نقد 4 دهه گذشته آینده را می‌سازد

آرمان‌امروز: قانوني نانوشته اينطور حکم مي‌‌‌کند که «استفاده از تجارب گذشته» مي‌تواند در راستاي بهبودي وضعيت و در نهايت تحقق توسعه راه‌گشا باشد. در واقع اينکه از تصميم‌هاي اشتباه گذشته و راه‌هاي غلط طي شده درس گرفت و تکرارشان نکرد، مي‌تواند بخش زيادي از مانع‌‌ها را بر بچيند.
اکنون سئوال اين است، در حاليکه کشور مملو از بحران‌ها است و مردم نقد و اعتراض‌هاي زيادي به سيستم تصميم‌گيري و مديريتي دارند، آيا لازم نيست‌ به آنچه در 43 سال حکومت‌داري انجام گرفته است، نگاهي تيزبينانه داشته باشيم و اگر اشکال‌هايي بوده است در قدم اول اشتباه را بپذيريم و همچنين رفتارهاي مثبت را هم تکرار کنيم و همچنين مسئولان از مردم بخواهند، توصيه‌ و نظرات‌شان را مطرح کنند تا از اين طريق بتوانيم مشکلات را به کمترين ميزان ممکن برسانيم و در نزديک‌ترين موقعيت ممکن با توسعه قرار بگيريم؟
ناصر ايماني،‌ فعال سياسي اصولگرا و اسماعيل‌گرامي‌مقدم، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» درباره اهميت الگو گرفتن از رويدادهاي 43 سال گذشته به اظهارنظر پرداخته‌اند:
ناصر ايماني در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» اظهار داشت: سيستم مديريتي جمهوري‌اسلامي از همان ماه‌هاي اول تجارب گرانبهايي را پشت سر گذاشته است. در مقطهي جنگ تحميلي، در مقطعي دوران سازندگي پس از دفاع و ... بحمدالله در همه اين مقطع‌ها توانستيم کشور را از گزند آسيب‌هاي غيرقابل جبران نجات بدهيم و استقلال‌مان را حفظ کنيم. البته در اين مسير حتما اشتباه‌هاي ريز و درشتي هم داشته‌ايم که اگر به اين منطق برسيم که ايرادهاي‌مان را بپذيريم،‌ مي‌توانيم با مدنظر گرفتن آنها رفتار مديريتي را اصلاح کنيم.


او افزود: نکته منفي که گروهي به آن اصرار دارند، چيزي جز اين نيست که نمي‌توانند و شايد هم نمي‌خواهند مسئوليت اشتباه‌هاي‌شان را بپذيرند و به‌همين دليل مشخص وقتي روي کار هستند و مسئوليت دارند، دور باطل مي‌زنند و به کارهاي اشتباه و تصميم‌هاي غلط‌شان ادامه مي‌دهند که نتيجه ندانم‌کاري‌شان باعث شده مردم در زندگي روزمره‌شان گره‌هاي کوري را ببينند.ژ
اين فعال سياسي اصولگرا در پايان گفت: 43 سال حکمراني بايد براي طيف‌هاي سياسي و مسئولين حکومتي به مثابه آئينه‌عبرت باشد تا بتوانند فعاليتي توام با کارآمدي از خود برجاي بگذارند.
اسماعيل‌گرامي‌مقدم با گفتن اينکه «بي‌توجهي به سال‌هاي گذشته نظام جمهوري‌اسلامي ريشه در تماميت‌خواهي دارد» به «آرمان‌امروز» گفت: اگر گراني، بيکاري، بالا رفتن سن ازدواج مردم را گرفتار کرده است و حتي اگر تحريم‌ها همچنان پابرجام مانده‌اند، دليل جز خودخواهي و خودبزرگ‌بيني گروهي تندرو نيست که اين روزها زمام امور را در دست دارند و حتي حاضر نيستند، از تجارب گذشته درس بگيرند. اين گروه به قدري اعتمادبه‌نفس دارند که نمي‌خواهند تجربيات دولت‌هاي پيشين را زيرنظر بگيرند تا اشکالات‌شان عيان شود.
او افزود: 43 سال مدت زمان زيادي است که شاهد اتفاقات تلخ و شيرين بسياري در اين همه اين سال‌ها بوديم. اما بي‌توجهي محض به عملکردهاي مسئولان در طي همه اين سال‌ها، موجب ماندگاري مشکلات شده و در نتيجه کشور را با بحران‌هاي عظيمي روبرو کرده است. اي‌کاش يکبار براي هميشه به گذشته نگاهي کارشناسي بکنند تا از اين طريق به تشخيص صحيحي از سره و ناسره برسند.
عضو حزب اعتماد ملي در پايان گفت:‌ به‌نظر من بزرگان و چهره‌هايي که از جانب همه طيف‌ها مقبوليت دارند، بايد دست‌ به‌کار شده و مسئولان فعلي را به اين کار راغب کند که از نقطه‌نظرات دلسوزاني که بعد از انقلاب تجربه مسئوليت‌داري در کشور دارند، بهره‌برداري لازم را داشته باشند.