کرد.
بزرگداشت نظر علیان و مرحوم یوسف‌نژاد
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در این دوره فعالیت حرفه‌ای محمود نظرعلیان، بازیگر باسابقه را بزرگ داشته و یاد نویسنده و کارگردان فقید سینما؛ اصغر یوسف‌نژاد را گرامی می‌دارد. بزرگداشت محمود نظرعلیان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که با عبارت «مردی برای تمام فصول» توصیف شده، از اتفاقات ویژه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. محمود نظرعلیان زاده ۷ مهر ۱۳۲۹ و دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) است. بازی در آثار متعددی از جمله فیلم‌های سینمایی «زیر نور ماه»، «پرنده باز کوچک»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹»، «پوست»، «همه چیز برای فروش»، «روسی»، «سه کام حبس» و «مردی که اسب شد» از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند باتجربه است. همچنین نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسف‌نژاد، کارگردان سینما نیز از جمله رویداد‌های جشنواره سی‌ونهم است که عبارت «معلم نجیب و متواضع سینما» را برای توصیف این هنرمند فقید انتخاب کرده‌است. اصغر یوسف‌نژاد متولد سال ۱۳۴۸ فیلمنامه‌نویس، کارگردان و منتقد سینما بود. وی سال‌ها در نشریه‌های معتبری مانند مجله فیلم فعالیت داشت. او در سال ۱۳۹۵ با فیلم «خانه (اِو)» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت. آخرین فیلم او نیز «عروسک» نام دارد. یوسفی‌نژاد ۲۲ شهریور ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.


مرور آثار امید وفایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران
مرور آثار داستانی و مستند امید وفایی، فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران از بخش‌های جنبی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. فیلم‌های داستانی و مستند «امروز روز من (۱۳۷۹)»، «آدم معمولی (۱۳۸۴)»، «وقایع‌نگاری یک عشق ناتمام (۱۳۸۵)»، «به همین سادگی (۱۳۸۶)»، «تیغ و قلم (۱۳۸۸)»، «در این نزدیکی (۱۳۸۷)»، «روشنایی‌های شهر (۱۳۹۰)» و «سزارین (۱۳۹۷)» از جمله آثار وفایی است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شود. وفایی متولد ۱۳۵۵ و دانش‌آموخته دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ملایر در سال ۱۳۶۹ است. وی مدرک کارگردانی خود را از دانشگاه سوره اصفهان- تهران در سال ۱۳۸۴ دریافت کرده و وی به‌عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای انجمن در استان همدان علاوه بر فیلمسازی و عکاسی به‌عنوان مدرس فیلمسازی و عکاسی فعالیت دارد. او همچنین دبیری جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس ملایر (آگر) را نیز برعهده داشته‌است. آثار راه‌یافته به سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها در سالن‌های اصلی میزبان این رویداد روی پرده می‌روند و امکان تماشای آنلاین این آثار وجود ندارد، ضمن اینکه تماشای این فیلم‌ها برای عموم آزاد است.