مجمع سرخابی‌ها دورهمی برای خالی نبودن عریضه

مجمع دو باشگاه پرسپولیس و استقلال قرار است امروز با حضور وزیر ورزش برگزار شود. اگر همه چیز طبق روال همیشه پیش برود، عده‌ای از افراد غالباً غیرورزشی و تعدادی از ورزشی‌ها که خود را مدیر می‌دانند دور هم جمع می‌شوند و اسم جلسه را نیز می‌گذارند «مجمع سرخابی». اصل موضوع اینجاست که این افراد عموماً به اسم سرخابی‌ها گردهم می‌آیند، اما عملاً ذره‌ای از مشکلات داخلی، مدیریتی و اقتصادی آن‌ها کاسته نمی‌شود!
وزیر در نشست امروز حضور دارد و بررسی صورت‌های مالی دو باشگاه و تعیین تکلیف در خصوص برخی نفرات هیئت‌مدیره از جمله موضوعات این جلسه است. این اولین مجمع سرخابی‌ها نبوده و قطعاً آخری هم نخواهد بود. تجربه ثابت کرده اینگونه گردهمایی‌ها عایدی برای دو باشگاه نداشته و آقایان هر زمان هر طور که صلاح بدانند عمل می‌کنند و اصلاً کاری به مجمع و وزیر و مصوباتش ندارند. ضمن اینکه بسیاری از مصوبات مجامع در جهت پیاده کردن اهداف و نظرات مدیران تصویب شده‌اند، نه صلاح و آینده دو باشگاه پرطرفدار. دقیقاً به همین‌خاطر است که در سال‌های گذشته مدیران عامل سرخابی‌ها هر کاری که دلشان خواسته انجام داده‌اند، هر تصمیمی اراده کرده گرفته‌اند و هر جور دلشان خواسته پول بیت‌المال را به باد فنا داده‌اند.
هر دو باشگاه با کوهی از چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، از بی‌پولی و شاکیان خارجی و غرامت‌های سنگین گرفته تا قرارداد‌های نجومی، مالکیت دولتی و حذف از لیگ‌قهرمانان توسط کنفدراسیون آسیا. درحالی‌که تاکنون مجامع مختلفی برگزار شده و وزرای ورزش نیز در آن حضور داشته‌اند، اما متأسفانه ماحصل این دورهمی‌ها هیچ سودی برای دو تیم نداشته و نخواهد داشت. این آقایان اصلاً برای چه کاری تشکیل جلسه می‌دهند؟ مگر غیر از این است که اعضای مجمع باید سرنوشت و آینده سرخابی‌ها را در نظر بگیرند، پس چرا وخامت اوضاع به جایی رسیده که هیچ کدام از دو باشگاه نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای خود را از کنفدراسیون دریافت کنند؟ چرا بحران به حدی است که هرازچندگاهی یک شاکی خارجی به جان قرمز و آبی‌ها می‌افتد و سبب محرومیت، جریمه و حذف از آسیا می‌شود؟ کاش یک مقام مسئول و یکی از همان‌ها که خود را همه‌کاره می‌داند، بیاید و در خصوص این ابهامات برای مردم و به‌ویژه هواداران شفاف‌سازی کند. تا قبل از اینکه وزارت ورزش یک‌تنه اعضای مجمع را تعیین می‌کرد اوضاع وخیم بود، امیدواریم از این پس که سازمان خصوصی‌سازی نیز در تصمیمات تأثیرگذار است وخامت اوضاع تشدید نشود.
گفته می‌شود بررسی صورت‌های مالی در دستور کار این جلسه است. با توجه به اخبار و حواشی اخیر سرخابی‌ها و به‌خصوص استقلال، دیگر همه هواداران می‌دانند صورت‌های مالی دو باشگاه پر است از ابهام و پول‌هایی که معلوم نیست کجا رفته و برای چه کاری خرج شده‌اند. همان موقع که همه فهمیدند غرامت استراماچونی به جای یک بار، دو بار به باشگاه استقلال پرداخت شده، اما هرگز به دست مربی خارجی نرسیده است، تکلیف مشخص شد. آقایان در رسانه ملی حرف از شکایت و پیگیری حقوق بیت‌المال زدند، اما آب از آب تکان نخورد. همان مدیرانی که در مظان اتهام هستند و مبلغ فوق را حیف‌ومیل کرده‌اند، کماکان آزاد هستند و هیچ برخورد قانونی و قضایی نیز با آن‌ها نشده است. در عوض مهلت استقلال برای بستن پرونده استراماچونی و ارسال مدارک به ای‌اف‌سی به پایان رسیده و باز هم این تیم اجازه حضور در آسیا را نخواهد داشت. در مورد پرسپولیس هم وضعیت به همین شکل است و هواداران این تیم نیز نباید امیدوار به کسب مجوز حرفه‌ای باشند. حالا هر چقدر دلتان می‌خواهد شوآف کنید و مجمع تشکیل دهید، وقتی قرار نیست چیزی تغییر کند و اصلاً عزمی برای تغییر وجود ندارد، مجمع و تغییر و انتخاب اعضای مجمع چه فایده‌ای دارد؟ اینگونه جلسات چیزی نیستند جز یک دورهمی برای خالی نبودن عریضه و فرافکنی در مصاحبه‌های جدید. این مجمع نیز به پایان می‌رسد، اما باز هم خواهید دید همان چالش‌ها و مشکلات همیشگی به قوت خود باقی خواهند ماند و در نهایت وزارت مجبور است برای پرداخت بدهی‌های خارجی برای سرخابی‌ها وام سنگین جور کند.