تابستان سخت در راه است

آرمان امروز- رضا پورحسين: در حالي که روسيه در سخت ترين شرايط ممکن قرار گرفته و از نظر سياسي، اقتصادي و نظامي در تنگناي شديدي قرار گرفته است اما با بلاروس وارد دور جديدي از همکاري ها شده است که مي تواند براي اين کشور تابستاني سخت تر از آن چه تصور مي کند، رقم بزند.
روسيه و بلاروس مانورهاي مشترک نيروي هوايي خود را از دوشنبه آغاز کردند که اين نگراني را در کي‌يف و غرب ايجاد کرده که مسکو ممکن است از اين متحد خود براي انجام يک حمله زميني جديد در اوکراين استفاده کند. مينسک مي‌گويد اين رزمايش‌ها دفاعي هستند و از آنجايي که مسکو از همسايه ‌اش به عنوان سکوي پرشي براي حمله به اوکراين در فوريه گذشته استفاده کرد، بلاروس تمرين ‌هاي نظامي متعددي را هم به تنهايي و هم به طور مشترک با روسيه انجام داده است. مينسک همراه با مسکو، رزمايش‌ها را با تسليحات و تجهيزات نظامي تقويت کرده است. رسانه هايي که از آغاز سال جاري از ورود تعدادي جنگنده، هليکوپتر و هواپيماهاي ترابري نظامي به بلاروس خبر داده‌اند، اعلام کردند که تنها در روز يکشنبه هشت جنگنده و چهار هواپيماي ترابري وارد بلاروس شده است.
از سوي ديگر پاول موراويکو، معاون اول دبير شوراي امنيت بلاروس، وضعيت در مرز جنوبي بلاروس با اوکراين را بي ثبات دانسته و عنوان کرده است که اوکراين در حال تحريک بلاروس بوده است. اين مقام بلاروسي ادامه داد: ما خويشتن ‌داري و صبر را حفظ مي ‌کنيم و گوش به زنگ و محتاط هستيم. ما مجموعه‌ اي از نيروها و ابزارهاي لازم را داريم که به هرگونه تجاوز يا تهديد تروريستي در قلمرو خودمان پاسخ دهيم. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که اوکراين پيوسته در مورد حملات احتمالي بلاروس هشدار داده و ولوديمير زلنسکي، رئيس‌ جمهوري اين کشور به تازگي گفت که اين کشور بايد در مرز خود با بلاروس آماده باشد. کرملين اين مساله را رد کرده که الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهوري بلاروس را براي ايفاي نقش فعال‌تر در جنگ اوکراين تحت فشار قرار داده است.
زلنسکي در سخنراني شبانه خود پس از وقوع حمله‌اي‌ به يک ساختمان مسکوني در دنيپرو که تاکنون مرگ 30 تن در آن تاييد شده و ده‌ها تن ديگر هنوز زير آوار آن مانده و ده‌ها تن هم روانه بيمارستان شده‌اند، از متحدان غربي کشورش خواست تا سلاح‌هاي بيشتري براي پايان دادن به «ترور روسيه» و پايان حملات به اهداف غيرنظامي فراهم کنند.


در همين خصوص دولت هاي غربي در حال بررسي ارسال تانک ‌هاي جنگي به کي‌يف، پيش از نشست متحدان اوکراين در رامشتاين آلمان در جمعه آينده هستند؛ جايي که دولت ‌ها تازه ‌ترين تعهدات خود را براي حمايت نظامي اعلام خواهند کرد.
روز شنبه، انگليس با ارائه وعده تسليحات بيشتر، از فرانسه و لهستان پيروي کرد و گفت که 14 تانک رزمي چلنجر 2 و همچنين ساير پشتيباني ‌هاي توپخانه ‌اي پيشرفته را در هفته ‌هاي آينده براي اوکراين ارسال خواهد کرد.
مشخصا تداوم اين حمايت ها و عزم روسيه و متحدانش براي حمله مجدد به قسمت شمالي خاک اوکراين براي آن ها تابستان سختي را رقم خواهد زد. تابستاتي سخت که از همين امروز مي توان نشانه هاي آن را در مسائل اقتصادي روسيه مشاهده کرد.