روز سوگند «کابینه بحران» در تل‌آویو

رهبران مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی دیروز با صدور یک بیانیه متعهد شدند که با یکدیگر علیه کابینه او اقدام کنند. در بیانیه مشترکی که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت و رئیس حزب «یش عتید» (آینده وجود دارد) پس از نشست با «بنی گانتس» وزیر جنگ و رئیس «ائتلاف اردوگاه ملی»، «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما»، «میراو میخائیلی» وزیر راه و رئیس حزب کار در کابینه موقت کنونی خود و «منصور عباس» رئیس «لیست یکپارچه» عربی صادر کردند، آمده است: «ما با هم علیه کابینه سیاه و ضد دموکراتیکی که این روز‌ها در حال شکل‌گیری است و اسرائیل را از درون متلاشی می‌کند، مقابله خواهیم کرد.»‌مخالفان نتانیاهو متعهد شده‌اند بعد از اینکه دوباره قدرت را به دست بگیرند، همه قوانین افراطی مصوب کابینه نتانیاهو را لغو کنند، قوانینی که به گفته مخالفان نتانیاهو، به چیزی که آن‌ها دموکراسی اسرائیل می‌خوانند، آسیب زده و امنیت، اقتصاد و ساختار جمعیتی آن را خدشه‌دار می‌کند. کابینه نتانیاهو امروز در حالی سوگند یاد می‌کند که مخالفان داخلی، آن را تندرو‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل خوانده‌اند. یائیر لاپید دیروز به شدت به نتانیاهو حمله کرد، او را ضعیف‌ترین نخست‌وزیر تاریخ اسرائیل خواند و گفت: «کابینه در هرج و مرج به سر می‌برد.» او گفته که این کابینه، «راست‌گرا نیست بلکه دیوانه است.»
ارتش هم نگران است
این برای اولین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی است که یک کابینه قبل از شروع به کار، با این حجم مخالفت و هشدار روبه‌رو می‌شود. نتانیاهو که با کسب حمایت ۶۴ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده کنست، نخست‌وزیری خود را تضمین شده می‌بیند، دیروز با انتشار یک کلیپ در حساب کاربری خود در توئیتر از لاپید خواست از تحریک «اسرائیلی‌ها» علیه او دست بردارد، تصمیم رأی‌دهندگان را بپذیرد و به طور سیستماتیک قدرت را به او تحویل دهد. نتانیاهو لاپید را خطاب قرار داد و گفت: «ای لاپید، شکست در انتخابات پایان دموکراسی نیست بلکه جوهره دموکراسی است و تو از پذیرش تصمیم اسرائیلی‌ها خودداری و آن‌ها را علیه کابینه تحریک و دروغ‌های بی‌شماری را علیه کابینه منتخب منتشر می‌کنی.» او به لاپید طعنه زده که با نپذیرفتن نتیجه انتخابات، سناریویی شبیه حمله حامیان ترامپ به کنگره در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را دنبال می‌کند: «برنامه بعدی تو چیست؟ آیا تظاهرکنندگان خود را برای بالار فتن از دیوار‌های کنست می‌فرستی؟» نتانیاهو گفته است: «از تو می‌خواهم که مسئولانه عمل کنی و تصمیم اسرائیلی‌ها را قبول کنی و به صورت سیستماتیک قدرت را منتقل کنی تا هر آنچه را که در یک سال و نیم گذشته تخریب کردی، درست کنیم.»‌در مقابل، مخالفان نتانیاهو یکپارچه نگرانند کابینه او منجر به شرایط امنیتی وخیم در اسرائیل شود. بنی گانتس، وزیر جنگ عصر سه شنبه در مصاحبه با «Mahadura» فاش کرد که یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی، تلفنی با آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و نتانیاهو گفتگو کرده است، گفت‌وگویی «نادر و کم سابقه» که نشانه نگرانی در بالا‌ترین سطوح امنیتی از شرایطی است که کابینه جدید در تل‌آویو آن را به وجود خواهد آورد. گانتس که در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت: «من به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارم، اما خیلی نگرانم و نسبت به سمت و سویی که به سویش می‌رویم، هشدار می‌دهم که او (نتانیاهو) افراطی است و همچنین از نقطه‌نظر امنیتی خطرناک خواهد بود.»‌گانتس گفته است: «به نظر من اگر دولت غیرمسئولانه رفتار کند، می‌تواند باعث وخامت اوضاع امنیتی شود، حتی به سیستم‌های امنیتی که زیرمجموعه من هستند یا با من در تماس هستند دستور دادم برای احتمال تشدید اوضاع به طور کلی و با توجه به ماه رمضان به طور خاص آماده شوند.»‌گانتس که چند روز قبل هم هشدار داده بود «دولت جدید ممکن است باعث فروپاشی شود» در گفتگو با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل ابراز امیدواری کرده که کوخاوی به عنوان رئیس ستاد ارتش و چهره‌ای فراجریانی در ساختار سیاسی، توانسته باشد نگرانی‌های موجود را به نتانیاهو گوشزد کند: ««معلوم است که آنچه رئیس ستاد ارتش گفته است، بحث راست یا چپ یا هر چیز سیاسی نیست، بلکه نحوه عملکرد ارتش است. این در مورد ارتش و پلیس اسرائیل صادق است.»‌گانتس پیش از این هم از کابینه جدید اسرائیل در کنست ابراز نگرانی کرده است. بر اساس گزارش جروزالم پست، او به کنست (پارلمان) گفته است: «من اینجا ایستاده‌ام و به دلیل نگرانی عمیق از سرنوشت جامعه اسرائیل با شما صحبت می‌کنم.»‌گانتس گفته که وظیفه خود می‌داند که به مردم بگوید: «دولتی که در اینجا [بنیامین نتانیاهو]تأسیس کرده، خطرناک، افراطی، غیرمسئول است و پایان بدی خواهد داشت.»
هرتزوگ: طوفان را آرام کنید
مقامات ارشد نظامی در تل‌آویو و نظامیان کارکشته در ساختار امنیتی، درباره تبعات دستیابی متحدین افراطی نتانیاهو به پست‌های کلیدی نگرانند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی روز چهار شنبه با ایتامار بن گویر، نماینده راست افراطی در کنست دیدار و «ابراز نگرانی عمیق» کرد که جهان یهود و جامعه بین‌المللی، چگونه به دولت آینده می‌نگرد. هرتزوگ در این جلسه، از بن گویر خواسته «طوفان را آرام کند» و انتقاد‌ها از قوانین جدید تبعیض آمیز علیه اعراب اسرائیلی را بپذیرد. منابع عبری همچنین گزارش کرده‌اند کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم در گفتگو با نتانیاهو «نگرانی عمیق» ارتش را درباره تبعات توافقات ائتلافی او با احزاب دست راستی تندرو ابراز کرده است. بر اساس این توافق‌ها، نتانیاهو متعهد شده بزالل اسموتریچ، رهبر «حزب صهیونیست مذهبی» حامی پروپا قرص شهرک‌نشینان، علاوه بر سمت وزیر دارایی، مسئولیت اداره مدنی کرانه باختری، را هم عهده‌دار شود. کابینه نتانیاهو توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار داده و دیروز در چارچوب توافق با ائتلافی با احزاب تندرو یهودی که راه شروع به کار کابینه‌اش را هموار کرد، متعهد شد که ده‌ها ایست و بازرسی غیرقانونی را قانونی کرده و اراضی اشغالی کرانه باختری را نیز به اسرائیل ضمیمه کند. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را به همراه نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی اشغال کرد. طبق توافقات سازش، کرانه باختری مرکز یک کشور مستقل در آینده خواهد بود، ولی با توافقاتی که نتانیاهو با دست راستی‌ها انجام داده، تشکیل دولت مستقل فلسطینی، پروژه‌ای که تشکیلات خودگردان حامی آن است، بی معنی خواهد شد. نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیروز در اولین واکنش به توافق ائتلافی نتانیاهو گفت: «بدون راه‌حل دو کشوری، صلح، امنیت یا ثبات در منطقه وجود نخواهد داشت.» این در حالی است که بر اساس اولین سیاست کلیدی که کابینه نتانیاهو آن را تعیین کرده، آمده است: «مردم یهود حق انحصاری و غیرقابل انکار بر تمام مناطق سرزمین اسرائیل دارند و دولت از تقویت و توسعه شهرک‌سازی‌ها در همه بخش‌های سرزمین اسرائیل در جلیله، نقب، جولان، یهودیه و سامره [کرانه باختری]حمایت می‌کند». علاوه بر این، در قرارداد ائتلافی لیکود- نتانیاهو با حزب راست افراطی نوام آمده است: «مردم اسرائیل حق طبیعی بر سرزمین اسرائیل دارند. با توجه به اعتقاد به حق فوق، نخست‌وزیر رهبری تدوین و ترویج این قانون را بر عهده خواهد داشت. سیاستی که بر اساس آن حاکمیت در یهودیه و سامره با در نظر گرفتن زمان و منافع ملی و بین‌المللی اسرائیل اعمال خواهد شد.»