احیای راهبرد ترور از وحشت «جبهه‌ها»

حوادث امنیتی چند هفته اخیر در مرز‌های شمالی رژیم صهیونیستی با لبنان و همزمان، فعال شدن جبهه جولان اشغالی که با موج کم‌سابقه عملیات گروه‌های فلسطینی در داخل سرزمین‌های اشغالی همزمان شده، تل‌آویو را در وضعیتی دشوار قرار داده است. طی هفته‌های اخیر مقام‌های امنیتی اسرائیلی پی‌درپی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر انتقاد و او را متهم به نابودی بازدارندگی اسرائیل کرده‌اند. تازه‌ترین موضع‌گیری، مربوط به آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است که روز یک شنبه در گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «(قدرت) بازدارندگی «اسرائیل» تا حدودی آسیب دیده است.» یادلین گفته است: «یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در غزه و صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش در واقع موتور عملیات سال گذشته در کرانه باختری و قدس و نیز شلیک موشک از لبنان و غزه هستند.» عاموس یادلین تأکید کرد: «وقتی موتور خودرو را هدف قرار دهی، خودرو از کار می‌ایستد، بازدارندگی اسرائیل تا حدی آسیب دیده است. دشمنان ما واکنش بسیار خفیف و کنترل شده ارتش پس از شلیک موشک از سوریه، لبنان و غزه را به عنوان ترس اسرائیل تفسیر کرده‌اند». حالا با افزایش انتقاد‌ها از بی‌اثر شدن سیاست بازدارندگی نتانیاهو، برخی نظامیان دست راستی از او خواسته‌اند ترور رهبران مقاومت را در دستور کار قرار دهد، استراتژی که البته طی دهه‌های قبل، تل‌آویو بار‌ها آن را اجرا کرده است. «ایتان دانگوت» ژنرال بازنشسته صهیونیست یکی از این نظامیان است، کسی که به صراحت صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس را یک «استراتژیست ارشد» خوانده و خواستار ترور او شده است. «میکا کوبی» از افسران سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) نیز که مدتی تحرکات العاروری را زیر نظر داشته، گفته است: «العاروری باید اولین هدف ترور باشد.» در حالی که العاروری در صدر لیست تروری است که مقام‌های امنیتی اسرائیلی ترتیب داده‌اند، روزنامه الرأی‌الیوم نوشته که علاوه بر العاروری، زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، یحیی السنوار، فرمانده حماس در نوار غزه و همچنین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در این فهرست قرار دارند.
هشدار مقاومت دربار ه ماجراجویی تل‌آویو
منابع امنیتی در اسرائیل که به عنوان بخشی از استراتژی ترور، آن را افشا کرده‌اند، می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر از وزرای کابینه‌اش و در رأس آن‌ها «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی این رژیم خواسته که صحبتی درباره ترور فلسطینی‌ها به زبان نیاورند. با این حال، مشخص نیست که انتشار این نقل قول از نتانیاهو، بخشی از استراتژی کلی اسرائیلی‌ها برای ایجاد هراس در میان رهبران مقاومت است یا نه. در مقابل، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، ضمن هشدار درباره ارتکاب هرگونه حماقتی از سوی رژیم صهیونیستی، تأکید کردند که قطعاً به چنین حماقتی پاسخ خواهند داد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس روز یک شنبه با هشدار مجدد به رژیم موقت صهیونیستی، هشدار داد که اگر صهیونیست‌ها حماقت کنند، پاسخ مقاومت به آن، بزرگ‌تر و فراتر از انتظار این رژیم خواهد بود و حماس، همچنان به مبارزه مشروع خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. احمد المدلل، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی هم گفت که رژیم صهیونیستی در وضعیت نامساعدی قرار دارد، زیرا حمایت امریکا از صهیونیست‌ها که هیچ‌گاه متوقف نشده بود، در مرحله آتی، به خاطر رفتار مسئولان این رژیم، کم‌رنگ خواهد شد، زیرا این رفتار، خوشایند مسئولان امریکایی و غربی نیست. صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز که خود در صدر فهرست ترور قرار گرفته، گفته است: «ما تهدیدات رژیم اشغالگر را دست‌کم نمی‌گیریم، اما از آن‌ها نمی‌ترسیم و برای پاسخ ابتکارعمل را به دست خواهیم گرفت و تجاوز را نمی‌پذیریم.» همزمان، ابوبلال، سخنگوی نظامی گردان‌های مجاهدین گفته است: تهدیدات تل‌آویو برای فعال کردن سیاست ترور رهبران مقاومت، تلاشی سرخورده برای بهبود وجهه در‌هم شکسته خود در نتیجه مقاومت در نبرد دفاع از مسجد الاقصی است. وی به رژیم اسرائیل و ارتش آن هشدار داد: «این تهدید‌ها با سکوت مواجه نخواهد شد و تل‌آویو بهای سنگینی خواهد پرداخت.»
نتانیاهو ترسوتر از این چیزهاست


«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در یادداشت جدید خود نوشت که رژیم اشغالگر و شخص نتانیاهو جرئت فعال‌سازی سیاست ترور رهبران و مجاهدان مقاومت را ندارند و این سیاست همیشه نتیجه عکس داشته است. به نوشته عطوان، قاعده «چوبی» که از نزدیک به ۷۰ سال قبل توسط کابینه‌های مختلف رژیم صهیونیستی اتخاذ شده، در تهدید به ترور رهبران فلسطینی با هدف ایجاد رعب و وحشت میان فلسطینیان و مجبور کردن آن‌ها به عقب‌نشینی و عدم انجام هرگونه حمله نظامی علیه رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان آن خلاصه می‌شود. اما این قاعده همواره نتیجه معکوس داشته و هرگز به ثمر نرسیده است. عطوان افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با شکست و سرخوردگی داخلی و خارجی بی‌سابقه در تاریخ کوتاه این رژیم موقت که به پایان خود نزدیک می‌شود، مواجه است، به همان قاعده چوبی برای فعال‌سازی سیاست ترور‌ها در کرانه باختری و نوار غزه و جنوب لبنان بعد از آتش‌بس اجباری ماه رمضان، متوسل شده است. نمای نزدیک
خودسوزی نافرجام یک نظامی رژیم صهیونیستی
یک نظامی ازکار افتاده رژیم صهیونیستی در اعتراض به تصمیم ارتش این رژیم در قبال خودش در مقابل دفتر بازپروری معلولان ارتش در «طبریا» در سرزمین‌های اشغالی اقدام به خودسوزی کرد. این نظامی به طور جزئی آسیب دید و دلیل اعتراضش این بود که وزارت جنگ او را از کار افتاده اعلام نکرده است. «امیر بو خبوط» خبرنگار سایت صهیونیستی «واللا» نزدیک به ارتش این رژیم گفت: مردی ۳۸ ساله با حضور در دفتر بازپروری معلولان ارتش در «طبریا» مواد قابل اشتعال را روی در ورودی ریخت و نگهبانان ساختمان وارد عمل شده و اقدام وی را ناکام گذاشتند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در جمع اتحادیه‌های یهودی در انجمن عمومی امریکای شمالی در تل‌آویو گفته که اسرائیل و جوامع یهودی در حال پراکندگی و دوری از یکدیگرند. هرتزوگ گفته است: «تهدیدی برای ملت ما بزرگ‌تر از تهدید داخلی وجود ندارد؛ حقیقت این است که ما در داخل جامعه یهودی از یکدیگر دور می‌شویم. شکاف‌های موجود در میان ما در حال بزرگ‌تر شدن است و در برخی از موضوعات مهم امکان توافق وجود ندارد، اما آنچه شدیداً موجب نگرانی است، این است که ما حتی قادر به انجام گفتگو نیستیم.»