وزیر صمت ماندگار شد

آرمان امروز- جلسه استيضاح «سيد رضا فاطمي‌امين» وزير صنعت، معدن و تجارت همان گونه که او پيشتر عنوان کرده بود به فرصتي براي بيان برنامه‌ها و اقدامات اين وزارتخانه طي مدت بيش از يک سال اخير بدل شد. منتقدان وزير صمت در مجلس در برابر تحولات مثبتي که فاطمي امين در حوزه‌هاي تحت پوشش اين وزارتخانه رقم زده است و در جلسه استيضاح نيز از آنها به تفصيل و با آمار و ارقام سخن گفت جز انتقاد به مسائل انباشته ازقبل و خارج از حيطه مسئوليت او و کلي گويي چيزي در چنته نداشتند.
 فاطمي امين در جلسه استيضاح در برابر انتقادات نيز خط مشي صادقانه اي داشت و قبول کرد اقدامات و برنامه هاي او در مقابله با مسائلي که ازسال ها قبل در اين وزارتخانه وجود داشته و برخي مشکلات که به ساختارهاي معيوب اقتصادي کشور بازمي گردد، نارسا بوده و جامه اي که او براي حل بسياري از مسائل بخش هاي صنعت و معدن و تجارت دوخته بر قامت اين بخش ها کوتاه است اما بر اين نکته تاکيد کرد که اين برنامه ها تحولات مثبتي در حوزه هاي مذکور ايجاد کرده و با تلاشي که او و معاونان و مديران و دست اندرکاران وزارت صمت در اجراي برنامه ها به کار مي برند ، حجم مشکلات در آينده نه چندان دور به نحوملموسي کاهش خواهد يافت.
حل مشکل نقدينگي صنعت خودرو بدون اضافه برداشت از بانک مرکزي
يکي از بخش هايي که نمايندگان موافق استيضاح بيشترين انتقاد را به آن داشتند حوزه خودرو بود و وزير صمت نيز با پذيرش اوضاع نامطلوب اين صنعت بيان کرد:‌ خودرو قصه پرغصه‌اي است که نه من، نه شما، نه رهبر معظم انقلاب و نه آحاد مردم از وضعيت خودرو و کيفيت آن در کشور راضي نيستند.
فاطمي‌امين بيان‌داشت: در اين حوزه مي‌توانستيم دو کار انجام دهيم، يا کنار بايستيم و انتقاد کنيم و بر سر خودروسازان بزنيم يا اينکه مسووليت بپذيريم و انتقاد و پيگيري کنيم؛ ما مسير دو را انتخاب کرديم.


وي گفت: خبر خوب اين است که روند حرکتي در صنعت خودرو مناسب شده است، هرچند هنوز راضي نيستيم. وضعيت صنعت خودرو قابل دفاع نيست، اما رو به بهبود و فزاينده است.
وي، به گزارش سال گذشته سازمان بازرسي کل کشور اشاره کرد که حاوي انتقاد جدي وجود بيش از 170 هزار خودروي ناقص در کف پارکينگ‌هاي خودروسازان بود، اما اکنون اين رقم به صفر رسيده است. فاطمي‌امين بيان‌داشت: مشکل نقدينگي در صنعت خودرو بدون اضافه برداشت از بانک مرکزي رفع شد.
 وي ادامه‌داد: امروز شاهد رشد حدود 300 درصدي توليد خودروي کامل، رشد 47 درصدي توليد وانت، 140 درصدي کاميون و کشنده، 78 درصدي توليد اتوبوس و 450 درصدي توليد ون هستيم، دو هفته پيش قرعهپ کشي در گروه خودروسازي سايپا برداشته شد و حتي خودروسازان به دنبال فروش اقساطي خودروهايشان هستند.
کاهش انحصار در صنعت خودرو
وزير صمت يادآور شد: همه ما در موضوع کيفيت خودرو انتقاد داريم و معترض هستيم، اما مگر مي‌شود مشکلات کيفي خودروها را در کوتاه‌مدت حل کرد؛ امروز بيش از 300 پروژه از سوي خودروسازان براي ارتقاي کيفي محصولاتشان تعريف شده است و حرکت آغاز شده رو به پيشرفت است.
وي در خصوص مطرح شدن موضوع انحصار در خودروسازي گفت: در حالي که تا سال گذشته خودروسازان خصوصي سهم هفت درصدي از کل توليدات داشتند، امسال اين آمار بيش از 2 برابر شده و به 15 درصد رسيده است که به معناي کاهش انحصار است.
ورود  9 خودروي جديد به بازار از سال آينده
فاطمي‌امين يادآور شد: اوايل حضورم در وزارتخانه شاهد برگزاري تحصن‌هاي مختلف خودرويي در جلوي ساختمان وزارت صمت بوديم، اما امروز معوقات خودروسازان 20 درصد کاهش يافته، گارانتي خودروها از دو به سه سال افزايش يافته و سال آينده 9 محصول جديد وارد بازار خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت به حضور خود در بهبهان و بعد از تصادف جاده‌اي آن اشاره کرد و گفت:‌ همه ما از آن تصادف زنجيره‌اي متاثر هستيم، اما در تصادفات علاوه بر خودرو، راننده، پليس، جاده و غيره نيز نقش دارند؛ اينجانب به سهم خودم قصورم را مي‌پذيرم.
عقبماندگي بخش معدن در اکتشاف
فاطمي امين با بيان اينکه عقب‌ماندگي‌هاي زيادي در بخش معدن کشور وجود دارد، تاکيد کرد: ‌در اين بخش ابتدا بايد به سمت اکتشافات برويم، زيرا بسيار در اين حوزه عقب هستيم؛ بر اين اساس اکتشافات و پي‌جويي را آغاز کرده‌ايم.
وي افزود: نتيجه اکتشافاتي که در استان خراسان جنوبي انجام شده، بسيار خوب بوده و ذخاير ارزشمندي از سنگ‌آهن، مس، طلا و کروم در اين استان پيدا شده است.
اين عضو کابينه دولت سيزدهم گفت: در گذشته 320 مصوبه در بخش معدن وجود داشت که برخي از آنها با يکديگر تناقض داشتند و موجب رانت و فساد مي‌شدند، امروز همه اين مصوبه‌ها ابطال و تبديل به يک دستورالعمل شده است.
وي افزود: در گذشته هر کسي که پول داشت مي‌توانست وارد معدن‌کاري شود، اما امروز صلاحيت فني را علاوه بر صلاحيت مالي مورد توجه قرار داديم و براي نخستين بار امتياز فني را در مزايده‌هاي معادن اثر داديم.
تعيين تکليف بهره برداران سه هزار معدن
فاطمي‌امين همچنين با اشاره به موضوع ماشين‌آلات معدني، ادامه‌داد: از ابتداي امسال تاکنون توليد ماشين‌آلات معدني 100 درصد رشد داشته است.
وي اضافه‌کرد: همچنين آن دسته ‌از ماشين‌آلاتي که ساخت داخل نداشتند، در 6 ماهه نخست امسال به اندازه کل سال گذشته وارد کشور شده اند.
وزير صمت همچنين از تدوين 300 بسته سرمايه‌گذاري خبر داد که در مزايده بيش از پنج هزار معدن نيز اعلام شده است و گفت: در بهمن امسال و خرداد ماه سال آينده 10 هزار معدن ديگر نيز به مزايده گذاشته خواهد شد.
وي اظهار داشت: در ابتداي حضور در اين وزارتخانه بيش از سه‌هزار معدن داشتيم که معلوم نبود در اختيار چه کساني است، اما امروز تعداد آنها به کمتر از 300 معدن رسيده است.
شفاف سازي در بازار فولاد و کاهش قيمت سيمان
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به فولاد به عنوان يکي از محورهاي استيضاح اشاره کرد و گفت: از کدام انحصار دولتي در فولاد سخن مي‌گوييم؟ وقتي 94 واحد فولادي در کشور وجود دارد اما ايميدرو فقط در 17 درصد شرکت فولاد مبارکه سهم دارد، آيا نام آن انحصار دولت است؟
وي خاطرنشان‌کرد: در 6 ماهه نخست امسال در هم‌سنجي با پارسال فولاد به ميزان 42 درصد بيش از سال گذشته در بورس کالا که شفاف‌ترين سازو کار براي معاملات عرضه شده است، اين وضعيت در سنگ‌آهن 400 درصد و در آهن اسفنجي 800 درصد است و همه اينها به معناي شفافيت است.
فاطمي‌امين با بيان اينکه اتفاقات بزرگي در فولاد افتاده، بيان‌داشت: امروز ورق فولادي 20 درصد ارزان‌تر از سال گذشته عرضه مي‌شود و در ساير اقلام از جمله ميلگرد هم اينچنين است، به‌طوري که در فروردين و ارديبهشت امسال قيمت فولاد را کاملا مديريت کرديم.
اين عضو کابينه دولت افزود: شهريورماه 1400 و در ماه‌هاي ابتدايي حضور در وزارت صمت اعلام کردم که قيمت سيمان بايد کاهش يابد و يک ماه بعد قيمت آن به کيسه‌اي 50 هزار تومان کاهش يافت. امروز قيمت سيمان کيسه‌اي 48 هزار تومان و در بورس کالا (بدون احتساب هزينه‌هاي حمل و نقل، ارزش افزوده و غيره) کيسه‌اي 35 هزار تومان است و ثابت مانده است.
تعريف پروژه هاي جديد توسعه در صنعت مس
وي به غفلت تاريخي در بخش مس اشاره کرد و افزود: در حالي که يک درصد جمعيت جهان و يک درصد ذخاير سنگ آهن جهان را در اختيار داريم، اما هفت درصد ذخاير مس دنيا در ايران واقع شده است، با توجه به سودآوري مس که بيش از 100 درصد است شاهد يک غفلت تاريخي در اين حوزه هستيم.
وزير صمت خاطرنشان‌کرد: امروز با تعريف 34 پروژه در اين حوزه، به دنبال افزايش ظرفيت توليد مس از 280 هزار تن فعلي به بيش از يک ميليون تن هستيم.
تنظيم بازار با بگيرو ببند ممکن نيست
 وي با اشاره به موضوع بازار، اظهار داشت: بازار را بايد با توليد و عرضه مناسب مديريت کرد که در اين صورت نام آن تنظيم بازار است، نه با بگير و ببند و اقدامات تعزيراتي. فاطمي‌امين افزود: امروز قيمت بسياري کالاهاي اساسي با وجود افزايش نرخ ارز ثابت مانده است. وزير صمت ادامه‌داد: مطابق گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، وزارت صمت رتبه نخست ايجاد اشتغال کشور را با بيش از 160 هزار شغل کسب کرده است. وي همچنين به رشد 13 درصدي صادرات در نيمه نخست امسال اشاره کرد و  افزود: نامه‌هاي ارسال شده از سوي تشکل‌ها، اتحاديه‌ها، صنوف و خانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به نمايندگان خانه ملت و رييس مجلس، همگي نشان‌دهنده اميد ايجاد شده در اين بخش‌ها است.
احداث بيش از 14 هزار مگاوات توان نيروگاهي
فاطمي‌امين همچنين به آغاز احداث بيش از 14 هزار مگاوات توان نيروگاهي در اين وزارتخانه به دليل نيازهاي صنعت و معدن کشور اشاره کرد و گفت:‌ بر تامين ساير زيرساخت‌هاي بخش‌هاي صنعتي، معدني و تجاري نيز متمرکز هستيم. وي همچنين در پاسخ به اين ادعا که وزارت صمت 90 هزار دستگاه خودرو را نگه داشته تا گران فروشي کند، تصريح‌کرد: ‌چنين چيزي صحت ندارد و نمي‌دانم اين آمارها از کجا مي‌آيد، در اين زمينه مدعيان مي‌توانستند به سازمان بازرسي کل کشور گزارش کنند. فاطمي‌امين با اشاره به تعريف بيش از 100 پروژه در حوزه هاي صنعتي، معدني و تجاري، گفت: تا امروز کارهاي زيادي را آغاز کرده‌ايم و در نيمه راه هستيم، تک تک اين پروژه‌ها نيز رصد مي‌شوند و اميدواريم با اجرايي شدن اين پروژه‌ها بسياري مسائل کشور در حوزه هاي ياد شده رفع شود.
نمايندگان موافق استيضاح چه گفتند؟
پيش از سخنان وزير صنعت نمايندگان موافق استيضاح نيز نقطه نظرات خود را در مورد نقاط ضعف کارنامه وي برشمردند از جمله لطف‌الله سياهکلينماينده قزوين گفت: در کشور ما قطار از ريل خارج مي شود، هواپيما سقوط مي کند، ساختمان هاي دولتي قبل از زلزله فرو مي ريزد و ما در کشورمان همه را مقصر مي‌دانيم الا مدير و مسئول را.
سياه کلي درباره وضعيت خودرو در کشور، گفت: کشور ما 13 درصد به صورت ميانگين مصرف سوخت دارد در حالي که اين عدد در دنيا 4 درصد است و در خودروهاي هيبريدي حدود يک و نيم تا 2 درصد، حال اگر اين 13 درصد را به 6 درصد کاهش دهيم حدود 50 ميليون ليتر صرفه جويي سوخت انجام مي شود که اگر اين صرفه جويي را در تعداد روزهاي سال ضرب کرده و عدد را براساس فوب خليج فارس محاسبه کنيم مي توان حدود يک و نيم ميليون دستگاه خودروي رايگان براي مردم تامين کرد. سيد ناصر موسوي لارگاني نيز به عنوان يکي از استيضاح کنندگان وي با بيان اينکه اي کساني که ايمان آورده ايد، چرا به آنچه مي گوييد عمل نمي کنيد، اين نزد خداوند کرداري بسيار ناپسند است، گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقاي فاطمي امين براي عمل به وعده هايش ترديد جدي داشتيم. وي خطاب به وزير صمت عنوان کرد: چرا بدون کارشناسي، چارت وزارتخانه را دگرگون کرديد؟ 71 نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخي حتي يک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامي بودند، موضوعي که منجر به انهدام فضاي وزارتخانه و نااميدي پرسنل از دولت شد.
اظهارات نمايندگان در مخالفت با استيضاح وزير صمت
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس نيز در اين جلسه در مخالفت با استيضاح فاطمي امين گفت: در حوزه خودرو مسائلي مطرح مي شود که بايد مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نيست، بدون شک تمرکزي که بر اين صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ريلي و هوايي صورت مي گرفت، مي توانستيم تحريم ها را بي اثر کنيم، زيرا امروزه 88 درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتي راني است.
رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس يازدهم بيان کرد: در اين ميان بايد يادآور شد در حوزه معدن نيز اتفاقات شفاف خوبي صورت گرفته که ناشي از سامانه اي شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از يک هزار ميليارد بود، اما اکنون به 40 هزار ميليارد رسيده که با تکميل اين سامانه افزايش نيز خواهد يافت.
شايان ذکر است پس از استماع سخنان نمايندگان مخالف و موافق و همينطور کميسيون‌هاي صنايع و معادن و عمران مجلس و همچنين دفاعيات سيدرضا فاطمي امين وزير صمت نمايندگان با 182 رأي مخالف در مقابل 84 موافق به استيضاح و 6 راي ممتنع بار ديگر به وي رأي اعتماد
دادند.