زمین و آسمان یار «ابراهیم» نبودند

با وعده برق رایگان، قیمت بخاری‌های برقی 1300 درصد افزایش یافت آرمان امروز- حميدرضا خالدي: هنوز جوهر صورت‌جلسات کميته ستاد بحران براي مواجهه با موج سرما و تصميم‌گيري در مورد تعطيلي ادارات دولتي  خشک نشده که عصر ديروز خبري منتشر شد مبني براينکه تا ساعاتي ديگر ستاد بحران براي تصميم گيري در خصوص آلودگي هواي تهران، تشکيل جلسه خواهد داد!. اين جلسه اضطراري در حالي تشکيل مي‌شود که تا روز يکشنبه مردم به‌دليل بارش برف و قطعي گاز در برخي نقاط کشور، ترافيک سنگين معابر، تعطيلي برخي از نانوايي ها و... به شدت از عملکرد ستاد بحران در روزهاي برفي و نابساماني هاي ناشي از آن گلايه داشتند، اما پس از برف و باران به شدت آلودگي هوا افزوده شد. در اين شرايط آنچه که در سطح جامعه نمايان است، اقدامات ناشي از بي تدبيري و ناهماهنگي سازمان‌هاي تابع ستاد بحران در مواجهه با برفي که بعد از 15 سال با اين شدت باريد، است.
حالا درست يک روز بعد از کنار رفتن ابرها وپس از چند روز بارش پياپي، ستاد بحران اعلام کرده که مي‌خواهد به خاطر افزايش نگران کننده هواي تهران تشکيل جلسه بدهد! پس از اين جلسه بود که استانداري تهران همان تصميم هميشگي را گرفت و مدارس استان تهران در امروز غير حضوري شد.  «تصميم هميشگي» به اين دليل که دانش‌آموزان از ابتداي سال تحصيلي تاکنون فقط 38 روز مدرسه رفته اند! و تنها اقدام تعطيلي مدارس بوده است.
بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محيط زيست روز يکشنبه از بين هشت کلانشهر کشور، کيفيت هواي شش کلانشهر آلوده ثبت شده که مشهد آلوده‌ترين آن‌ها است، در اين ميان اين کلانشهرها با موج بارش برف و باران مواجه بودند. تهران آلوده‌ترين کلانشهر با آلاينده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5ميکرون و رسيدن به عدد 154 در وضعيت ناسالم براي همه قرار گرفت. پس از آن هواي اصفهان با آلاينده شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون و رسيدن به عدد 153 براي همه آلوده بود. اين ارقام اما در روز گذشته افزايش بيشتري را داشته به‌طوري‌که شاخص کيفيت هواي تهران غروب ديروز عدد 164 را نشان‌مي‌داد.
تعطيل مي شود، تعطيل نميشود؟


تجربه ناکارآمد چند روز اخير ستاد بحران نشان مي‌دهد که جلسات اين ستاد در آخرين ساعت‌هاي روز، تشکيل و نتيجه آن در ساعت‌هاي پاياني روز منتشر مي‌شود. آنقدر دير که در بسياري از موارد کارکنان دولت نمي‌دانند بالاخره فردا تعطيل هستند يا دورکار يا بايد به سرکار بروند! اين شيوه اطلاع رساني گرچه طي همين چند روزه بارها به نقد کشيده شده اما، جلسه روز گذشته ستاد بحران براي بررسي وضعيت تهران در روز سه شنبه نشان مي‌دهد که اعضاي اين ستاد همچنان به عهد خود با اين رويه غلط پايبند هستند! اين در حالي است که اخبار منتشر شده در فضاي مجازي همچنان حکايت از آن دارد که تصميم‌هاي ستاد بحران نتوانسته است وضعيت قابل قبولي را براي تهران و ساير نقاط بحران زده به همراه داشته باشد.
برق مصرف کنيد!
شايد بتوان عملکرد اين ستاد و دستگاه‌هاي زير مجموعه را در بازار تهران و فروشگاه‌هاي اينترنتي مشاهده کرد. بعد از قطعي هاي مکرر گاز در برخي شهرها و افت فشار مشهود انشعاب‌ها در بيشتر مراکز جمعيتي با کاهش فشار همراه است و ترس مردم از قطعي گاز، آنها را به سمت مصرف برق برده است. در اين شرايط راهکار دولت براي توزيع والرهاي گرم کننده نفتي  و برقي بود و البته وعده وزير نفت. اوجي که براي بررسي وضعيت قطعي گاز در تربت جام به اين شهرسفر کرده بود در پاسخ به نگراني مردم به خاطر هزنيه هاي بالاي مصرف بخاري هاي برقي  گفته است: «قبض برق دي‌ماه مشترکان تربت‌جامي که دچار قطعي گاز شدند را شرکت گاز پرداخت خواهد کرد!» اما همين يک جمله وزير نفت در مورد رايگان شدن قبض برق مردم تربت جام و شهرهايي که گازهايشان قطع شده کافي بود تا مردم سرما زده شهرهايي که با افت فشار گاز عملا از وجود گاز بي‌بهره مانده بودند، براي خريد بخاري‌هاي گازي هجوم ببرند. رخدادي که باعث شد تا  قيمت برخي از اقلام گرم کننده تا 13 برابر افزايش پيدا کند.
تبعات دستور وزير! افزايش نجومي والر 
به گفته يکي از سايت هاي خبري، فن هيتر پارس خزر از 600 هزار تومان در سال گذشته ديروز به 8 ميليون و 400 هزار تومان رسيدکه حاکي از جهش هزار و 300 درصدي قيمت آن بود. همچنين به گفته اين سايت قيمت فن هيتر ايستاده مدل خودکار به 15 مليون و 960 هزار تومان رسيده‌است. قيمت فن هيتر تکنو نيز از 300 هزار تومان در سال گذشته امروز به 600 تا 700 هزار تومان رسيده‌است.
همچنين به گفته يک سايت خبري ديگر در حال حاضر يک چراغ نفتي والر نو با قيمت پنج ميليون و 500 هزار تومان در يک فروشگاه اينترنتي خريد و فروش مي شود و قيمت دست دوم همين چراغ نفتي در اين سايت اينترنتي سه ميليون و 900 هزار تومان است. به گفته اين منبع خبري کمبود و قطعي گاز بازار فروش بخارهاي نفتي را نيز گرم و البته نجومي کرد. هم اکنون يک بخاري نفتي در حد نو در يک فروشگاه اينترينتي پنج ميليون تومان قيمت‌گذاري دارد. در همين سايت يک چراغ نفتي که به گفته صاحب او قدمت آن به 40 سال گذشته برمي‌گردد با قيمت پنج ميليون و 800 هزار تومان به فروش مي‌رسد. در اين بين بازار خريد و فروش کپسول گاز نيز رونق دارد. در حال حاضر بسياري از خانواده‌ها، به ويژه روستاييان براي گذر از سرماي سخت، ناچار به تهيه کپسول هستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که قيمت کپسول‌هاي گاز به بيش از 750 هزار تومان رسيده است. در حالي که قيمت کپسول‌هاي گاز تا پيش از سرما کمتر از 500 هزار تومان بود.
چه خواهد شد؟
حالا در چنين شرايطي ستاد بحران باز قرار است تشکيل جلسه بدهد؟! جلسه‌اي که احتمالا نتيجه آن تعطيلي چند باره مدارس و ادارت دولتي براي امروز خواهد بود. گذشته از رويه‌اي که ستاد بحران در برگزاري جلسات خود در پيش گرفته، هنوز اين سوال اساسي باقي است که واقعا چرا اين ستاد در مديريت بحران‌هاي طبيعي تا اين حد ناتوان است؟ و از آن مهمتر اينکه چرا در حاليکه عملکرد اين ستاد در مديريت بحران برف و باران چند روز قبل به شدت قابل نقد است؛ باز هم همچنان به ادامه فعاليت اين ستاد پرحاشيه تاکيد داريم و به فکر اصلاح ساختار يا تغيير رويه آن نيستيم؟ عملکردي که باعث شد تا نماينده تربت جام و تايباد در مجلس از ستاد بحران به عنوان خود بحران ياد کند. مسئولان به آمار و ارقام روي کاغذ توجه نکنند. سوالاتي که به نظر مي رسد مسئولان ارشد کشور و به خصوص سران سه قوه براي حفظ جان وسلامت جامعه بايد به آنها پاسخ دهند.
فرهنگسازی به روش صدا و سیما
در این میان واکنش صدا و سیما نیز که به سردی هوا و عملکرد مسئولان جالب بود، این رسانه که قصد فرهنگ سازی در حوزه گاز را داشت، مجریان به بهانه فرهنگ سازی با لباس های چند لایه گرم و کاپشن و کلاه جلوی دوربین استودیوها فرستاد، تا آن صحبت‌های وزیر نفت که گفته بود ما در خانه لباس گرم می‌پوشیم، محقق شود. رویه‌ای که بسیاری از کاربران فضای مجازی از آن به عنوان اعتراض به عملکرد ستاد بحران یادکردند.