برخی فجایع نتیجه سرکوب فکری و نبود آزادی‌های اولیه است

آرمان امروز: «میگل موراتینوس»، معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها صبح روز گذشته (چهارشنبه ۱۶ آذر) با آیت الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد.
آیت الله سیستانی دراین دیدار خاطرنشان کردند: فجایعی که بسیاری از ملت‌ها و گروه‌های قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی‌های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش های افراطی دارد. جنبش هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی دفاع استفاده می کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می کنند که از نظر فکری و عقیده ای با آنها متفاوت هستند.
دفتر آیت الله سیستانی در خصوص این دیدار اطلاعیه‌ی منتشر کرد که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.
براساس این بیانیه، ایشان در این دیدار بر اهمیت دوچندان شدن تلاش ها برای ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز، نفی خشونت و نفرت و تثبیت ارزش های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش های فکری مختلف تاکید کردند. آیت الله سیستانی در ادامه خاطرنشان کردند: فجایعی که بسیاری از ملت ها و گروههای قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش های افراطی دارد. جنبش هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی دفاع استفاده می کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می کنند که از نظر فکری و عقیده ای با آنها متفاوت هستند.  همچنین آیت الله سیستانی در ادامه بر لزوم پرداختن به پیشینه این پدیده های مردود و محکوم و اقدام جدی در راه رسیدن به درجه ای از عدالت و آرامش در جوامع مختلف که در خور شآن کرامت انسانی- آن‌گونه که خداوند متعال می‌خواهد- تاکید کردند و افزودند که این موضوع فضای مساعد برای گسترش افکار افراطی را تنگ می کند.