یک قدم تا قطعنامه انتقادی

آرمان امروز، گروه دیپلماسی: پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر به « شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» بازگشت تا اگر ایران نتواند به سوالات مطرح شده از سوی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در مورد «3سایت» اعلام نشده جواب بدهد، قعطنامه‌‌هایی که پیش از رسیدن به توافق موسوم به‌ «برجام» از سوی این شورا اعمال شده بود باز خواهند گشت. آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند که با تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با ایران، خواستار همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.
رویترز اعلام کرد «آمریکا»، «فرانسه»، «آلمان» و «انگلیس» با درخواست از شورای دیدبان هسته‌ای سازمان ملل برای صدور قطعنامه مدعی شدند که ارائه توضیحات توسط ایران درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده «الزامی و اضطراری» است.
پیش‍‌نویس این قطعنامه در روز جمعه به 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی ارسال شده است.
در متن این درخواست آمده است: «الزامی و اضطراری است که ایران در جهت تحقق وظایف قانونی‌اش عمل کند و بدون تاخیر اقداماتی انجام دهد.»


ارائه توضیح معتبر درخصوص «ذرات اورانیوم»، «ارائه اطلاعات»، «اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس اتمی»، «اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز آژانس و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که ایران مطابق با این متن، باید به آن‌ها عمل کند.
در متن این پیش‌نویس  که باید به تایید اکثریت اعضای شورای حکام برسد،  آمده که این شورا «نگرانی‌های جدی درخصوص مسائل پادمانی مرتبط با سه سایت اعلام نشده دارد که به دلیل ناکافی بودن همکاری اساسی توسط ایران حل نشده باقی مانده است.» مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است حرکات نسنجیده مسئولان در داخل کشور بر آتش جنگ می‌دمند، ایران را به جنگ نزدیک می‌کنند.
اسراییل پشت پرده کشاندن پرونده ایران به شورای حکام
«فریدون مجلسی»، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که باتوجه به بازگشت پرونده ایران به شورای حکام سازمان انرژی اتمی، چه سرنوشی در انتظار ایران خواهد بود، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «پس از اینکه در سال‌های ریاست جمهوری «محمود احمدی‌نژاد» قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گرفتند و به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دادند، باعث شد قطعنامه‌هایی بر علیه ایران از سوی شورای حکام صادر شود. پس از آن در سال 2015 ایران موفق شد با اتکا بر توافق برجام این قطعنامه‌ها را لغو کند. حالا که دیگر برجامی وجود ندارد در صورت اینکه درخواست کشورهای آمریکا و اروپایی در مورد ایران در شورای حکام رای بیاورد و ایران نتواند به سوالات پاسخ دهد، وضعیت به قبل از 2015 باز می‌گردد و قطعنامه‌ها بر علیه ایران دوباره به جریان خواهد افتاد. ولی در این مورد باید بگوییم که عده‌ای در ایران می‌خواهند نشان دهند که می‌توانند در درگیری‌های احتمالی نظامی از خود دفاع کنند. همین ادعاها و البته تاکید بر دشنمی با اسراییل از جمله مسائلی است که در جریان بررسی پرونده ایران در آژانس حکام، به آن توجه خواهند کرد.»
او بااشاره به برجام، توافق‌نامه‌ای که حالا همه آن را از دست رفته می‌دانند، ادامه می‌دهد: «عده‌ای در داخل ایران تلاش می‌کنند سیاست‌های ایران را با قوانین بین‌المللی منطبق کنند. از جمله این تلاش‌ها می‌توانیم به برجام اشاره کنیم. ولی در مقابل آنها عده‌ای هم هستند که با تحریک جوامع بین‌المللی از قدرت نظامی ایران رونمایی می‌کنند. البته توجه داشته باشید که نیروی نظامی هر کشور نشان از توان دفاعی آن کشور دارد. بعد از اینکه موشک‌هایی با شعارهای مرگ بر اسراییل یا اسراییل باید نابود شود رونمایی شد، لابی‌‌های اسراییلی از ترامپ خواستند که از برجام خارج شود. از ابتدای این توافق برخی در داخل می‌خواستند که این توافق نامه به سرانجام نرسد. این نیروهای تندرو معتقند که کشورهای غربی باید به خواسته‌های آنها با اسراییل اهمیت بدهد. باید بگوییم که همه اختلافات ایران و سازمان‌های جهانی همین موضوع موجودیت اسراییل است. بسیاری از کشورهای عربی که دهه‌ها در جنگ با اسراییل هزینه کرده بودند حالا مسیر گفت‌وگو را پیش گرفته‌اند و به‌نوعی به دنبال تعامل با اسراییل هستند.»
مجلسی با اشاره به اصلی‌ترین مورد اختلاف بین ایران و سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی اضافه می‌کند: «باید ایران را در رابطه با اختلافاتی که بر سر اسراییل دارد در میدان جهانی تنها دید. زیرا کشورهایی مانند «روسیه» و کشورهای اروپایی اکنون موضوعیتی بر سر اسراییل ندارند و بنا را بر همکاری با آنها گذاشته‌اند. در این وضعیت ایران معتقد است که تنها در صورتی به توافق نامه برجام باز می‌گردد که موضوعی در مورد اسراییل در توافقات وجود نداشته باشد و در واقع سوژه اسراییل را در قالب برجام یا هر توافق نامه دیگر نمی‌دانند. توجه داشته باشید که کشورهای غربی با این موضوع مخالفت می‌کنند و از ایران می‌خواهند که اسراییل را به رسمیت بشناسد. در صورتی که این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.»
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اگر ایران نتواند به سوالات آژانس در مورد سه سایت معرفی نشده پاسخ دهد، «مکانیسم ماشه» از سوی شورای حکام  فعال خواهد شد، می‌گوید: «بعضی خواسته یا ناخواسته کشور را به سمت جنگ سوق می‌دهند ولی در مورد جنگ باید ابتدا بررسی کنند که چه متحدانی خواهند داشت و یا اینکه می‌توانند از هزینه‌های فرسایشی جنگ بر بیایند یا خیر. از سوی دیگر اگر جنگی در منطقه با اسراییل در بگیرد، دیگر کشورهای منطقه که ارتباط خوبی با اسراییل دارند در این درگیری شرکت نخواهند کرد. حتی کشوری مانند عراق که ارتباطی با اسراییل ندارد سعی می‌کند در این درگیری به منافع اقتصادی خود سروسانی بدهد تا بخواهد از ایران در این درگیری حمایت کند.»