عبور اصولگرایان از رییسی کلید خورد

آرمان امروز، گروه سياسي: انتقادات از نوع فعاليت و تحرکات دولت آنقدر بالا گرفته است که حتي صداي اصولگرايان را نيز در آورده و در همين راستا مي‌بينيم که نه‌تنها چهره‌هاي مستقل اصولگرايي باانتقاد از دولت سيزدهم ياد مي‌کنند بلکه روزنامه‌هاي اصولگرا هم همين برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند. در نقدي منصفانه مي‌توان رفتارهاي غلط دولت را دليلي بر اين ادعا دانست ولي فراموش نکنيم که تيم آقاي رئيسي را خود آن‌ها روي کار آورده‌اند و بايد از روز اول، کارآمدي اين تيم را مورد بررسي قرار مي‌دادند. آن‌ها رضايت‌مندي مردم را بهانه و زمزمه‌هاي جدايي را آغاز کرده‌اند،غافل از اين‌که شايد کمي دير به‌فکر جلب نظر مردم افتاده‌اند، از سوي ديگر شايد با نيت حفظ بدنه اجتماعي خود براي انتخابات آتي به‌فکر عبور از رئيسي افتاده‌اند.
روزنامه جوان در گزارش «گوي دلار در ميدان دولت» نوشت: اظهارات مسئولان دولتي درباره وضعيت دلار و سکه پذيرفتني نيست-هرچند آنچه را نمي‌گويند و به سکوت مي‌گذرانند از آنچه گاهي مي‌گويند بسيار بيشتر است-و عملکرد کل وزارتخانه‌ها و نهادهاي اقتصادي دولت نيز به همين‌ترتيب غيرقابل پذيرش است. اگر دشمن خارجي يا دوست نادان داخلي يا هرکس ديگري مسئول بالارفتن قيمت دلار در بازار آزاد است، دولت هم مسئول کنترل آن است. اظهارات مسئولان دولتي درباره وضعيت دلار و سکه پذيرفتني نيست-هرچند آنچه را نمي‌گويند و به سکوت مي‌گذرانند از آنچه گاهي مي‌گويند بسيار بيشتر است-و عملکرد کل وزارتخانه‌ها و نهادهاي اقتصادي دولت نيز به همين‌ترتيب غيرقابل پذيرش است. اگر دشمن خارجي يا دوست نادان داخلي يا هرکس ديگري مسئول بالارفتن قيمت دلار در بازار آزاد است، دولت هم مسئول کنترل آن است. اگر دولت مي‌گويد من دلار را براي نيازهاي مشخص در دو سامانه «نيما» و «مرکز مبادله ارز و طلا» تأمين مي‌کنم و دلار خارج از اين دو سامانه نبايد موضوعيت داشته باشد، اما همچنان مردم ريال خود را مي‌دهند و دلار را به هر قيمتي شده مي‌خرند، يعني اعتماد مردم به بازار آزاد و دلالان دلار بيشتر از حرف دولت است و اين بايد چاره شود.
«عباس سليمي‌نمين»، فعال سياسي اصولگرا در پاسخ به اينکه «آيا جمهوري اسلامي پتانسيل لازم براي خنثي‌سازي تحرکات خارجي دارد؟» به رويداد 24 مي‌گويد: نظام مشکلي ندارد. اما دولت يکسري اشتباه‌هاي فاحش و سريالي داشت که آن اشتباه‌ها سهم زيادي در وضعيت به هم ريخته فعلي دارند. مثلاً دولت نبايد چند تا کار را با هم و همزمان شروع مي‌کرد. به عنوان مثال در بحث قيمت خوراک دام و طيور نبايد آزادسازي انجام مي‌داد. خطاي فاحش ديگر دولت اين بود که بايد مساًله برجام را به جايي مي‌رساند و از چيزي نمي‌ترسيد؛ اين در حالي بود که دولت به خاطر ترس از اصولگرايان تندرو مذاکرات برجامي را جدي دنبال نکرد. دولت رئيسي بعد از شروع به کار در قدم اول بايد همه ضعف‌هاي به جا مانده از دولت روحاني را جبران و بعد از آن برنامه‌هايش را شروع مي‌کرد اما چنين نکرد. به هرحال آثار تصميم‌هاي منفي و ضعف دولت گذشته در کارها خلل ايجاد مي کند. متاًسفانه رئيسي فکر مي‌کرد ميراث سنگين روحاني با تغيير دولت حل مي‌شود که اينطور نشد.