حاشیه‌های فوتبال در سایه بازی‌های آسیایی

درست در روز‌هایی که همه نگاه‌ها به هانگژو است، کاسه رسوایی برخی باشگاه‌ها از بام افتاده، اما در لا‌به‌لای تلاش نماینده‌های ایران، به‌خصوص بانوان در بازی‌های آسیایی، کمتر کسی فرصت پرداختن به حاشیه‌های فوتبال را دارد! مسئله‌ای که فرصت خوبی را برای تاخت و تاز در این رشته فراهم کرده است.
تیم ۴۵۰ میلیاردی که به‌رغم ۸۰ میلیارد هزینه برای جذب نکونام، محمدی و سهرابیان مدعی رعایت سقف بودجه بود، تکاپوی قابل توجهی در فصل نقل و انتقالات داشت و خرید‌های پروپیمانی هم انجام داد، در حالی این روز‌ها مدعی مذاکره با بازیکنان جهت تعدیل قراردادهایشان برای جذب جلال‌الدین ماشاریپوف است که صحبت‌های اخیر سعید مهری این سؤال را در پی داشته که آیا رقم قرارداد‌های بازیکنان استقلال صوری است؟ سؤالی که البته پیشتر نیز مطرح شده بود، اما پاسخی به آن داده نشد!
قرارداد اکثر بازیکنان استقلال فصل گذشته دو ساله بود، البته با افزایش ۱۰ درصدی برای سال دوم (امسال) براساس بند‌های مندرج. با این وجود آبی‌پوشان نفرات مدنظر خود را نیز جذب کردند و مشکلی از این بابت گریبانگیرشان نشد، حتی زمانی که اقدام به ثبت قرارداد مهری و مهدی هاشمی کردند. قرارداد‌هایی که حالا یک‌بار دیگر صوری بودن آن‌ها بر سر زبان‌ها انداخته است.
همزمان با توافقات انجام شده استقلال با یکی از اپراتور‌های تلفن همراه و دریافت چک از این اسپانسر جدید برای پایان دادن به اعتصاب چند روزه شاگردان نکونام، صحبت‌های هافبک آبی‌پوشان شایعاتی را در خصوص صوری بودن مبلغ قرارداد او بر سر زبان‌ها انداخته که انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی با ورود به آن، هرگونه ابهامی را در این راستا برطرف کنند، خصوصاً که فدراسیون و سازمان لیگ گویی اعتقادی به دور زدن قانون توسط استقلال ندارند! باوری که البته با نظر عموم مردم تفاوت بسیار دارد، به‌خصوص بعد از آنکه مهری، هافبک استقلال مدعی شد رقم قرارداد او ۱۶۰ میلیون تومان است. رقمی که حتی از آپشن‌های در نظر گرفته شده در این باشگاه برای بازیکنان هم به مراتب کمتر است.


تردیدی نیست که بدون مدرک مستند نمی‌توان مهری یا استقلال را متهم کرد، اما قرار بود کمیته راستی‌آزمایی صحت و سقم همین مسائل را درآورد، چراکه به هیچ عنوان قابل قبول نیست بازیکنی که نسبت به دریافتی ۱۶۰ میلیونی شاکی است و بابت گلایه در همین راستا راه باشگاه را در پیش گرفته برای فصل جدید به رقم ۱۶۰ میلیون تومانی رضایت داده باشد، آ‌ن‌هم در شرایطی که در پایان فصل گذشته با ادعای داشتن پیشنهاد از تیم‌های دیگر، قراردادش با آبی‌پوشان را فسخ کرده و استقلال مجدد برای فصل جدید با او به توافق رسیده است، اما آیا باورپذیر است بعد از این همه بگیر و ببند، مهری به ۱۶۰ میلیون تومان رضایت داده باشد؟ رقمی که حتی از سقف چند سال قبل هم به مراتب پایین‌تر است. البته آنچه صوری بودن رقم قرارداد این هافبک را محتمل‌تر می‌کند، صحبت‌های خود اوست که می‌گوید تمام دریافتی‌هایش تا به امروز برای فصل گذشته است و ابراز امیدواری می‌کند که برای فصل جدید، راه‌حلی جهت قرارداد ۱۶۰ میلیون تومانی او پیدا شود.
اتفاقات چند روز اخیر می‌توانست خوراک هفته‌های متمادی رسانه‌ها و نقل محافل مختلف باشد و مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و استقلال را به چالش بکشد، اما شاید شانس با آقایان یار بود که این اتفاقات درست در روز‌هایی رقم خورد که همه نگاه‌ها به هانگژو و تلاش نماینده‌های ایران در بازی‌های آسیایی است، به همین دلیل کمتر کسی فرصت پرداختن به حاشیه‌های این‌چنینی فوتبال را دارد و کمتر کسی است که بپرسد استقلال چطور ناگهانی با یکی از اپراتور‌های تلفن همراه به توافق رسید و چک اول خود را هم برای جلب رضایت بازیکنانش گرفت! بازیکنانی که برخی از آن‌ها با افشای رقم‌های درج شده در قراردادهایشان همه را متعجب و شگفت‌زده کردند، چراکه براساس مستندات ارائه شده به سازمان لیگ که به‌زعم فدراسیون معنای دور زدن قانون سقف بودجه را هم ندارد، دریافتی یک فصل آن‌ها حتی می‌تواند با دریافتی یک کارمند برابری کند. البته با تمام حقوق و مزایا و پاداش‌هایی که یک کارمند رده‌بالا می‌تواند در طول یک سال دریافت کند.