جنگ شعارها

آرمان امروز، گروه سياسي: پس اينکه در چند نوبت پياپي بر روي ديوار سفارتخانه انگليس در تهران شعار نويسي شد و همچنين برخي چهره‌هاي تندرو در دولت از بچه‌حزب‌الهي‌ها خواست که براي عليه لانه جاسوسي 2 اقدام کنند، حالا در خبرها آمده است که بر روي ديوار‌هاي بيروني سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن ، در روزهاي شنبه و يکشنبه هدف شعارنويسي قرار گرفته است. بر روي ديوار‌هاي بيروني سفارت ايران در لندن، به زبان فارسي و انگليسي، شعار‌هايي عليه جمهور اسلامي نوشته شده است. همچنين ساختمان سفارت ايران در پايتخت انگليس مورد حمله قرار گرفت و معترضان رنگ قرمز بر روي ديوار‌ها پاشيدند. ولي اين پايان کار نيست از ساعات پاياني يکشنبه تصويري در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود که نشان مي‌دهد سفراي خارجه «انگليس»، «فرانسه»، «آلمان» در تهران در حال بازديد از شعار نويسي بر روي ديوار سفارت انگليس در تهران هستند. سفارت‌هاي آلمان و فرانسه در ايران تصاوير جديدي از سفراي خود به همراه سفير انگليس منتشر کردند که در مقابل سفارتخانه انگليس در حالي که بر روي ديوار‌هاي آن شعارنويسي شده است، ايستاده‌اند. در توضيح اين تصاوير نوشته شده: «همبستگي اروپايي؛ بريتانيا، فرانسه و آلمان».
پاک کردن شعارها از ديوار سفارت انگليس توسط سفير و ديگران
پس از اينکه شعار نويسي بر روي ديوار سفارت انگليس آغاز شد، «سايمون شرکليف»، سفير انگليس در تهران، سطل رنگ به دست اقدام به پاکسازي ديوار سفارت اين کشور از شعارهاي ضد انگليسي کرد.
شرکليف در توئيتي چند عکس از پاکسازي ديوار سفارت منتشر کرد و از سفارتخانه‌هاي «آلمان»، «کره جنوبي»، «فرانسه»، «ايتاليا»، «برزيل» و ... که در اين عمليات به او کمک کرده بودند تشکر کرد. شرکليف همچنين از برخي عابران نيز قدرداني کرد. سايمون شرکليف سفير انگليس در تهران سطل رنگ به دست اقدام به پاکسازي ديوار سفارت اين کشور از شعارهاي ضد انگليسي کرد. افراد ناشناس شعار‌هايي را بر ضد حکومت انگليس بر روي سفارت اين کشور در تهران با اسپري‌هاي رنگي نوشتند. «لانه تجزيه طلبان»، «هرکي بياد به مهموني بايد بره تو گوني»، «لانه جاسوسي تعطيل بايد گردد»، «دشمن ابدي»، «جاسوس انگليسي اخراج بايد گردد»، «روباه پير»، «BBC داعش انگليسي»، «سفارت انگليس حامي تروريست»، «مرگ بر انگليس»، «پرورشگاه تروريست و مزدور انگليسي» ازجمله شعار‌هاي نوشته شده روي سفارت انگليس در تهران است.


نصب بنر در مقابل سفارت انگليس
پس از حواشي خبر پاک کردن شعارها از روي ديوار سفارت انگليس توسط سفير، شهرداري تهران بنرهاي جديدي را در اطراف اين سفارت نصب کرد»؛ اين متن خبر رسانه وابسته به شهرداري تهران است که در روزهاي بعد نام «شهرداري تهران» از آن پاک شده اما همچنان در حافظه گوگل باقي‌ مانده است. به عبارتي ساده‌تر اگرچه روز 27 آذر «همشهري ‌آنلاين» رسما «شهرداري تهران» را عامل نصب بنر کنار سفارت انگليس معرفي کرده اما در روزهاي بعد و با اصلاح اين خبر، نام شهرداري تهران حذف شده و حالا هم سخنگوي شهرداري تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» نه‌تنها هرگونه ارتباط بين شهرداري و اين تابلو را رد مي‌کند که مي‌گويد شهرداري سازنده و نصب‌کننده اين بنر را نمي‌شناسد.
روابط تهران-لندن رو به تاريکي ميرود
«حسن هاني‌زاده»، تحليلگر مسائل بين‌الملل در پاسخ به اين سوال که چه تحليلي‌ مي‌توان از رنگ پاشي و شعار نويسي بر روي ديوارهاي سفارتخانه‌هاي تهران و لندن  داشت، به‌خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «بعد از واکنش‌هايي که کشورهاي آمريکا و اروپايي به اعدام آنچه ابرجاسوس نام گرفته است، از خود نشان دادند خبر از مسيري تاريک در روابط بين‌الملل ايران دارد که در گام‌هاي بعدي بايد منتظر باشيم تا اين کشورها سفراي خود را از ايران فرا بخوانند و سفارت‌خانه‌ها در حد روابط ديپلماتيک خدمات ارائه دهد. باتوجه به واکنش‌ها و خبرهايي مانند شعار نويسي بر روي ديوار سفارت‌خانه‌ها در تهران و لندن بايد بگوييم روابط بين ايران و اروپا بعد از شروع اعتراضات در ايران پر چالش دنبال شده است که اين روند همچنان ادامه دارد و طبق پيش‌بيني‌ها احتمالا روابط قطع خواهد شد.»
اين تحليلگر بين‌الملل با اشاره به اقدامات کشورهاي غربي بعد از اعدام «عليرضا اکبري» که به جرم جاسوسي در تهران اعدام شده است، ادامه مي‌دهد: «واکنش به اين اعدام نشان داد که اين کشورها به صورت واضح در امور داخلي ايران دخالت مي‌کنند زيرا در هرکجاي جهان اگر فردي را دستگير کنند که جرم جاسوسي او مشخص شود محکوم به اعدام يا حبس ابد خواهدبود. به همين دليل دخالت ديگر کشورها در امور داخلي ايران پسنديده‌ نيست.»