کره شمالی هم دیجیتال شد

مارتین ویلیامز و ناتالیا اسلاونی از مرکز استیمسون مستقر در واشنگتن گفتند، تازه‌ترین مطالعه آنها درباره ارتباطات دیجیتال در کره شمالی که شامل تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و نظرسنجی از حدود ۴۰ فراری می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی از کره شمالی فرار کردند، افزایش پایدار مشترکین تلفن همراه را نشان می‌دهد.
از زمان آغاز فعالیت خدمات شبکه 3 جی در سال ۲۰۰۸ میلادی، تعداد کاربران به ۶.۵ تا ۷ میلیون تن افزایش یافته که برابر با بیش از یک چهارم از جمعیت ۲۵ میلیون نفری کره شمالی است. بیش از ۹۰ درصد از مردم که در این نظرسنجی شرکت کردند استفاده روزانه از تلفن همراه را گزارش دادند و اکثر این تماس‌ها با اعضای خانواده و تجار برقرار می‌شوند.
این محققان نقشه پوشش تخمینی شبکه تلفن همراه کره شمالی را با شناسایی مراکز، آنتن‌های همراه و پنل‌های خورشیدی از تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند. پوشش تلفن همراه همچنان در حال گسترش است. گاهی اوقات ما مراکزی را در مناطقی پیدا می‌کنیم که اگر دو سال پیش به همین مناطق نگاه می‌کردید هیچ آنتنی در آنجا وجود نداشت. شبکه قدیمی ۳G این کشور و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به خاطر تحریم‌ها بر سر برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی باعث ظهور شبکه‌های سریع‌تر وای فای در سراسر کشور شده است.