باید مسائلی که به اعتماد مردم به نظام خدشه وارد کرده را بررسی و جبران کنیم

آرمان‌امروز: ‌رئيس قوه قضاييه گفت: بايد بررسي کنيم که تاکنون چه مسائلي به اعتماد مردم نسبت به نظام و سرمايه اجتماعي ما خدشه وارد کرده و درصدد جبران برآييم.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي، کرد: اگر نتوانيم در نشست‌ها و جلسات هم‌انديشي، يکديگر را نقد کنيم و به طرح مشکلات بپردازيم، پس کجا بايد اين کار را کنيم؟ حتماً ما در قوه قضاييه از ضعف‌ها و کمبودهايي رنج مي‌بريم و چه کساني بهتر از شما نمايندگان مردم که در جريان اين کمبودها و گرفتاري‌ها قرار بگيريد و براي رفع آنها به ما کمک کنيد.
وي در ادامه به تبيين و تشريح برخي از مسائل مهم و اولويت‌دار کشور پرداخت و در اين اثناء به مقوله اعتماد مردم به نظام و مسئولان اشاره کرد و گفت: بايد بررسي کنيم که تاکنون چه مسائلي به اعتماد مردم نسبت به نظام و سرمايه اجتماعي ما خدشه وارد کرده و درصدد جبران برآييم و از ساير مسائلي که مي‌تواند به اين اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي لطمه وارد آورد پرهيز و اجتناب کنيم.
رئيس قوه قضاييه اميد مردم و بالاخص جوانان به آينده را يکي ديگر از موضوعات مهم دانست و در همين راستا گفت: جوان هموطن ما مي‌خواهد بداند چشم‌انداز آينده‌اش چيست؟ لذا ما نيز بايد بررسي کنيم که چه مواردي به تقويت اميد جوانان نسبت به آينده کمک مي‌کند و آنها را در دستور کار قرار دهيم.


وي با بيان اينکه تحقق و تقويت عدالت اجتماعي از جمله مواردي است که به افزايش اعتماد عمومي و اميد به آينده مي‌انجامد، تصريح کرد: با آن عدالت اجتماعي مورد انتظار که معتقد به آن هستيم، فاصله داريم و بايد توجه کنيم که هر مقدار در ارتقاء مقوله عدالت اجتماعي تأخير به عمل آوريم به همان نسبت در آينده با مشکل مواجه مي شويم.
رئيس قوه قضاييه در همين راستا به موضوع معيشت مردم نيز گريزي زد و گفت: اگر نتوانيم معيشت و وضعيت اقتصادي مردم و دنيا و آخرت آنها را توأمان تأمين کنيم، آن اعتماد مورد اشاره مخدوش مي‌شود؛ لذا امروز مسئله معيشت و اقتصاد و اشتغال از جمله مسائل بسيار حائز اهميت و اولويت است.
محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به اهميت بالاي مقوله فرهنگ و تعليم و تربيت نسل جديد با توجه به در پيش بودن 13 آبان، روز دانش‌آموز، گفت: در امر تعليم و تربيت نسل جديد که طي يک دهه اخير عمدتاً مسائل را از طريق فضاي مجازي دنبال کرده‌اند، نيازمند يک کار فوق‌العاده و جهادي و انقلابي هستيم و در اين زمينه در نقطه مطلوب نيستيم و عقب هستيم؛ اين نسل اگر با آموزه‌هاي ديني و اسلام ناب آشنا نشود، ما چه توقعي مي‌توانيم از آنها داشته باشيم.
وي در اين نشست با اشاره به همگرايي و تعامل سه قوه در دوره جديد ، بر ضرورت طراحي و تدوين سازوکارهايي براي قوام بيشتر تعاملات في‌مابين ميان قوا جهت پيشبرد امور مردم و کشور تاکيد کرد. رئيس عدليه همچنين با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي کلي برنامه هفتم، بر تدوين و تکميل هر چه زودتر اين برنامه و ابتناء لايحه بودجه سال آتي بر آن تاکيد کرد. 
رئيس قوه قضاييه ضمن اشاره به تفاهم‌نامه نحوه همکاري قوه قضاييه و مجلس شوراي اسلامي در خصوص حل مشکلات کلان مردم، گفت: بايد ظرفيت‌هاي توافقنامه منعقده ميان قوه قضاييه و مجلس را افزايش دهيم و در صورت لزوم بندهايي را نيز به آن بيفزاييم تا فرايند همفکري و تشريک مساعي اين دو قوه در حل مسائل و مشکلات کشور و مردم تسهيل و تسريع شود.
محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده از جانب نمايندگان عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس درخصوص نحوه فعاليت و سازوکارهاي ديوان عدالت اداري بويژه در موضوعاتي نظير کميسيون‌هاي ماده 100 و انتخابات شوراهاي شهر و روستا، اظهار داشت: خروجي کار ديوان عدالت اداري اگر نگوييم از دادگستري مهم‌تر است اما بي‌ترديد داراي اهميت کمتري نيز نيست؛ لذا شما نمايندگان مجلس نيز اگر فکر مي‌کنيد ساختار و قانون مرتبط با ديوان عدالت اداري نيازمند تغيير است، موارد مدنظر را اعلام کنيد.
رئيس قوه قضاييه مشخصاً دررابطه با موضوع انتخابات شوراهاي شهر و روستا در سال 1400 و پرونده‌هاي مطروحه در اين خصوص در ديوان عدالت ادراي، به مديرکل دفتر مجلس قوه قضاييه مأموريت داد تا با همکاري رئيس ديوان عدالت اداري و اعضاي کميسيون شوراهاي مجلس، ظرف يک الي دو ماه آينده رسيدگي به پرونده‌هاي ناظر بر انتخابات مزبور را به اتمام برسانند.
رئيس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت کمک و مساعدت هر چه بيشتر قواي سه‌گانه و دستگاه‌ها و سازمان‌ها به يکديگر در جهت مقابله مجدانه‌تر با پديده‌‎هايي نظير تغيير کاربري اراضي، تجاوز و تعدي به اراضي ملي و منابع طبيعي و حريم و بستر رودخانه‌ها و سواحل تاکيد کرد.  وي با اشاره به موضوع انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها و مزاياي اين امر از جهات مختلف، گفت: انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها، تقاضا و خواست ماست و براي تحقق اين مهم از دولت و مجلس کمک و ياري مي‌طلبيم.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به تقدير نمايندگان مجلس از دستگاه قضا به سبب تسهيل امر بازديد و سرکشي آنها از زندان‌ها، ضمن تاکيد بر استمرار اين رويه، بر ضرورت ساماندهي فرآيند بازديد نمايندگان مجلس از زندان‌ها تصريح کرد. محسني اژه‌اي در ادامه يکي از مسائل مبتلابه دستگاه قضايي و مراجعان به آن را مقوله اطاله دادرسي‌ها دانست و از نمايندگان مجلس خواست به قوه قضاييه کمک کنند تا موضوعاتي نظير اعاده دادرسي‌ها و کارشناسي‌ها را که از دلايل اطاله دادرسي است، در مراتب و مراحلي محدود کنند.
وي در همين راستا گفت: در مواردي پيرامون يک پرونده چندين بار درخواست اعمال ماده 477 و تجويز اعاده دادرسي مي‌شود؛ قدر مسلم اين قبيل درخواست‌ها موجبات اطاله دادرسي را فراهم مي‌آورد؛ بخشي از اين موضوع به قانون بازمي‌گردد؛ ما در قوه قضاييه خواهان وجود مراحل متعدد فرآيند رسيدگي نيستيم.
رئيس قوه قضاييه به موضوع تبديل اسناد عادي به رسمي که در سخنان برخي از اعضاي کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس مطرح شد نيز اشاره کرد و بر در دستور کار قرار داشتن اين امر تاکيدکرد.