جنجال‌ها بر سر امضا‌های یک استیضاح

روز گذشته در حالی که مجلس شورای اسلامی جلسه نداشت، خبر اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت و اخبار ضدو نقیض در خصوص تعداد امضا‌های آن منتشر شد. خبرگزاری دولتی ایرنا از قول یک نماینده مجلس مدعی شد که ۲۲ نفر از امضاکنندگان، قبل از اعلام وصول این طرح، امضا‌های خود را پس گرفته‌اند.
ایرنا به نقل از علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدعی شد که «۲۲ نفر از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح از استیضاح وی انصراف دادند، اما هیئت‌رئیسه بدون توجه به این انصراف، درخواست استیضاح را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرد.»
این در حالی بود که محمد رشیدی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرد و هیئت‌رئیسه مجلس هم مطابق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، یک شنبه ۱۰ اردیبهشت را زمان برگزاری جلسه استیضاح اعلام کرد و موضوع ربطی به روز گذشته نداشت.
در هر حال، آنچه باعث ایجاد شبهه شد، پس گرفتن این تعداد امضا بود که (صرف نظر از اینکه در موعد قانونی بوده یا پس از آن) باید ابعاد آن روشن شود، اسامی اعلام شود و به مردم بگویند چه زمانی و به چه دلیلی امضای خود را پس گرفته‌اند. مطابق قانون پس از اعلام وصول طرح استیضاح، امکان حذف و اضافه امضا‌ها وجود ندارد.
اگر این نمایندگان در موضوعی که امکان بررسی و فرصت تصمیم‌گیری داشتند، اشتباه کرده‌اند که به نظر می‌رسد به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورند؛ اما اگر پای باج‌خواهی و امتیازطلبی و لابی‌های غیرقانونی در میان است، باید با مطالبه و اعمال شفافیت، راه آن بسته شود. طبعاً چنین تغییر نظرات آنی، نباید از چشم شورای نگهبان، خصوصاً در سالی که انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم، دور بماند.