حادثه اصفهان؛ میوه ممنوعه برای اوکراین

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: به‌ دنبال اظهارات ميخايلو پودولياک، مشاور رئيس‌ جمهور اوکراين و پذيرش تلويحي مشارکت دولت اين کشور در حمله به يک مجتمع کارگاهي وزارت دفاع در اصفهان، کاردار اوکراين به وزارت امورخارجه براي توضيح پيرامون ادعاهاي مطرح شده از سوي پودولياک احضار شد.
در همين خصوص رسانه نزديک به شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه نوشت: توئيت مشاور زلنسکي که تلويحا شراکت کي‌يف در اقدام عليه جمهوري اسلامي ايران را اعلام کرده، با توجه به بيان ادعاهاي مشابه از سوي مراجع نيمه رسمي اسرائيل نه تنها از راهبرد مشترک آن ها در تهديد امنيت ايران خبر مي دهد بلکه در صورت عدم برائت رسمي دولت اوکراين تبعات سنگيني برايشان در پي خواهد داشت.
شوراي عالي امنيت ملي در ادامه متن خود نوشته است که مشاور رئيس جمهور اوکراين دو روز پيش با انتشار پستي در صفحه شخصي خود در توئيتر با اتخاذ رويکرد کينه توزانه ‌اي مشابه آن چه از سوي محافل سياسي و رسانه‌ اي رژيم صهيونيستي مطرح شده بود، از مشارکت دولت کيف در اقدام عليه مجتمع کارگاهي وزارت دفاع در اصفهان خبر داد.
هنوز هيچ ‌يک از مقامات رسمي اوکرايني اظهارات پودولياک، مشاور رئيس‌ جمهور اوکراين را رد يا تأييد نکرده‌ اند.


سيدعطا تقوي اصل، تحليلگر مسائل بين الملل در خصوص موضع گيري مقام اوکرايني در قبال حمله به تاسيسات اصفهان گفت: موضع گيري اوکراين بسيار مبتدي، خطرناک و چالش برانگيز بود و واقعا اين کشور بوسيله سياستمداران ناکارآمد ويران شد و بازي خورد.
وي افزود: مقامات اوکرايني ابتدايي ترين آداب کشور داري را بلد نيستند، تجاوز روسيه به اوکراين قطعا محکوم است و مصداق کامل تجاوز است اما نبايد نقش مخرب و بي سوادي رئيس جمهور اين کشور را ناديده گرفت که هر روز براي اوکراين هزينه تراشي مي کند.
اين تحليلگر مسائل بين الملل خاطرنشان کرد: پذيرش ضمني مسووليت حمله به تاسيسات اصفهان فقط از يک سياستمدار ناکارآمد بر مي آيد.
وي افزود: دولت و ارتش اوکراين اگر اينقدر قوي بود که مي توانست در مقابل پوتين ايستادگي کند و روسيه ويرانش نمي کرد.
تقوي اصل تصريح کرد: به نظر مي رسد سيستم هاي جاسوسي اسرائيل و ايالات متحده آمريکا پشت اين قضيه باشند، ميوه اين بازي خطرناک را اوکراين مي خواهد برداشت کند و مطمئنا هزينه آن هم براي اين دولت آن کم نخواهد بود. زيرا چنين موضع گيري هايي در عالم سياست بسيار خطرناک و پرتبعات است و منجر به تنش هاي بيشتر مي شود.