گلایه مراجع از اوضاع اقتصادی کشور

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک‌روزه خود به قم با مراجع تقلید در این شهر دیدار و گزارشی از عملکرد مجلس یازدهم ارائه کرد.
دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح دیروز به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید به شهر مقدس قم سفر کرده است، با آیات عظام جعفر سبحانی، ناصر مکارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی و حسین نوری همدانی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار‌ها رئیس مجلس با اشاره به اینکه وظیفه خود می‌دانم درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی گزارشی محضر مراجع تقلید ارائه کنم، گزارشی از عملکرد ۵/۲ ساله مجلس یازدهم در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و درباره مسائل روز کشور گفتگو شد. مراجع عظام تقلید نیز در این دیدار‌ها ضمن تشکر از اقدامات مجلس، ارائه رهنمود‌های لازم و انتقال دغدغه‌های مردم، از مسئولان کشور و سران قوا خواستار حل مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم شدند.
انتقاد از عدم توجه مسئولان به وضعیت اقتصادی مردم
آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: منظور از جمهوری اسلامی، یعنی همین مردم، همان‌طور که امام فرمودند: اصل همین مردم هستند و باید عنایت و توجه شما به همین مردم باشد که همیشه پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی هستند. این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی و کم‌ارزشی پول ملی اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولان امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبود‌ها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند. همدانی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه پول ملی ما کم ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسئولان برسانیم.


مسئولیت را به آدم‌های خوب بی عرضه نسپارید
آیت‌الله جوادی آملی نیز طی سخنانی در دیدار رئیس مجلس بیان کرد: دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولان باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغز‌ها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی‌ها و مسجد سوزی ها.
جوادی آملی با بیان اینکه باید از واگذاری مسئولیت به آدم‌های خوب بی عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌های بد اختلاسی و نجومی نیز گرفته شود، تصریح کرد: داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمؤمنین که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می‌گرداند.
مردم از اوضاع اقتصادی گلایه دارند
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از اوضاع اقتصادی به شدت گلایه‌مند و نگران هستند، گفت: مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند.
این مرجع تقلید افزود: شرایط به گونه‌ای است که نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم در بعضی کالا‌ها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است. مکارم شیرازی تأکید کرد: مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند. وی با اشاره به افزایش نرخ دلار در کشور ابراز داشت: وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولان تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود. این مرجع تقلید از بانک‌ها به عنوان مشکلی بزرگ در کشور یاد کرد که به صورت لجام گسیخته به پیش می‌رود و افزود: بانک‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام می‌دهند هرچند کم و ناچیز است، اما برای آن سود‌های کلان دریافت می‌کنند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: مجلس می‌تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک‌ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند. مکارم شیرازی در پایان این دیدار ابراز داشت: ما برای دولت و مسئولان دعا می‌کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.