سه‌گانه سپاه با ماهواره نور ۳ تکمیل شد

نور ۱ اولین ماهواره نیروی هوافضای سپاه بود که سوم اردیبهشت سال ۹۹ به وسیله ماهواره‌بر قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. پس از آن هم در اسفند ۱۴۰۰، ماهواره نور ۲ با استفاده از ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب شده و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری مدار زمین قرار گرفته است.
دیروز هم سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای پاسداران انقلاب اسلامی با نام نور ۳ همزمان با ایام آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) با ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، تا علاوه بر اینکه تحریم‌های غرب را به تمسخر بگیرد و پشت سر بگذارد، تراز دیگری از رشد و دانش بومی جوان ایرانی را نزد جهانیان نمایش دهد.
نور ۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را با ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.
نور در خدمت تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه


فرمانده کل سپاه در گفت وگویی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز سومین ماهواره سپاه به فضا گفت: ماهواره نجم (نور ۳) به مدار ۴۵۰ کیلومتری با موفقیت به آسمان پرتاب شد. وی افزود: ما از مجموعه دریافت‌ها و مجموعه محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه استفاده می‌کنیم.
سرلشکر سلامی بیان کرد: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب‌های ماهواره‌ای سپاه است که به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر دست پیدا می‌کنیم. این ماهواره از «نور ۲» هفت کیلوگرم سنگین‌تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر برخوردار است و به شکل طبیعی یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره‌ای ما را تکمیل می‌کند.
سال آینده منظومه کامل ماهواره‌ای ایرانی در مدار
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور ۳ اظهار کرد: ماهواره نور ۳ با موفقیت توسط ماهواره‌بر قاصد - که توانسته ماهواره‌های نور ۱ و ۲ را در مدار قرار دهد- پرتاب شد و پس از ۵۰۰ ثانیه در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه ماهواره نور ۳ دارای مأموریت ترکیبی است، افزود: موفقیت در پرتاب‌های متوالی نشان دهنده اطمینان بخش بودن ماهواره و ماهواره‌بر است و بر اساس نقشه راه هوافضای سپاه در آینده نزدیک به سمت برخورداری از منظومه کاملی از ماهواره‌ها در مدار زمین پیش می‌رویم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه در حال آماده شدن برای پرتاب‌های بعدی هستیم و در سال‌های آینده منظومه بزرگ و کامل ماهواره‌ای را که کاملاً ایرانی است در مدار خواهیم داشت، گفت: تعداد زیادی از دانشجویان و دانشگاهیان خواهر و برادر هم میهمان ما در پرتاب بودند و همه مراحل را رصد می‌کردند و از نزدیک توفیقات ایران اسلامی را دیدند.
سردار حاجی‌زاده در خصوص ویژگی‌های ماهواره جدید با بیان اینکه ماهواره‌ها مأموریت‌های مختلفی دارند، اظهار کرد: ماهواره نور ۳ هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع آوری سیگنالی دارد. با پیشرفت فناوری، ماهواره‌ها بسیار کوچک و از کارایی بالا برخوردارند و در همین وزن حدود ۳۲ کیلوگرم ما موفق شدیم هم دوربین ایرانی، هم تجهیز سیگنالی ایرانی نصب و کلیه مراحل ساخت این ماهواره طی ۱۸ ماه انجام پذیرفته است. فرمانده نیروی هوایی فضای سپاه با اشاره به اینکه پرتاب روز جاری از کویر مرکزی ایران انجام گرفت، خاطرنشان کرد: سیگنال ماهواره نور ۳ پس از پرتاب و تزریق مداری، ابتدا در چابهار و بندرعباس تأیید شد و در فاصله یک و نیم ساعت بعد در محدوده دید ایستگاه تبریز قرار گرفت؛ اطلاعات دریافتی نشان دهنده پایداری و کارکرد صحیح ماهواره است. وی تصریح کرد: ما، چون تحریم هستیم مجبوریم همه بخش‌های زیر مجموعه از ماهواره و بخش‌های دیگر را خودمان داشته باشیم و در شرایط تحریم نه تنها قطعه‌ای به ما نمی‌دهند، بلکه مدیریت می‌کنند که حتی با چند واسطه هم به دست ما نرسد، اما تحریم این فرصت را در اختیار ما قرار داده تاخودکفایی و بومی‌سازی را عمق بیشتری بدهیم و همه چیز بحمدالله امروز ایرانی شده است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان تأکید کرد: ما در دنیا دهمین کشور هستیم که هم ماهواره و هم ماهواره‌بر داریم و اولین کشور اسلامی هستیم که به این توانمندی غرور انگیز دست پیدا کرده‌ایم.
افتخاری به نام دانشمندان جوان ایرانی
جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز پس از پرتاب و در مدار قرار گرفتن موفق ماهواره نور ۳ با تبریک این اقدام غرور آفرین به ملت شریف ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز شاهد تزریق موفقیت آمیز ماهواره نور ۳ با ماهواره بر بومی به دست نیروی هوا فضای سپاه بودیم که این ماهواره با چند مأموریت پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت. امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده با بیان اینکه علوم و شاخه‌های متعدد دانشی در پرتاب یک ماهواره نقش دارند، گفت: به این مهم افتخار می‌کنیم که دانشمندان جوان ما و چهره‌هایی شاداب و با انگیزه تمامی مراحل طراحی و ساخت و پرتاب این ماهواره را برعهده دارند.
دستیابی به توان پرتاب چند ماهواره با یک ماهواره‌بر
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه هم در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: ماهواره «نور۳» ساعت ۹:۳۰ صبح پرتاب شد و یک ساعت و نیم بعد بر روی کشور ما قرار گرفت، ماهواره در مدت ۵/۱ ساعت به طور خودکار کاملاً پایدار شده است. سردار علی جعفرآبادی افزود: فرآیندی که ما در ماهواره «نور ۱» داشتیم در ماهواره «نور ۳» به صورت خودکار در مدت زمان یک ساعت انجام شده است.
فرمانده فضایی هوافضای سپاه، با بیان اینکه مأموریت ماهواره «نور ۳» سنجشی و شناسایی است، اضافه کرد: دوربین استفاده شده در ماهواره «نور۳» نسبت به ماهواره «نور ۲» تا دو و نیم برابر دقت عکس بیشتری دارد و سنسور‌های سیگنالی بر روی ماهواره نصب شده که با ماهواره‌های «نور۱» و «نور۲» متفاوت است.
‌سردار جعفرآبادی، گفت: ما پس از این قادر خواهیم بود تا ماهواره‌های دولت و دانشگاهی و ماهواره‌های کوچک را به صورت چند ماهواره در یک پرتاب، پرتاب کنیم.