میانجیگری نافرجام امریکا در محیط ناآرام شرق سوریه

دو مقام ارشد امریکایی روز یک‌شنبه از استان نفت‌خیز دیرالزور در شرق سوریه بازدید کردند؛ کاری که هدف آن، کم کردن تنش ۱۰ روزه میان نیرو‌های سوریه دموکراتیک معروف به قسد با عشایر عرب بود، ولی درگیری‌های خشونت‌آمیز در اطراف پایگاه‌های امریکا در دیرالزور رو به افزایش است.
به گزارش اسپوتنیک، منابع محلی در حومه دیرالزور می‌گویند درگیری‌های میان قسد (موررد حمایت امریکا) و عشایر عرب سوریه در اطراف پایگاه غیرقانونی امریکا در بزرگ‌ترین میادین نفتی سوریه در حومه دیرالزور همچنان ادامه دارد و در اطراف شهرک «ذیبان» در مجاورت میدان نفتی العمر شدت گرفته است. این درگیری‌ها از یک‌شنبه ۵ شهریورماه بعد از بازداشت «احمد الخبیل» مشهور به ابوخوله، رئیس شورای نظامی دیرالزور و از فرماندهان ارشد قبایل مسلح شروع و باعث یک شکاف عمیق در داخل شورای نظامی دیرالزور شده است. هر چند این شورا (مرکب از کرد‌ها و عرب‌های عشایری) مورد حمایت امریکا است، ولی زیاد شدن وزن کرد‌ها در دیرالزور باعث نگرانی عشایر عرب شده است. در درگیری‌هایی که تا روز شنبه اتفاق افتاد، عشایر عرب موفق شدند مناطقی را از «قسد» تحت کنترل خود در بیاورند و حالا قسد سعی دارد با حمایت‌هایی که از امریکا دریافت می‌کند، این مناطق را بازپس بگیرد. به گفته منابع، درگیری‌ها میان نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) و افراد مسلح شورای نظامی دیرالزور و عشایر در اطراف شهرک «ذیبان» در مجاورت میدان نفتی العمر شدت گرفته است. قبایل مسلح تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده کنترل آن‌ها بر روستا‌های الطرکی و تل‌الطویل در حومه حسکه و صکیره در حومه رقه است. آنان همچنین به شهرک محیمیده در حومه غربی دیرالزور نیز حمله کرده‌اند. همچنین تصاویری از حمله به شهرک سلوک در حومه شمالی الرقه هم منتشر شده است. همچنین برخی منابع گفته‌اند که درگیری‌ها در یکی دو روز اخیر به حومه رقه و حسکه در شمال و شمال شرق سوریه نیز کشیده شده است. این منابع اعلام کردند که عشایر توانستند با تلاش نیرو‌های قسد برای یورش به شهرک ذیبان مقابله کرده و یک خودروی زرهی را منهدم و تعدادی از مهاجمان را به قتل برسانند. منابع تأکید کردند که نیرو‌های قسد از پاکسازی شهرک البصیره و بخش عظیمی از شهرک الشحیل خبر داده‌اند و قصد دارند عملیات را در شهرک ذیبان قطعی کنند. امریکا به‌شدت نگران تحولات در دیرالزور و مناطق اطراف آن است؛ منطقه نفت‌خیزی که پایگاه‌های امریکا نیز در آن قرار دارد. وزارت خارجه امریکا گفته که اتان گلدریچ، معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور سوریه و سرلشکر جوئل پی فاول، فرمانده ائتلاف ضد داعش با شیوخ قبایل عرب و رهبران نیرو‌های دموکراتیک سوریه دیدار و توافق کردند «به نارضایتی‌های محلی رسیدگی کنند» و «در اسرع وقت خشونت را برای اجتناب از تلفات کاهش دهند.» دفتر اطلاع‌رسانی نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) نیز نشست نمایندگان این گروه با عشایر مسلح و ائتلاف بین‌المللی و معاون وزیر خارجه امریکا را مثبت ارزیابی کرد. با این حال، «ابراهیم الهفل»، رئیس قبیله العکیدات در سوریه، گفت که هیچ توافقی با نیرو‌های قسد درباره توقف درگیری‌ها وجود ندارد. به گفته منابع محلی، قبایل عربی از امریکایی‌ها خواسته‌اند که نیرو‌های قسد از استان دیرالزور خارج شوند، چون ساکنان این استان همگی عرب هستند و ائتلافی مشابه ائتلاف قسد با امریکا در این استان با قبایل تشکیل شود.
امریکا نگران است درگیری بین گروه‌های شبه نظامی که پیش از این مورد حمایت آن بوده‌اند، ثبات شرق سوریه را به خطر انداخته و حضور آن را تحت تأثیر قرار دهد. امریکا همچنین ظرف هفته‌های اخیر کوشیده گذرگاه قائم-البوکمال را در شرق سوریه که ایران و عراق را به سوریه متصل می‌کند، مسدود کند، هدفی که درگیری «قسد» و عشایر، آن را دچار اخلال کرده است. فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی در جریان پنجاهمین کنفرانس فوق‌العاده اتحادیه مؤسسات عربی در کشور‌های امریکای لاتین گفت که اشغالگری امریکا در شمال شرق سوریه، غارت منابع آن و حمایت از گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب به لطف مبارزه مردم قهرمان ما در دیرالزور و حسکه در کنار ارتش سوریه، پایان خواهد یافت. او همچنین تأکید کرد که اشغالگری ترکیه در شمال سوریه نیز پایان خواهد یافت و ترکیه می‌داند که عقب‌نشینی آن تنها راه برای بازگرداندن روابط بین دو کشور به حالت قبلی است.
تداوم تنش مسکو- واشنگتن در آسمان
همزمان، تنش‌های فزاینده در آسمان سوریه، بین روس‌ها و امریکا نیز ادامه دارد. مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که چهار جنگنده ائتلاف بین‌المللی امریکا به دو هدف در استان حمص سوریه حمله کرده و پروتکل کاهش تنش در سوریه را نقض کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وادیم کولیت، معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) اعلام کرد: چهار جنگنده ائتلاف بین‌المللی امریکا در منطقه التنف پروتکل کاهش تنش را نقض کرده و حمله هوایی را علیه دو هدف در استان حمص انجام دادند. ائتلاف امریکا با این حملات پروتکل کاهش تنش در جنوب سوریه را که هشت نوامبر ۲۰۱۷ امضا شد، نقض کرد.