افزایش حقوق ۱۳۰ هزار بازنشسته بانکی با ۲۶ ماه تأخیر

آرمان امروز: معاون امور بانکي، بيمه و شرکت هاي دولتي وزير امور اقتصادي و دارايي از اجرايي شدن متناسب‌سازي حقوق مستمري‌بگيران صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها با قانون مديريت خدمات کشوري خبر داد و گفت: با اجراي اين متناسب‌سازي، مابه التفاوت ناشي از 26ماه تأخير در تطبيق حقوق بيش از 130 هزار نفر از مستمري‌بگيران صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها با قانون مديريت خدمات کشوري پرداخت خواهد شد.
سيدعباس حسيني اظهار کرد: با اجراي قانون مديريت خدمات کشوري در بانک‌هاي دولتي از تاريخ بهمن 1395، فاصله قابل توجهي بين حقوق کارکنان شاغل در بانک‌هاي دولتي و مستمري‌بگيران صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها ايجاد شد.
با وجود درخواست‌هاي متعدد بازنشستگان اين بانک‌ها براي تطبيق حقوق همانند شاغلين از همان تاريخ، به دليل زمان‌بر شدن اخذ مجوزهاي قانوني لازم، دستور تطبيق حقوق مستمري بازنشستگان، از کار افتادگان و وظيفه‌بگيران بانک‌هاي عضو صندوق مذکور در آذر 1398 توسط اين وزارت صادر شد. با صدور اين مجوز، حقوق جديد مستمري‌بگيران هفت بانک دولتي و چهار بانک خصوصي‌شده با عنوان حقوق متناسب‌سازي تعيين و مابه التفاوت ناشي از آن از تاريخ 1398/1/1 محاسبه و به مشمولين پرداخت شد.
 طبق اعلام وزارت اقتصاد، حسيني توضيح داد: عليرغم انجام متناسب‌سازي مذکور، تفاوت در تاريخ تطبيق کارکنان شاغل و بازنشستگان اين بانک‌ها (شاغلين 1395/11/1 و بازنشستگان 1398/11/1) منجر به نارضايتي مستمري‌بگيران مشمول و انعکاس موضوع به مراجع ذيربط شد که به رغم تعداد درخواست‌ها و پيگيري‌ها، موضوع بي‌نتيجه مانده بود. با توجه به تأکيد رئيس جمهور مبني بر اهميت توجه به وضعيت معيشت آحاد جامعه به ويژه بازنشستگان و با نظر موافقت اين وزارتخانه، بررسي مجدد درخواست اين مستمري‌بگيران مبني بر انجام متناسب‌سازي حقوق همانند شاغلين از تاريخ 1395/11/1 در دستور کار قرارگرفت و با توجه به رويکرد حمايتي دولت سيزدهم، انجام اين مهم با اخذ مجوز هيأت امنا و در مرحله بعد مجمع عمومي صندوق يادشده عملي شد.


معاون وزير اقتصاد متذکر شد: براي اجرايي شدن اين متناسب‌سازي جلسات متعدد در سطح وزارت اقتصاد و صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها برگزار شده و پس از انجام محاسبات لازم توسط بانک‌ها، محاسبات توسط صندوق کنترل و در صورت تأييد، مجوز پرداخت صادر مي‌شود.
حسيني بيان کرد: با اجراي اين متناسب‌سازي، مابه التفاوت ناشي از 26 ماه تأخير در تطبيق حقوق بيش از 130 هزار نفر از مستمري‌بگيران صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها با قانون مديريت خدمات کشوري پرداخت خواهد شد.
بر اساس آخرين اطلاعات، فرآيند کنترل محاسبات مربوط به بانک‌هاي ملت، تجارت، توسعه صادرات و قرض‌الحسنه مهر پايان يافته و مجوز پرداخت مبالغ مابه التفاوت ناشي از اين متناسب‌سازي براي بانک‌هاي مذکور صادر شده است. قطع به يقين، پرداخت مابه‌التفاوت به ساير مستمري‌بگيران مشمول نيز به محض نهايي‌سازي محاسبات توسط بانک ذيربط و تأييد محاسبات توسط صندوق مذکور، صورت خواهدپذيرفت.