جريان چهارم هم آمد

آرمان امروز- گروه سياسي: انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شوراي اسلامي که قرار است اسفند ماه سال آينده برگزار شود هر روز وارد فاز جديدي مي‌شود پس از اينکه در گزارشي در همين صفحه به تحليل تيم‌هاي آمده براي شرکت در انتخابات پرداختيم و در آنجا به سه جريان حاضر در انتخابات اشاره کرديم.
روز گذشته با مصاحبه‌اي که از رئيس دفتر رئيس جمهور سابق منتشر شد بايد بگوييم که حالا چهار جريان براي انتخابات آينده اعلام آمادگي کرده‌اند. «جريان تندروها» که از طيف نزديک به پايداري‌چي‌ها و دولت تشکيل مي‌شوند، جريان «نواصولگرايان» که در اطراف محمدباقر قاليباف، رييس مجلس حضور دارند و همينطوري «معتدل‌هاي اصولگرا» که طيف نزديک به علي لاريجاني محسوب مي‌شود سه جرياني بودند که قطعا در انتخابات سال آينده حضور خواهند داشت. حالا باتوجه به گفته‌هاي واعظي ليست مد نظر حزب اعتدال و توسعه ديگر ضلع اين انتخابات را تشکيل خواهند داد.
محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس جمهور سابق در پاسخ به اين سوال که باتوجه به پيش رو بودن انتخابات مجلس، هر حزبي به‌دنبال اين است که نقشي را در انتخابات آتي ايفا کند، حزب اعتدال و توسعه براي انتخابات پيش رو چه برنامه اي دارد؟ مي‌گويد: «هر حزبي تلاش مي‌کند در جايگاه‌هاي تصميم‌گيري در کشور حضور داشته باشد تا بتواند هم نظراتي که با مردم در تماس است و هم نظرات موشکافانه خود را مطرح کند. طبيعي است که حزب «اعتدال و توسعه» از اين قائده مستثني نيست و علاقمند است که حضور فعال در انتخابات پيش رو داشته باشد اما اتفاقي که در سال انتخابات 98 افتاد عجيب بود. تقريبا به صورت گسترده تمام کانديداهاي حزب ما در استان هاي مختلف توسط شوراي نگهبان رد شد.
 اگر انتخابات پيش رو مشابه اين انتخابات پيشين باشد، بايد شوراي مرکزي تصميم بگيرد. حيثيت افراد بسيار مهم است. وقتي فردي توسط شوراي نگهبان رد مي شود افکار عمومي نسبت به او بدبين مي شوند و مي گويد آيا او دين ندارد و يا موارد اين چنين؛ در حاليکه بيشتر مسائل سياسي در آن دخيل است.


او در اين مورد که آيا نامزد‌هايي براي انتخابات مجلس مد نظر دارند با اشاره به جلسات اخير آقاي روحاني که به‌نظر رنگ و بوي انتخاباتي دارد اضافه مي‌کند: «بالاخره براي اين مسئله کار مي کنيم ولي راستش را بخواهيد هنوز وارد فاز انتخاب نامزد نشده ايم و در حال فراهم کردن مقدمات هستيم. خبري که منعکس شد خبر درستي نبود، آقاي روحاني هيچ جلسه اي براي بحث انتخابات نداشته است.
روحاني بعد از پايان دولتش هيچ‌وقت جلسات خود را ترک نکرد و آن زمان که دفتر نداشت درمنزلش جلسه برگزار مي شد. دليلي نداشت اين جلسات رسانه اي شود. روحاني مرتب با وزراي خود جلسه مي‌گذارد و پيرامون موضوعات مختلف بحث و بررسي صورت مي‌گيرد.
اين سه ماهه به دليل اين شرايط اخير و برخي خبرسازي ها، جلسات دولت را تشکيل نداديم. از طرفي مدتها بود که استانداران دولت يازدهم و دوازدهم درخواست ملاقات با آقاي روحاني را داشتند و ايشان دوشنبه روزي، وقتي را مقرر کردند و حدود 20 نفر از استانداران قبل آمدند و موضوعات مختلفي در جلسه مورد بحث واقع شد و آقاي روحاني هم نکاتي را مطرح کردند که برخي از اين مطالب بيرون آمد . اين يک مسئله برنامه ريزي شده نبود که بگوييم مي‌خواهد کار جديدي را شروع کند بلکه يک سري سوالات و انتقادات هم دراين جلسه مطرح شد.
آقاي روحاني با آقاي «علي اکبرناطق‌نوري» خيلي ارتباطشان خوب است و همديگر را هميشه مي‌بينند و با آقاي «سيد محمدخاتمي» هم ارتباط دارند.»