حکومت تریاکی ها رکورد زد

آرمان امروز|سرویس بین الملل: دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، قیمت‌ تریاک و دیگر انواع مواد مخدر در ماه آوریل افزایش یافته است. بر این اساس محصولات کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ سودآورترین در سال‌های اخیر بوده است.
این گزارش نشان می دهد که درآمد کشاورزان از فروش تریاک به  ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که سه برابر شدن آن را نشان می‌دهد.
طبق گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر سازمان ملل، برداشت امسال تریاک تا حد زیادی از فرمان رهبر طالبان «مستثنی» شده است و کشت مخدر بی محدودیت در افغانستان انجام می شود. سازمان ملل می‌گوید میزان مزارع زیر کشت تریاک در افغانستان با ۳۲ درصد افزایش به ۲۳۳هزار هکتار رسیده است که گسترده‌ترین مساحت کشت شده از اولین گزارش در سال ۱۹۹۴ است.
بر اساس گزارش سازمان ملل، افغانستان تقریباً انحصار تریاک و هروئین جهان را دارد که ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.


چند ماه پیش بود که رهبر طالبان مصرف و خرید و فروش انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی را در سراسر افغانستان منع کرد. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت افغانستان در سال گذشته، پیش از به قدرت رسیدن طالبان، شمار معتادان در این کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسید که نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر آن زنان هستند.
طالبان پیش از قدرت، مناطق اصلی کشت خشخاش در افغانستان را کنترل می‌کردند و صدها میلیون دلار از قاچاق و تجارت آن بدست می‌آوردند. حکومت وقت افغانستان نیز از بیم پیوستن کشاورزان به شورش طالبان با سم‌پاشی هوایی مزارع کوکنار مخالفت می‌کرد اما به نظر می رسد این روزها بار دیگر طالبان به صورت مخفیانه برای تامین هزینه های خود به سمت کشت مخدر سوق پیدا کرده است تا جایی که رکوردهای جدید در فروش نیز داشته است.