تحویل لوازم خانگی به روز شد

گروه اقتصادی/ تولید لوازم خانگی از مصرف پیشی گرفت و دیگر مردم با کمبود کالا روبه‌رو نخواهند شد. شهریورماه سال گذشته کمبود لوازم خانگی در بازار مشهود بود و همین امر سبب افزایش قیمت‌ها شد. در آن مقطع زمانی فروشگاه‌ها و نمایندگی کارخانه‌ها، سفارش کالا را از مشتری می‌گرفتند و با تأخیر حداقل دو هفته‌ای کالای سفارش داده شده را به مشتری تحویل می‌دادند. در این میان سطح نارضایتی‌ها رو به گسترش بود چرا که برخی از لوازم خانگی با مشکلات فنی به دست مصرف کننده می‌رسید و سازمان‌های نظارتی هم در برابر این مشکل سکوت می‌کردند.
اما از مهرماه سال گذشته، دولت سیزدهم برای رشد تولید انواع لوازم خانگی برنامه‌ریزی کرد. بدین جهت از سال گذشته و بر اساس رصد ماهانه، تولید انواع محصولات لوازم خانگی افزایشی شد. در ۷ ماه امسال ۹ میلیون و۳۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شده و هدف‌گذاری تولید ۱۸ میلیون لوازم خانگی است. همچنین میزان صادرات ۲۶۷میلیون دلار بوده که ۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
از این‌رو باید تأکید کرد دولت سیزدهم جدا از آنکه توانست وضعیت بازار لوازم خانگی را ساماندهی کند، فضایی را ایجاد کرد که لوازم خانگی مازاد کشور به کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای همسایه صادر شود. چندی پیش محسن شکراللهی، مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت با تأکید بر اینکه تولید لوازم خانگی نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است، گفت: در حوزه تولید یخچال ایران در حال حاضر به چند کشور همسایه محصولات خود را صادر می‌کند و آمارها هم نشان داده است که ۲۶ درصد در صادرات محصولات رشد داشته‌ایم. در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات خود را به سه کشور آفریقایی صادر می‌کنند.
گفته می‌شود که بعد از سیاست حمایتی دولت از تولید لوازم خانگی، این صنعت رشد پنج برابری در تولید داشته است. سال 97 حدود 3 میلیون و 400 هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شد اما پایان سال 1400 این عدد به 16 میلیون و 500 هزار دستگاه رسید.


در این میان در بخش‌هایی از لوازم خانگی مانند صوتی و تصویری که وابستگی 100درصدی به واردات وجود داشت، رکوردهای بی‌نظیری در تولید ثبت شد. سال گذشته در این بخش یک میلیون و 680 هزار دستگاه لوازم صوتی و تصویری تولید شد. در 5 ماه نخست سال‌جاری هم تولید این کالا از 800 هزار دستگاه عبور کرده است.
افزایش تولید لوازم خانگی و پایش متناوب بازار با هدف جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده طی چند وقت اخیر قاچاق لوازم خانگی از ۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار به کمتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برسد.
دیگر عرضه لوازم خانگی سهمیه‌بندی نیست
فعالان بازار لوازم خانگی نیز از بهبود توزیع لوازم خانگی صحبت می‌کنند و می‌گویند در گذشته توزیع انواع لوازم خانگی و بخصوص کالاهای برودتی سهمیه‌بندی بود و بعضاً مشتری بود اما کالا نبود. ولی در مقطع فعلی کالا به وفور در بازار وجود دارد.
مرتضی نامدار از فروشندگان لوازم خانگی در امین حضور درباره وضعیت عرضه لوازم خانگی در بازار، گفت: تا 6 ماه پیش نمی‌توانستیم بموقع کالاهای برودتی چون یخچال و فریزررا به دست مردم برسانیم ولی طی ماه‌های اخیر وضعیت بسیار بهتر شده و تولیدکنندگان به فروشندگان خیابان امین حضور هم کالا می‌دهند، این در حالی است که در گذشته تولیدکنندگان تنها به نمایندگی‌های رسمی خود کالا می‌دادند و ما مجبور بودیم با واسطه کالای سفارش داده شده مردم را خریداری کنیم.
او ادامه داد: قیمت لوازم خانگی تولید داخل طی یک‌ماه اخیر افزایش قابل توجهی نداشته اما لوازم خانگی قاچاق (از سال 97 واردات لوازم خانگی ممنوع شده است) بیش از 40 درصد گران شده است لذا همین اتفاق کمک می‌کند که تولیدکنندگان داخلی، تولید خود را با سرعت بیشتری افزایش دهند چرا که آنهایی که در گذشته می‌توانستند لوازم خانگی خارجی قاچاق را خریداری کنند، این روزها توانایی مالی خود را از دست داده‌اند و به سمت لوازم خانگی ایرانی رفته‌اند.
این فعال بازار تصریح کرد: بازار لوازم خانگی به جهت اغتشاشات با رکود مواجه شد اما این رکود 100درصدی نیست و همچنان مردم به بازار مراجعه می‌کنند.
در این میان محمدحسین فهیمی، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی گفته است: یکی از خصوصیات صنعت لوازم خانگی این است که همه تولیدکنندگانش از بخش خصوصی هستند و تقریباً هیچ کارخانه یا شرکت دولتی در این صنعت نداریم. به اذعان وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌ها، صنعت لوازم خانگی ۴۸۰ تولید کننده فعال دارد که در این بین ۱۰ الی ۱۵ برند معروف در حال فعالیت هستند و هیچکدام از این برند‌ها روی انواع محصولات، انحصار و بازار مطلق ندارند. او افزود: پس از خارج شدن امریکا از برجام و وضع قوانین تحریمی، شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی از بازار ایران خارج شدند و به‌صورت اتوماتیک وار پس از این اتفاق، موضوع حمایت از تولید داخل فعال شد.
شرکت‌های داخلی خلأ بازار را پر کردند
عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی در ادامه بیان داشت: شرکت‌های داخلی صنعت لوازم خانگی با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده کرده بودند، توانستند خلأ بازار را از لحاظ کمی و تا حدود زیادی کیفی تأمین کنند به جز یکی دو محصول که آن هم یک یا دوماه با مشکل مواجه شد، فعالان این صنعت در این چند سال اخیر جوابگوی مصرف‌کنندگان بودند.
فهیمی اضافه کرد: در مقطع کنونی فعالان صنعت لوازم خانگی، مازاد تولید و عرضه دارند طوری که به هر کارخانه‌ای مراجعه کنید مملو از کالا‌های آماده برای عرضه به بازار است و هیچ مشکلی برای تأمین یا تولید نیست. عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تولید داخلی افزود: قانون ممنوعیت واردات کالا سه سال قبل از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل طبق مصوبه هیأت دولت و سران قوا تا خرداد ۱۴۰۰ وجود داشت.
قیمت‌ها سر به فلک نکشید
عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی درباره ادعای برخی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی ماهانه قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گفت: اگر این اتفاق می‌افتاد که قیمت‌ها در مقطع کنونی سر به فلک می‌کشید؛ آخرین افزایش قیمت در لوازم خانگی در ابتدای سال ۱۳۹۹ و آن هم به میزان ۵ درصد بود.
او افزود: افزایش قیمت محصولات باید در انجمن صنعت لوازم خانگی بررسی شود همچنین باید در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روی قیمت محصولات در بازار نظارت دارد و از سال ۱۳۹۹ کالا‌ها مشمول قیمت‌گذاری دستوری شد؛ هرچند به این روش اعتراض داریم، زیرا که با توجه به نظرات کارشناسی و تخصصی این کار غلط است و باعث گرانی کالا می‌شود و ستاد تنظیم بازار است که قیمت محصولات را مشخص می‌کند.
عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ با مشارکت همه تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود حاشیه زیان بیشتر شرکت‌های تولیدی هیچ افزایش قیمتی بعد از دستور رهبر معظم انقلاب اعمال نشده است.
عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی گفت: با وجود بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید و افزایش دستمزدها، قرار بر این بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشته باشیم، اما این اتفاق نیفتاد و تقریباً ۵ ماه پیش در خرداد ۱۴۰۱‏، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای محصولات لوازم خانگی بزرگ و ۱۵ درصدی برای تلویزیون مصوب و اعلام شد و این‏، تنها افزایش قیمت قانونی بود که در طول یک سال و نیم گذشته روی لوازم خانگی اعمال شده است.


برش
​​​​​​​در ۷ ماه امسال ۹ میلیون و۳۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شده و هدف‌گذاری تولید ۱۸ میلیون لوازم خانگی است
 بازار لوازم خانگی به جهت اغتشاشات با رکود مواجه شد اما این رکود 100درصدی نیست و همچنان مردم به بازار مراجعه می‌کنند
قیمت لوازم خانگی تولید داخل طی یک‌ماه اخیر افزایش قابل توجهی نداشته اما لوازم خانگی قاچاق(از سال 97 واردات لوازم خانگی ممنوع شده است) بیش از 40 درصد گران شده است
دولت سیزدهم جدا از آنکه توانست وضعیت بازار لوازم خانگی را ساماندهی کند، فضایی را ایجاد کرد که لوازم خانگی مازاد کشور به کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای همسایه صادر شود
سال 97 حدود 3 میلیون و 400 هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید می‌شد اما پایان سال 1400 این عدد به 16 میلیون و 500 هزار دستگاه رسید
در سال ۱۳۹۹ با مشارکت همه تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود حاشیه زیان بیشتر شرکت‌های تولیدی هیچ افزایش قیمتی بعد از دستور رهبر معظم انقلاب اعمال نشده است
افزایش تولید لوازم خانگی و پایش متناوب بازار با هدف جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار باعث شده که طی چند وقت اخیر قاچاق لوازم خانگی از ۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار به کمتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برسد