پیام‌های سیاسی راهپیمایی اربعین

راهپیمایی عظیم اربعین حسینی با ترکیب سخت‌افزار‌ها و نرم افزار‌های خاص خودش، نمایشی خارق‌العاده از لشکر ده‌ها میلیونی سربازان امام زمان (عج) را به دنیا مخابره می‌کند. تصاویری که از این راهپیمایی عظیم در رسانه‌های منصف و در فضای مجازی و حقیقی مخابره و منتشر می‌شود، از عظمت خلق یک حادثه تاریخی که به یک خروجی تاریخی هم منتج خواهد شد، حکایت دارد. پیام‌های معنوی گسترده، پیام‌های فرهنگی و اجتماعی وصف‌ناپذیر و پیام‌های سیاسی جدی، نو و خلاقانه در طول این سفر شگفت انگیز قابل استخراج است و اثرات و برکات عجیب این حادثه بین‌المللی را بیش از پیش آشکار می‌نماید. در این نوشتار کوتاه، به گوشه‌ای از ابعاد و پیام‌های سیاسی این حادثه تاریخی و جهانی پرداخته شده است که نگارنده در راهپیمایی امسال آن را مشاهده و درک کردم.
در گام دوم انقلاب که باید به ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) منتج شود، راهپیمایی باشکوه اربعین، مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی را با سرعت بسیار خیره کننده‌ای در می‌نوردد. آن‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند: «اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد». این فرمایش رهبر معظم انقلاب از وقوع یک حادثه تاریخی در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و آن ان‌شاءالله شکست جبهه کفر و طاغوت زمان و فراهم شدن مقدمات ظهور قائم آل محمد (عج) است.
راهپیمایی اربعین امسال از منظر همه مشتاقانی که سال گذشته نیز در این همایش عظیم جهانی حضور داشتند، بسیار پرشورتر و با شعورتر و با حضور خیل عظیمی از مردم از سرتاسر جهان و به ویژه نسل جوان در حال برگزاری است و این حضور بابصیرت، آگاهانه و مشتاقانه، دو پیام خاص و مهم برای دوست و دشمن دارد. پیام این حضور برای دوستداران انقلاب و اسلام، افزایش امید به آینده انقلاب و نظام، گسترش مکتب اسلام ناب در بین فطرت‌های پاک انسان‌ها در سرتاسر گیتی و آماده شدن جبهه حق برای سربازی سپاه حضرت مهدی (عج) است. اما پیام حضور پررنگ و وصف ناپذیرمردم در راهپیمایی عظیم اربعین برای دشمنان انقلاب و اسلام، ایجاد وحشت در نظام سلطه به علت به هم ریختن برنامه‌ریزی‌های ایشان در دور کردن مردم و جوانان از اهل بیت علیهما السلام، کاهش شدید امید به نابودی انقلاب اسلامی ایران و جبهه مقاومت در منطقه و دنیا و نابودی زودرس اسرائیل غاصب است. پیام سیاسی دیگر این راهپیمایی باشکوه و عظیم جهانی، نزدیکی دو ملت دوست و برادر (ایران و عراق) است که به رغم خباثت‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام برای تفرقه افکنی بین دو ملت، توانسته‌اند وحدت، همدلی و محبت به یکدیگر را در حد اعلای خودش نشان دهند و معنای واقعی حب‌الحسین یجمعنا را تحقق بخشند. در کنار پیام‌های سیاسی اشاره شده که تنها گوشه‌ای کوچک از ابعاد بسیار وسیع پیام‌های سیاسی این راهپیمایی عظیم است، می‌توان به دلدادگی، ایمان و عشق فراوان مردم به اهل بیت (ع)، افزایش معنویت و اعتقاد مردم به دریای بیکران عنایات اهل بیت (ع) و افزایش وحدت بین مسلمانان عالم نیز اشاره کرد که در راهپیمایی عظیم اربعین به وضوح قابل مشاهده و لمس بوده و از این منظر نیز نقشه دشمنان در این زمینه را این مانور قدرت مسلمانان عالم، خنثی کرده است.
* استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد