پشت پرده کناره‌گیری چریک پیر اصلاحات

حکیمی‌پور: نبوی را «محافل پشت‌پرده» کنار زدند / رسته مقدم: کناره‌گیری نبوی علت درون جبهه‌ای ندارد آرمان امروز، گروه سياسي: روز يکشنبه «بهزاد نبوي»، رئيس پيشين «جبهه اصلاحات» از سمت خود کناره گيري کرد و همين موضوع باعث شد تا واکنش‌هاي منفي و مثبتي به‌همراه داشته باشد. باتوجه به اينکه بسياري مشکلات درون ساختاري را دليل اين کناره‌گيري مي‌دانند ولي نبوي در همين مورد مي‌گويد: «مدت دو ساله من در رياست جبهه اصلاحات به پايان رسيد و ديگر سمتي در جبهه ندارم. وي در پاسخ به اين سوال که آيا تمايل به ادامه همکاري در جبهه اصلاحات را دارد، گفت:‌ به دليل مشکلات جسمي و همچنين بالا بودن سن ديگر امکان حضور در جبهه را ندارم.»
برخي از تحليل‌گران رفتارهاي چهره‌هاي تندرو در طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبي را علت اين کناره‌گيري مي‌دانند و در مقابل اما بعضي ديگر معتقدند که مطالبات فراتر از قانون برخي چهره‌ها و جريانات اصلاح‌طلبي باعث شد تا چريک پير حالا تا حدودي از فضاي سياسي فاصله بگيرد. «فاطمه راکعي»، فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين زمينه به خبرآنلاين مي‌گويد: «يکي اينکه احساس کرده روش‌هاي اتخاذ شده از سوي جبهه اصلاحات که در کمال حسن‌نيت صورت گرفته است از بازدهي لازم برخوردار نبوده است. اين درحالي است که مطالبات مردم مشخص است و اين مطالبات به حاکميت منتقل شدند، اما از سوي مقابل پالس‌هاي مثبت ارسال نشد. از سوي ديگر برخي افراد و جريانات هم در طيف اصلاح‌طلبان وجود داشتند که راهبردي متفاوت با رويکردهاي ايشان را خواستار بودند و معتقد بودند اين روش‌هاي فعلي نتيجه‌بخش نيست، بنابراين بايد راهبردهاي متفاوتي در پيش گرفته شود.»
نگاهي به سوابق چريک پير
بهزاد نبوي، زاده 1321 در تهران است. او از اعضاي ارشد «سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي«و از فعالان سياسي پيش و پس از انقلاب به‌شمار مي‌رود. از وي در عرصه سياست ايران به «چريک پير» ياد مي‌شود. نبوي در کارنامه خود «معاونت نخست‌وزير در امور اجرايي در دولت محمدعلي رجايي، محمدرضا مهدوي‌کني و ميرحسين موسوي» «وزير صنايع سنگين» در دولت «ميرحسين موسوي»، «نمايندگي و نايب‌رييسي مجلس در دوره ششم مجلس» و «رياست ستاد بسيج اقتصادي در دوران جنگ ايران و عراق» را بر عهده داشت، طي سال‌هاي اخير در قالب رييس جبهه اصلاحات به فعاليت سياسي مي‌پرداخت که کناره‌گيري کرد.  در جريان اعتراضات سال 88 او همانند ديگر چهره‌هاي اصلاح‌طلب دستگير شد. آخرين اظهارنظر نبوي درخصوص رخدادهاي اعتراضي اخير بازتاب‌هاي فراواني در فضاي عمومي جامعه و موافقان و مخالفان فراواني پيدا کرد. بهزاد نبوي در واکنش به اعتراضات اخير گفته بود: «به‌رغم شرايط نامساعد براي ادامه فعاليت سياسي، کماکان بايد حرکت اصلاحي را ادامه دهيم. في‌المثل در ماجراي مهسا اميني جبهه در اولين روز، بيانيه داد و به رييس قوه قضاييه نامه نوشت، ولي قطعا نمي‌توانيم با معترضان کف خيابان که شعارهاي براندازانه مي‌دهند، همسو شويم.»


نبوي را «محافل پشتپرده» کنار زدند
«احمد حکيمي‌پور»، فعال سياسي اصلاح‌طلب در واکنش به خبر کناره‌گيري بهزاد نبوي از جبهه اصلاحات با تاکيد بر اينکه اين طيف سياسي نياز به يک خانه‌تکاني اساسي دارد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در ابتدا بايد به اين موضوع اشاره کنيم که پيش از اينکه بهزاد نبوي بخواهد اين مسئوليت را بر عهده بگيرد به دليل تفاوت ديدگاه‌ها و اينکه جبهه اصلاحات مسير مشخصي را در پيش ندارد، از آنجا فاصله گرفتيم. باتوجه به سابقه مبارزاتي، اجرايي و سياسي نبوي، معتقد بوديم که او مي‌تواند ساماني به روند فعاليت جبهه بدهد ولي بدون هيچ دستاوردي حالا خبر کناره‌گيري او منتشر شد. موضوع اصلي در اينجا است که جبهه اصلاحات براي حضور فعال در عرصه سياسي ايران، جذابيت چنداني براي نسل جديد ندارد و اين موضوع مي‌رساند که نياز به يک آسيب‌شناسي جدي داريم. توجه داشته باشيد که روند فعاليت احزاب و جبهه‌هاي سياسي نياز به شفافيت در عملکرد دارد که چنين چيزي در جبهه اصلاحات وجود ندارد. جبهه اصلاحات بايد يک پوست اندازي انجام دهد و مسائل و چالش‌ها را در قالب ساختار اصلاح‌طلبانه بررسي و بر طرف کند. هرکسي که با اين تغييرات و آسيب‌شناسي‌ها سازگاري ندارد مي‌تواند در جاي ديگر عقايد خود را پيگيري کند. محافل سياسي جاي تعارف بازي و نظرات شخصي نيست که کسي را بخواهند با زور و اجبار در جايي نگاه دارند.»
اين فعال سياسي با انتقاد از برخي گره‌هايي که باعث مسدود شدن مسير جبهه اصلاحات شده است، ادامه مي‌دهد: «ما در جبهه اصلاحات چند گِره اساسي داريم که براي تحرک دوباره نياز است اين گِره‌ها را باز کنيم. ما هنوز نمي‌دانيم که جبهه اصلاحات چه برنامه‌اي براي حکم‌راني دارد و يا اينکه چه نگاهي به اقتصاد دارد. وقتي در موضوعات اقتصادي بحثي مطرح مي‌شد ديدگاهايي از سوسياليست، ليبراليست، بازاري و عدالت طلب و ... به چشم مي‌خورد و هيچ جمع‌بنديي در اين بين وجود ندارد. در همين خصوص بايد اضافه کنم که در مورد سياست‌خارجه، سياست داخلي و ... هيچ نقشه راهي وجود ندارد. در جبهه اصلاحات گره‌هاي ساختاري و محفلي وجود دارد که به‌نوعي اجازه تحرک سياسي را نمي‌دهد. توجه داشته باشيد که جبهه اصلاحات به‌عنوان يک پيشخوان حقوقي فعاليت مي‌کند زيرا تصميمات در پشت پرده‌ها و در محافل خصوصي گرفته مي‌شود. «شخصي‌گرايي» در اين طيف سياسي باعث شده است که احزاب اصلاح‌طلب که در سال‌هاي گذشته فعال بودند حالا تحرک کمي داشته باشند و به عنوان کولبران سياسي از آنها نام برده مي‌شود. به‌نظر بنده نبوي توانايي باز کردن اين گره‌ها را داشت ولي محافلي که از بيرون جبهه اصلاحات تصميم مي‌گيرند او را هم کنار زدند. آنچه از نام اين جبهه مشخص است بايد روندي اصلاحي داشته باشد ولي هنوز مشخص نيست که چه چيز را بايد اصلاح کنيم. در مورد تغيرات قانون اساسي، قوم گرايي، اقتصاد، سياست داخلي و خارجي، احزاب و ... تنها به کلي گويي بسنده مي‌کنند.»
کنارهگيري نبوي علت درون جبههاي ندارد
«مصطفي رسته مقدم»، عضو شوراي مرکزي «حزب اتحاد ملت» در واکنش به خبر کناره‌گيري بهزاد نبوي از جبهه اصلاحات با تاکيد بر اينکه فضاي گفتماني براي فعاليت سياسي وجود ندارد، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «بهزاد نبوي از جمله چهره‌هاي تاثيرگذار در طيف اصلاح‌طلبي محسوب مي‌شود. او بعد از پايان دوره رياست بر جبهه اصلاحات در راستاي مسئوليت خود که همانا اصلاح‌طلبي است در مسير چرخش نخبگان کناره‌گيري کرد. اين موضوع را بايد يک قدم مثبت ارزيابي کنيم. هرچند ايشان ديگر در اين جبهه حضور ندارند ولي قطعا راهنمايي‌ که خواهند کرد در دستور کار قرار خواهد گرفت. پس از کناري‌گيري او از جبهه اصلاحات موضوعاتي در رابطه با مشکلات درون ساختاري و ... عنوان شده است که نمي‌تواند دليل کناره‌گيري او باشد. توجه داشته باشيد که اختلاف سليقه و ... در همه احزاب، تشکلات و جبهه‌ها وجود دارد و در جبهه اصلاحات هم همواره تلاش شده است که براي حل چالش‌ها و اختلاف سليقه‌ها، راه حل مشترکي پيدا کنند.»
اين فعال سياسي با ادعاي اينکه فضاي گفتماني وجود ندارد معتقد است که خواسته‌هاي اصلاح‌طلبي بايد جامعه محور باشد و در مسيري حرکت کند که شعارهايي در مسير مطالبات شهروندان بدهند.