آغاز بررسی طرح صیانت

آرمان امروز: در حالي که پنجاه روز است که مردم براي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي با فيلترشکن‌ها دست و پنجه نرم مي‌کنند، حال وزير ارتباطات وعده سرعت «چندصد مگابيت بر ثانيه» را داده است.
درحالي‌که فعالان اقتصادي نسبت به ادامه فيلترينگ و محدودسازي اينترنت براي کسب‌وکارها هشدار مي‌دهند و همچنين بسياري از فعاليت‌هاي روزمره مردم که از طريق شبکه‌هاي اجتماعي انجام ميشد، اکنون مختل شده است، گويا کميسيون مشترک طرح صيانت که بنابر اکثريت مجلس، ديگر نبايد وجود خارجي داشته باشد، وارد ميدان شده است؛ هفته گذشته حسين نوش‌آبادي، عضو کميسيون مشترک صيانت از فضاي مجازي اعلام کرد جلسات اين کميسيون در مجلس از سر گرفته مي‌شود و هدف اين کميسيون رشد و ارتقاي پيام‌رسان‌هاي داخلي است. همچنين روزنامه «شرق» هم بنه نقل از يک منبع مطلع در مجلس گفت: «هر آنچه که براي محدودسازي اينترنت مد نظر تندروهاي مجلس بوده، عملا رخ داده و اکنون تندروها به دنبال جرم‌انگاري فعاليت در فضاي مجازي هستند.»
با اين حال علي اصغر عنابستاني، عضو ديگري از کميسيون طرح صيانت عنوان کرد «براساس آيين‌نامه از آنجا که سه ماه کميسيون فرصت در اختيار داشته تا کليات اين طرح را تصويب کند و از اين بازه زماني گذشته است، ديگر کميسيون نمي‌تواند کار خود را آغاز کند. اگر قرار باشد اين کميسيون مجددا شروع به کار کند بايد مجددا از صحن مجلس مجوز گرفته شود و طرحي جديد در قالب اصل 85 به اين کميسيون سپرده شود. اما يک بحث ديگر اين است که علت عدم تصويب کليات اين طرح ظرف سه ماه اين بوده که مرکز پژوهش‌ها در ارائه گزارش تأخير داشته است؛ بنابراين کميسيون مجوز دارد که مجددا تشکيل شود. اما فعلا کميسيون مشترک تعطيل است و اگر قرار باشد اتفاق جديدي در حوزه نظام‌بخشي به فضاي مجازي رخ دهد حتما بايد در قالب طرح جديدي دنبال شود که صحن مجلس نيز بايد درباره آن نظر بدهد.»
مهرداد ويس کرمي، عضو کميسيون مشترک طرح صيانت  در پاسخ به اين پرسش که آيا مجددا اين کميسيون شروع به کار کرده است يا خير، گفت: «خير هنوز خبري نشده است و به قولي نه به دار است و نه به بار. تا الان به عنوان کميسيون کاري نکرده‌ايم. درخصوص اينترنت هم فعلا در مجلس صحبتي نشده است.»


عليرغم خبرهايي که از تلاش تندروهاي مجلس براي ادامه فيلترينگ و تنگ‌تر کردن عرصه فضاي مجازي به گوش مي‌رسد، رشيدي کوچي نماينده مجلس، از مخالفت بهارستان نشينان با فيلترينگ دائمي واتس‌اپ و اينستاگرام خبر داد و عنوان کرد: «تصميم مقامات امنيتي بر اين است که تا زمان برگشت آرامش به جامعه، برخي شبکه هاي اجتماعي که بسترهاي آشوب در آنجا شکل مي‌گيرد، به طور موقت فيلتر شوند.
در حال حاظر فضاي متشنج و ناآرام به سمت فضاي آرامش در حال حرکت است، اميدوارم بحث مسدود شدن شبکه‌ها مجددا مورد بررسي قرار بگيرد. رياست مجلس و تعداد زيادي از نمايندگان متفق القول بر عدم فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي تاکيد دارند.»