طبل توخالی تحریم‌های تازه

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: تحريم‌ها بر عليه ايران هر روز افزايش مي‌يابد. پس از اينکه آمريکا در سال‌هاي اخير با تحريم‌هاي سريالي و شعار «فشار حداکثري» تلاش کرد تا ايران را در تنگ‌ناي اقتصادي قرار دهد حالا سه کشو اروپايي «آلمان»، «فرانسه» و «انگليس» که به نوعي دنباله رو آمريکا محسوب مي‌شوند شروع به تحريم‌ ايران کرده‌اند تا به‌نوعي به برخورد ايران با معترضان واکنش نشان دهند. دولت انگليس روز گذشته از اعمال تحريم عليه 24 شخص و نهاد مرتبط با ايران به دلايل حقوق بشري خبر داد. «جيمز کلورلي»، وزير خارجه انگليس نوشت که در دور جديد تحريم‌ها، مقامات ايراني را که مسئول آنچه آن را «نقض مسائل حقوق بشري» عنوان کرد، در ليست تحريم‌هاي خود قرار داده است.
کلورلي در اين بيانيه با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير در ايران، عنوان کرد که ما به همراه شرکاي‌مان پيام واضحي براي ايران فرستاديم و در ايران بايد به آزادي بيان احترام گذاشته بود.
عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات کشورمان از جمله اشخاص تحريم شده توسط انگليس است. اموال تمامي افراد تحريم شده در انگليس بلوکه خواهد شد و اين اشخاص قادر به سفر به انگليس نخواهند بود.
«آنالنا بربوک»، وزير خارجه آلمان هم در صفحه شخصيش در توييتر نوشت: «امروز اتحاديه اروپا پيام جديد و صريحي به ايران مي‌فرستد. حقوق بشر تقسيم‌ناپذير است. ما به همراه 16 کشور ديگر توانستيم که جرايم ايران را در دستور کار شوراي حقوق بشر سازمان ملل قرار دهيم.»


سياست فشار و تحريم را دنبال ميکنيم
آرمان امروز: نماينده ويژه آمريکا در امور ايران روز گذشته مدعي شد که مذاکرات وين بر سر احياي برجام به دليل مواضع ايران و آنچه از شهريورماه رخ داده، متوقف شده است.
«رابرت مالي»، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاريس با اشاره به اينکه فروش پهپاد توسط ايران به روسيه و ناآرامي‌هاي اخير در ايران تمرکز آمريکا را از توافق هسته‌اي برداشته است، اظهار کرد که آمريکا در ديپلماسي را باز خواهد گذاشت «اگر» و «براي زماني که» موعد مناسب فرابرسد. اين مقام ارشد آمريکا تصريح کرد: تمرکز ما توافقي نيست که پيشروي نمي‌کند بلکه روي چيزي است که در ايران رخ مي‌دهد. همچنين بخش ديگري از تمرکز ما روي فروش پهپاد توسط ايران به روسيه و آزادکردن گروگان‌هايمان است. واشنگتن هم‌اکنون سياست تحريم و فشار را عليه ايران دنبال خواهد کرد. اگر اين مذاکرات (هسته‌اي) در جريان نيست به خاطر موضع ايران است و هر آنچه از ماه سپتامبر رخ داده. نماينده ويژه آمريکا در امور ايران بدون تعيين چارچوب زماني براي مذاکرات گفت که اگر ديپلماسي شکست بخورد، آمريکا آماده استفاده از ديگر ابزارها خواهد بود. اين مقام آمريکايي همچنين عنوان کرد که اگر ايران بخواهد ابتکارات جديدي براي عبور از سرحدهاي برنامه هسته‌اي اتخاذ کند، آنوقت پاسخ به طور واضح متفاوت و هماهنگ‌شده با متحدان اروپايي‌مان خواهد بود.
واکنش ايران به تحريمهاي اخير اروپا
سخنگوي وزارت امور خارجه در واکنش به تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و انگليس عليه افراد و نهادهاي ايراني، اين اقدام بي پايه و اساس، غيرقانوني و مداخله جويانه را قويا محکوم و آن را کاملا مردود قلمداد کرد. «ناصر کنعاني»، سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ظاهرا اعتياد به تحريم، عقلانيت و سنجيدگي را نزد طرفهاي اروپايي به انزوا برده و با اين رويکرد غلط، اين اروپاست که دايره تعاملات خود را بدست خود تنگتر مي‌کند.
برخي از کارشناسان بعد از بي اثر شدن تحريم‌هاي آمريکا و اروپا نتوانست ايران را محدود کند و اين کشور هم توانسته در زمينه‌هاي نظامي، هسته‌اي و ... پيشرفت داشته باشد و هم توانسته به‌نوعي اعتراضات داخل کشور را مديريت کند بايد گفت نه‌تنها اين تحريم‌ها تاثيري نداشت بلکه بايد از آن به‌عنوان تبل توخالي تحريم نام ببريم.
ايران با همکاري چين و روسيه از فشار خارج شده است
«اميرعلي ابوالفتح»، تحليلگر مسايل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که تحريم‌هاي جديد برخي کشورهاي اروپايي عليه ايران مي‌تواند چه درستاوردي براي آنها به همراه داشته باشد، به‌ خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «وقتي ايران پيش از اين در حوزه‌هاي «بانک مرکزي»، «واحد پولي»، «عدم اجازه واردات و صادرات» و ... تحريم شده است، تحريم‌هاي جديد نمي‌تواند تاثيري بر فعاليت‌هاي اين کشور داشته باشد. اينکه چند فرد و چند شرکت ايراني از سوي برخي کشورهاي اروپايي تحريم مي‌شود نمي‌تواند امتيازي براي آنها محسوب شود. اگر بخواهيم روند تحريم‌هاي آمريکا بر عليه ايران را دنبال کنيم، مي‌بينيم که در زمان حضور ترامپ در کاخ سفيد هرآنچه مي‌بايد تحريم شد. بعد از آن بود که ارتباط مالي ايران که بر پايه دلار بود قطع شد، ولي مشاهده مي‌کنيم که حتي آن تحريم‌ها نتوانست مانع تبادلات انرژي و مالي ايران شود.»
اين تحليلگر با اشاره به تحريم‌هايي که ترامپ بر عليه ايران وضع کرد، ادامه مي‌دهد: «ترامپ هرچيزي که به توليد ايران مربوط مي‌شد را تحريم کرد تا با اين کار و البته فشار حداکثرري بتواند ايران را قانع کند که به برجام 2 ،3 و 4 تن دهد اما تاکنون نتوانست به چنين چيزي دست يابد. آمريکا با اين تئوري که فشار حداکثري باعث مي‌شود مردم به حاکميت اعتراض کنند و به خيابان بيايند و وضعيت جامعه را به آشوب بکشند. آنها با اين برنامه‌ريزي مي‌خواستند بعد از ادامه فشار به ايران، اين کشور را مجبور به امضاي توافق‌نامه‌هاي جديد کند تا بتواند ايران را محدود کند. ولي نه‌تنها ترامپ به اين خواسته خود در تقابل با ايران نرسيد بلکه هنوز هم نمي‌توانيم بگوييم که اين هدف مي‌تواند نزديک يا دور باشد. مهمترين موضوعي که در اين مورد وجود دارد آن است که ايران نتوانسته با متحدانش از زير فشار تحريم‌ها خارج شود و همچنان به مقاومت ادامه دهد.»
ابوالفتح با اشاره به حمايت‌هاي روسيه و چين که اين تحريم‌ها را بي اثر کرده است، اضافه مي‌کند: «برجام حالا در دو جبهه به‌عنوان چالش شناخته مي‌شود. آمريکا، انگلستان، آلمان و فرانسه از يک‌سو و ايران و چين و روسيه هم از سوي ديگر در مقابل يکديگر ايستاده‌اند. در حال حاضر به‌دليل جنگ اوکراين، روسيه هم مانند ايران تحريم است و به همين دليل در مبادله‌هاي تجاري در کنار ايران خواهد بود از سوي ديگر اين کشور چين است که توانسته در تمام مدت تحريم‌ها، با ايران ارتباط‌هاي تجاري داشته باشد. برخي از غربي‌ها معتقدند نزديکي ايران به چين باعث شده است که هرچه مي‌خواهد از اين کشور تامين کند و به نوعي توانسته از اين راه تحريم‌ها را دور بزند. اگر حمايت روسيه و چين نبود ايران نمي‌توانست زير بار اين فشار دوام بياورد. در نتيجه بايد بگوييم که نه‌تحريم‌هاي آمريکا توانسته ايران را محدود کند و نه تحريم‌هاي برخي کشورهاي اروپايي، ايران را در تنگ‌نا قرار خواهد داد.»