حدود وابستـگی

به دلیل اختلاف نظر میان وزارت دادگستری آمریکا و قاضی دادگاه فدرال ایالت هاوایی در مورد چگونگی اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ، دیوان عالی آمریکا یک بار دیگر بررسی این پرونده را آغاز می‌کند.
پرونده‌ ممنوعیت ورود شهروندان ۶ کشور عمدتا مسلمان به آمریکا موسوم به فرمان مهاجرتی ترامپ، یک بار دیگر در دیوان عالی آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بار قرار است قضات بالاترین مرجع حقوقی کشور، تعیین کنند که چه کسانی به عنوان خویشان نزدیک متقاضیان روادید برای ورود به خاک آمریکا، رده‌بندی می‌شوند.
دیوان عالی آمریکا در ماه ژوئن سال جاری میلادی موافق مفاد فرمان مهاجرتی ترامپ، ممنوعیت ورود شهروندان ۶ کشور ایران، لیبی، سوریه، سودان، سومالی و یمن را تایید ولی تاکید کرد که این ماده شامل خویشان نزدیک اتباع کشورهای یادشده‌ كه ساکن آمریکا هستند، نمی‌شود.
در این راستا جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا، بخشنامه‌ای تصویب کرد که در آن تنها پدر و مادر، همسر، نامزد، فرزندان و خواهر و برادر متقاضی ویزا خویشان نزدیک ارزیابی می‌شدند. اما دریک واتسون، قاضی دادگاه فدرال ایالت هاوایی، با رای خود دامنه‌ افراد نزدیک به خانواده‌‌ها را گسترش داد و شامل پدربزرگ و مادربرزگ، نوه، زن‌برادر و شوهرخواهر، خاله، عمو، پسرخاله، پسرعمو، دخترخاله و دخترعمو نیز دانست.


این اختلاف نظر سبب شده که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، یک بار دیگر به دیوان عالی آمریکا مراجعه کند و تصمیم درباره‌ تعیین بستگان نزدیک متقاضیان روادید ورودبه آمریکا را به عهده‌ قضات دیوان یادشده بگذارد.دیوان عالی آمریکا قرار است در ماه اکتبر به این پرونده رسیدگی ‌کند.
دعوای حقوقی بی‌پایان
فرمان مهاجرتی ترامپ بلافاصله پس از آغاز کار او صادر شد. بر اساس این دستور، ابتدا ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا به مدت ۹۰روز ممنوع اعلام شد. فرمان او علاوه بر ایران، لیبی، سوریه، سودان، سومالی و یمن شامل عراق نیز می‌شد.وکلای ترامپ در پی اعتراض‌های شدید شهروندان آمریکا و رای چند دادگاه ایالتی در روز ۱۶ مارس، شمار کشورهای مشمول را با حذف عراق به ۶ کشور کاهش دادند.
دستور جدید همچنین افرادی را که ویزای معتبر برای ورود به آمریکا داشتند، از حوزه‌ شمول آن خارج کرد.با این‌حال درگیری‌های قانونی میان دولت و نهادهای عالی حقوقی این کشور همچنان ادامه یافت. به‌نظر رییس‌جمهور آمریکا، اجرای فرمان مهاجرتی به دلایل امنیتی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی ضروری است.
حرف های ترامپ درباره عربستان
خبر دیگر درباره ترامپ اینکه او در مصاحبه با شبکه سی بی ان گفت: «در ازای شرکت در نشست ریاض از عربستان خواستیم میلیاردها دلار پرداخت کند. در صورت بسته شدن پایگاه العدید در نزدیکی دوحه، 10کشور خواهان ایجاد پایگاه های آمریکایی در خاک خود هستند». رییس جمهور آمریکا تاکید کرد واشنگتن همچنان روابط خوبی با قطر خواهد داشت.
وی گفت: «ببینید، اگر قرار بود که [قطر] را ترک کنیم، 10 کشور بودند که قصد داشتیم در آن‌ها یک [پایگاه نظامی] دیگر بسازیم. باور کنید! و بهای آن را هم می دادند. اما دیگر این روزها برای ما به سر رسیده است».