پشت پرده تغییر نام شهرک «اکباتان» به «آرمان»!

یک جامعه شناس شهری: از نظر نیم رخ اجتماعی این محله، با دیگر محلات تفاوتی ندارد و با اظهار نظر بیخودی، برای کشور مساله جدید ایجاد نکنیم آرمان امروز: رها معيري - طي روزهاي اخير، برخي تصاوير منتشر شده از تغيير نام شهرک «اکباتان» به «شهيد آرمان» در تابلوهاي شهري منتهي به اين شهرک با اسپري و از سوي افراد ناشناس حکايت دارد. حالا اينکه چرا نام شهرک اکباتان اينقدر حاشيه و حساسيت برانگيز شده، براي بسياري سوال است. شهرکي که پس از پيروزي انقلاب و به‌دليل نام شرکت سازنده آن به «اکباتان» تغيير نام پيدا کرد و حالا موضوع بحث برخي از فعالان اصولگرا شده است. اين افراد با انتشار تصاوير تغييرنام و  با هشتگ «شهيد آرمان» در صفحات شبکه‌هاي اجتماعي، صحبت‌هاي آنها بازتاب فراواني داشته و نکته جالب اينجاست که آنها زير اين عکس‌ها نوشتند:«فعلا با تغيير اسم شروع کرديم»! و اينکه در آينده چه برنامه‌اي دارند، مشخص نيست.
 حال برخي اين اتفاق را يک امر غيرقابل استناد که فقط بايد در شبکه‌هاي اجتماعي به‌ان پرداخته شود، مي‌پنداشتند اما زماني‌ اين امر بازتاب رسمي‌تر پيدا کرد که يکي از اعضاي شوراي شهر تهران (سخنگوي اين شورا) به اين اتفاق واکنش نشان داد. عليرضا نادعلي البته دليل پرداختن به اين موضوع را تماس‌هاي هزاران نفر با اين شورا ابراز کرده و  گفته است: «مطالبه‌گري زيادي براي تغيير نام شهرک اکباتان به نام متبرک شهيد مدافع امنيت «آرمان علي وردي» وجود دارد و در اين زمينه کمپين‌هاي زيادي تشکيل شده
است.  در کميسيون نام‌گذاري شوراي اسلامي شهر تهران حتما معبر و يا مکاني را به نام مبارک شهيد «آرمان علي وردي» اختصاص خواهيم داد تا مطالبه شهروندان عزيز تهراني پاسخ داده شود. شوراي اسلامي شهر تهران در زمينه نام گذاري معابر و بوستان‌هاي شهر به نام مبارک شهدا فعال است، اما تعيين نام و تغيير نام شهرک‌ها در حوزه اختيارات شوراي اسلامي شهر تهران نيست و اين موضوع به هيات مديره شهرک‌ها مربوط مي‌شود.»
تغيير نام، چرخه معيوب کلان شهر تهران
سال‌هاست که کميته نامگذاري شوراي شهر تهران مخصوصا در دوره پنجم، اقدام به تغيير نام معابر و خيابان‌ها مي‌کرد. اقدامي که شايد ارج نهادن به مقام‌ها و چهره‌هاي تاثيرگذار بود، اما در ذهن افکار عمومي، چندان جايگاهي نداشت چون مردم سال‌ها با نام اين محلات و خيابان‌ها زندگي کردند. مثلا پس درگذشت آيت ا... هاشمي رفسنجاني، نام اين شخصيت انقلابي بر روي اتوبان نيايش قرار گرفت، اما هنوز مردم اين خيابان را با نام نيايش مي‌شناسند. بررسي هاي آماري نشان مي دهد شوراي دوره پنجم تنها در 28 روز تشکيل خود، بحث نامگذاري را مطرح کرده و در آن جلسات، براي نامگذاري يا تغيير نام 375 معبر يا فضاي عمومي در شهر تهران، تصميم گرفته است. اين امر را محمود ميرلوحي، عضو سابق هيات رئيسه شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان امروز» نيز تاييد مي‌کند و مي‌گويد: «البته زماني اين موضوع در ذهن مردم باقي مي‌ماند که يک شهرک يا خيابان جديد نامگذاري شود. مثلا اتوبان شهيد قاسم سليماني، همه قبول کرده‌اند، اما کمتر کسي مي‌داند که نام فلان خيابان قديمي تغيير کرده است.»


چرا اکباتان ؟
اما براي بررسي بيشتر اين موضوع يک جامعه شناس شهري به «آرمان امروز» مي‌گويد: «براساس قانون شوراي شهر مي‌تواند فقط به نام معابر ورود کند و هر تغيير اسمي که پيشنهاد مي‌شود قاعدتا بايد بنا دلايل، مستندات و رضايت اهالي آن منطقه باشد تا فرمانداري درباره آن تصميم بگيرد.»    حسين ايماني جاجرمي با طرح اين سوال که در حال حاضر اسم «اکباتان» چه مشکلي دارد، مي‌افزايد: «شايد آقاي عليرضا نادعلي اطلاعي ندارد، اکباتان هيات امنايي اداره نمي‌شود و سال‌هاست که اکباتان از شرايط شهرک به يکي از محلات تهران تغيير ماهيت داده، ولي در اصطلاحات مردم همچنان «شهرک اکباتان» است. ما حالا محله اکباتان داريم و شهرک اکباتان متعلق به زماني بود که در بيرون از شهر تهران ساخته شد و حالا شهرک نيست که بخواهند اسم آن را عوض شود. ضمن آن‌که تغيير نام محلات، بايد با رضايت افرادي باشد که در آنجا زندگي مي‌کنند. اکباتان يک محله زنده و با هويت است و نکته جالب اينکه اهالي آنجا برخلاف ديگر محلات تهران، خودشان را «اکباتاني» معرفي مي‌کنند و ما کمتر محله‌اي در تهران داريم که اينقدر احساس تعلق به آن وجود دارد. يکي از موضوعات مهم اين است که افراد در فضايي که زندگي مي‌کنند هويت يابي کنند. اما با وجود اينکه ما شهرک آزادي را در کنار اکباتان داريم، کسي نمي‌گويد که من اهل شهرک آزادي هستم يا چيتگري.»
حساسيت بيخود درست نکنيم
وي در ادامه گفته‌هايش معتقد است که بحث کردن مقامات رسمي دررابطه با اين موضوعات، فقط باعث حساسيت بيشتر مي‌شود و هيچ دستاورد ديگري به‌جز اختلاف مردم با يکديگر ندارد و اظهار مي‌کند: «جايگاه شهيد «آرمان علي وردي» براي همه ما محترم است، اما اگر اين تغييرنام صورت بگيرد تا 100 سال آينده نيز نام اکباتان، باقي مي‌ماند. از سوي ديگر طرح اين موضوع هم اصلا کار درستي نيست، چون همه ما از شهادت جواناني مانند علي وردي، ناراحت هستيم و اگر اين اتفاق در اکباتان رخ بدهد، باعث بروز حرف و حديث‌ مي‌شود. شهرداري تهران مطالعاتي انجام داد تحت عنوان «گونه شناسي فرهنگي، اجتماعي و هويتي محلات شهر تهران» و اين مطالعات نشان مي‌‌دهد که اکباتان با ديگر محلات طبقه متوسط نشين تهران تفاوتي ندارد، اما نمي‌دانم چه حساسيتي وجود دارد که اينگونه بحث‌ها در درباره آن رخ مي‌دهد. از نظر نيم رخ اجتماعي، اين محله با ديگر محلات تفاوتي ندارد و نبايد بي‌خودي براي کشور مساله جديد ايجاد نکنيم و بهتر است اصلا به آن پرداحته نشود. آدم‌هايي که با «سياست» کاري ندارند و براساس منطق بي‌طرف، در اين شهرک زندگي مي‌کنند. بسياري از اهالي اکباتان از همين مردم هستند، براي انقلاب شهيد داده‌اند و در جنگ مشارکت کرده‌اند، عده از اهالي مديران و کارمنداني هستند که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مختلف کار مي‌کنند؛ پس بي‌خودي مساله درست نکنيم. همه ناراحت هستند، اما از آن فردي که مسئول و مدير است، انتظار مي‌رود که تصميم منطقي و معقول بگيرد و خونسردي خود را در مقابل حرف‌هاي غير منطقي حفظ کرده تا بتواند راه حل بحران ارائه دهد. الان جامعه نيازمند اين امر است که بيش از هر زمان ديگري عقلانيت در اظهارنظر مسئولان باشد و بي‌خود و بي‌جهت براي کشور مساله سازي نکنند. به‌دليل احساس تعلق بالايي که ساکنان اين شهرک به محله‌شان دارند، يک اختلاف شديدي رخ خواهد داد و مساله ديگري براي کشور ايجاد خواهد کرد. پس بهتر است اين حرف‌ها را ادامه ندهيم و بگذاريم در حد فضاي مجازي باقي بماند.