نمایش استقامت با بزرگداشت حماسه ۹ دی

یکی از مزیت‌های طلایی و راهبردی انقلاب اسلامی و ارکان استحکام‌بخش و اقتدار آن، مردم فهیم، بصیر و تکلیف‌شناس هستند که در بزنگاه‌های تاریخی به حمایت از انقلاب و بزرگ‌ترین دستاورد آن نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته‌اند. از این رو رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) آنان را از امت حضرت رسول‌الله در صدر اسلام هم بهتر دانسته و خلف صالح ایشان، امام خامنه‌ای هم بار‌ها نسبت به بصیرت و وظیفه‌شناسی مردم شریف ایران قدرشناسی و تجلیل داشته‌اند. حماسه بزرگ نهم دی‌ماه ۱۳۸۸ را می‌توان یکی از روشن‌ترین و گویا‌ترین اوراق تاریخ بصیرت و تکلیف‌شناسی مردم انقلابی ما دانست که با حضورشان به فتنه‌ای پیچیده و خطرناک پایان داده و معرکه‌گردانان و بازیگران و سیاست‌بازان حرفه‌ای را برای ادامه آشوب و بلوای داخلی مأیوس ساختند. اهمیت این اقدام مردم فهیم ایران اسلامی زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم فتنه سیاسی سال ۸۸، گرچه به بهانه انتخاباتی و با جفای تاریخی تقلب کلید خورد، اما حاصل ۱۰ سال طراحی و یک سال عملیات پیچیده بود که حیرت و سکوت برخی خواص و حتی اشتباه و ریزش آنان را هم رقم زد.
اما برخلاف برخی خواص و مدعیان، این مردم بی‌ادعا بودند که در حماسه ۹ دی به فتنه تیر خلاص زده و کشور را از هشت ماه اغتشاش، آشوب و ناامنی نجات دادند. عواملی که این پیشتازی و درخشش را برای مردم شریف ایران اسلامی پدید آورد، عبارت بودند از؛
۱- غیرت دینی مردم که در برابر هتاکی و جسارت فتنه‌گران به مقدسات دینی، از قبیل آتش زدن مسجد، تخریب تکایا و نماد‌های عزای امام حسین (ع) و خیره‌سری رقصیدن در روز عاشورا توسط آشوبگران، برانگیخته شد.
همین غیرت دینی بود که نه‌تن‌ها ترس، بلکه هرگونه تردید را در مردم برای مقابله با فتنه‌گران و اوباش برطرف و حضور در میدان را با وجود خطرات و هزینه‌های پنهان و آشکار، به یک تکلیف قطعی تبدیل کرد.


۲- ولایتمداری و تعهد به راه ولایت که موجب پذیرش رهنمود‌های رهبری و عمل به آن در فضای تیره فتنه و ادعا‌های برخی بازندگان انتخاباتی و سکوت و بعضاً حمایت‌های بعضی از خواص دارای سابقه انقلابی و همراهی با امام راحل (ره)، شد. روشنگری‌های رهبری در پیوند به همین عنصر ولایتمداری بود که در عمق دل و جان مردم نفوذ کرده و بر تمامی تردید‌آفرینی‌ها و شبهات فائق آمده و امکان عبور از خط کشی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی را به نفع اصل ولایت و نظام فراهم آورد.
۳- اهانت فتنه‌گران به نماد‌های عاشورایی و بی‌حرمتی‌ها در روز عاشورا نه تنها، واکنش تند و سنگین مردم را برانگیخت، بلکه با عبرت از آن واقعه تاریخی موجب حضور به‌هنگام و همراهی مردم با ولایت و پذیرش هرگونه خطر تا مرز شهادت برای خود و خانواده هایشان نیز بود. از این رو غالب شرکت‌کنندگان به اتفاق خانواده‌ شرکت کرده و حتی کودکان را نیز با خود به‌همراه داشتند.
۴- بصیرت دینی که نه‌تن‌ها امکان شناخت و تشخیص را در پدیده‌های غبارآلود فراهم می‌سازد، بلکه مرزبندی با دشمنان و اغیار و منافقان و تولی و تبری را نیز موجب می‌شود. همین بصیرت در حماسه ۹ دی هم برائت از فتنه و نفاق و هم تولی به نفع اجتماع مؤمنان ولایی را رقم زد. حماسه ۹ دی از چنان عظمتی برخوردار بود که نه تن‌ها به فتنه در داخل پایان داد، بلکه به دشمنان بیرونی نیز پیام روشن انفکاک‌ناپذیری مردم و حاکمیت دینی را منتقل کرد. همین پیوند نظام با مردم، اساسی‌ترین و مهم‌ترین مؤلفه قدرت به حساب می‌آید که دشمنان عصبانی از اقتدار ایران اسلامی برای مخدوش‌سازی آن از هیچ توطئه و جنایتی فروگذار نیستند. البته تنها راه تأدیب و پشیمانی دشمن هم استقامت بر مسیر حق و ایستادگی در مبارزه با باطل و نمایش اراده استقامت است که بزرگداشت حماسه ۹ دی یک جلوه آن است.