تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا؛دوباره عمان واسطه شد

آرمان امروز: وزير امور خارجه ايران در خصوص آخرين وضعيت مذاکرات برجامي گفت، ‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام هاي نهايي توافق، موافق بوديم. حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه ايران در توييتي با اشاره به ديدار چند روز پيش خود با «جوزف بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اردن در حاشيه نشست بغداد 2 نوشت، ‏در ديدار با آقاي بورل در مورد برداشتن گام هاي نهايي توافق، موافق بوديم. پنجره توافق از سوي ايران باز است اما نه براي هميشه و علاوه بر اين بر راه حل سياسي در اوکراين نيز تاکيد کردم.
پس از اين اظهارنظر بود که نماينده آمريکا در امور ايران در اظهاراتي تاکيد کرد که موضوع افراد دوتابعيتي زنداني در ايران يک اولويت‌ جدي براي واشنگتن است.
رابرت مالي، نماينده ويژه دولت آمريکا در امور ايران در گفت‌ و گو با راديو آزاد اروپا درباره موضوع افراد دوتابعيتي ايراني آمريکايي که در ايران در بازداشت به سر مي‌ برند، آن را يک مساله بسيار مهم در روابط کشورش با ايران توصيف کرد و در اظهاراتي خواستار آزادي آن ها شد.
وي افزود: ما به گفت ‌و گوي غيرمستقيم با ايران درباره اين موضوع که يک اولويت بسيار جدي براي ماست، ادامه داده‌ ايم تا بتوانيم آمريکايي‌ هايي را که برخي از آن ها سال ‌هاست به‌ طور ناعادلانه در ايران زنداني هستند به خانه بازگردانيم.


اين گفت ‌و گوها هيچ‌ گاه متوقف نشده است و تلاش‌  خود  را براي بازگرداندن هرچه زودتر آن ها ادامه خواهيم داد. نماينده دولت آمريکا در امور ايران همچنين بيان کرد: ما در حال بررسي راه‌ هاي بشردوستانه براي بازگرداندن اين زندانيان به خانه هستيم. فارغ از اين که چه اتفاق ديگري افتاده باشد، اين موضوع اولويت ما در رابطه با ايران است. به نظر مي رسد منظور از رابرت مالي از تعامل غيرمستقيم با ايران ميانجيگري هاي عماني ها باشد. در همين رابطه وزير امور خارجه ايران و وزير امور خارجه عمان، در گفت ‌و گوي تلفني در مورد مهم ترين موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
وزير امور خارجه ايران و السيد بدر البوسعيدي، وزير امور خارجه عمان، بعد از ظهر روز پنجشنبه در گفت و گوي تلفني که به ابتکار طرف عماني انجام شد، در مورد مهم ترين موضوعات مورد اهتمام دو کشور بحث و تبادل نظر کردند. وزراي امور خارجه ايران و عمان در اين گفت ‌و گوي تلفني در خصوص آخرين تحولات مهم در عرصه منطقه‌ اي و بين‌ المللي رايزني کردند. طرفين در اين تبادل نظر تلفني بر تداوم مشورت ها در خصوص موضوعات مورد اهتمام مشترک و در راستاي منافع دو کشور و کشورهاي منطقه تاکيد کردند. تبادل نظراتي که به نظر مي رسد پيرامون تبادل زندانيان نيز صورت گرفته است. اتفاقي که مشخصا يک پالس مثبت در راستاي احياي برجام نيز مي تواند باشد. عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات ارشد پيشين ايراني در اين خصوص مي گويد: نسبت به هفته هاي گذشته اميدها براي احياي برجام بيشتر شده است. از يک طرف در داخل ايران رغبت ها براي احياي برجام بيشتر شده است و مصاحبه هاي متعددي در اين خصوص انجام شده مبني بر اين که ايران حاضر است همان برجام گذشته را احيا کند و از سوي ديگر وزيرخارجه با بورل ديدار کرد که به نظر مي رسد ديداري مثبت رقم خورده است. وي افزود: جوزپ بورل پس از بازگشت به اروپا نظر مثبتي نسبت به رايزني ها داشت و به نحوي اعلام کرد که مسائل برجامي را از مسائل حقوق بشري و پهپادها بايد جدا کرد. البته او تاکيد کرده است بر مسائل ديگر نيز حساس هستند واين مسائل بايد حل و فصل شوند. جوزپ بورل به نحوي خواستار اين شد که هم مذاکرات ادامه پيدا کند و هم ايران از روسيه حمايت نکند. فرجي راد ادامه داد: پس از اين نيز وزيرخارجه آمريکا موضعي مشابه بورل اتخاذ کرد و عنوان کرد که آماده مذاکره هستند. از سوي ديگر شاهد بوديم که وزيرخارجه عمان دست به تلفن شد و با همتاي ايراني خود رايزني کرد که به نظر مي رسد تبادل زندانيان با ميانجيگري طرف عماني در دستور کار قرار گيرد. طرف عماني از گذشته در اين عرصه نقش آفريني کرده است و احتمال دارد که تماس گرفته شده در همين رابطه باشد. سفير پيشين ايران در نروژ خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد که طرفين منتظر اين هستند که سفر گروسي به ايران انجام شود و پس از آن به سمت تعيين وقت براي برگزاري مذاکرات حرکت کنند. اين که گروسي به تهران مي آيد نشان مي دهد که سفر تيم فني آژانس به تهران نتايج مثبتي داشته است که پس از آن گروسي به تهران خواهد آمد. به اين معني که زمينه اي براي مذاکرات بيشتر فراهم شده است و پس از سفر گروسي نيز احتمالا زمان مذاکرات جديد تعيين شود.