بازرس ژاور، بینوایان را به‌خاطر المپیک از پاریس اخراج می‌کند!

دولت فرانسه که مدت‌هاست با چالش‌ها و ناآرامی‌های داخلی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، هنوز از هیچ نظری برای برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ آماده نیست! به همین خاطر هم برای سر و سامان دادن به معضلات داخلی‌اش به راهکار‌هایی متوسل شده که انتقادات گسترده‌ای را علیه دولت مکرون در پی داشته‌است. یکی از این موضوعات انتقاد برانگیز، طرز مواجهه دولت با معضل بی‌خانمان هاست. در حال حاضر، بیش از ۳ هزار بی‌خانمان در خیابان‌های پاریس حضور دارند. گسترش روزافزون بی‌خانمانی و حضور بی‌خانمان‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پاریس این شهر را از شهری اروپایی و تمیز به شهری با چهره‌ای نازیبا تبدیل کرده تا بخشی از واقعیت بدون روتوش دنیای غرب را به تصویر بکشد. این یکی از این معضلاتی است که دولت فرانسه برای حل آن به حذف بی‌خانمان‌ها و اخراج آن‌ها از شهر پاریس متوسل شده‌است تا با این روش چهره شهر را برای برپایی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ آماده کند. دولت فرانسه قصد دارد هزاران بی‌خانمان را پیش از بازی‌های المپیک سال آینده در این کشور، از پاریس، پایتخت خارج کند و در مناطق دیگری که در آینده ساخته خواهد شد، اسکان دهد؛ این امر به بروز واکنش‌های جدی منجر شد. به گزارش «یورو نیوز»، بر اساس آخرین گزارش ارائه شده به دولت فرانسه درباره بی‌خانمانی در این کشور، تعداد افراد بی‌خانمان و افرادی که در شرایط بد زندگی می‌کنند، در حال افزایش است.
شمار افراد بی‌خانمان در فرانسه در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. کارشناسان با اشاره به اینکه آمار‌های موجود در زمینه بی‌خانمانی در فرانسه محافظه‌کارانه است، تلاش‌های دولت فرانسه برای حل و فصل این بحران را ناکافی می‌دانند.
برخی از آمارها، شمار افراد بی‌خانمان و ساکن در شرایط بد را در فرانسه ۴میلیون و ۱۵۰ هزار نفر می‌دانند.
اشباع مراکز اقامت شبانه


اشباع مراکز اقامت شبانه برای افراد بی‌خانمان در پاریس، سال‌ها است رخ داده و به نظر می‌رسد راه‌حلی برای آن دست‌کم در آینده نزدیک وجود ندارد. «آن هیدالگو»، شهردار پاریس می‌گوید که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پاریس در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ بی‌خانمانی است و این شهر هنوز برای بازی‌های المپیک آماده نیست.
در حال حاضر، بیش از ۳ هزار بی‌خانمان در خیابان‌های پاریس حضور دارند. براساس گزارش «leparisien»، در نیمه نخست ماه آگوست، حدود ۲۰۰ فرد آسیب‌پذیر بی‌خانمان خواستار پناهگاه اضطراری شدند؛ ۶۰ نفر از این افراد کودکان زیر دو سال هستند. نکته قابل‌توجه اینکه دولت فرانسه حتی در اسکان بی‌خانمان‌ها هم سیاستی نژادپرستانه را اتخاذ کرده‌است. بر این اساس شاهد خالی کردن مراکز اسکان مهاجران و پناهجویان برای اسکان دادن بی‌خانمان‌ها هستیم. به باور برخی منتقدان این ایده نژادپرستانه به خودی خود مشکل‌ها در این زمینه را تشدید می‌کند.
خروج یا اخراج
دولت فرانسه از اواسط ماه مارس از بخشداران محلی و سیاستمداران سراسر کشور خواسته است تا زمینه خروج افراد بی‌خانمان را از پاریس فراهم کنند؛ این درخواست با اعتراض مقام‌های مناطق اسکان آتی بی‌خانمان‌ها مواجه شد.
وزیر مسکن فرانسه اخیراً به پارلمان این کشور اعلام کرد که مراکز اسکان اضطراری بی‌خانمان‌ها در پاییز امسال به اسکان بازدیدکنندگان جام جهانی راگبی تخصیص می‌یابد و همین امر در مورد برگزاری المپیک در جولای و آگوست ۲۰۲۴ تغییرات لازم است. منتقدان می‌گویند که یکی از مناطقی که دولت برای اسکان افراد بی‌خانمان در نظر گرفته، زمینی بایر در نزدیکی ریل قطار است؛ این زمین به دلیل آلودگی‌های مختلف مناسب راه‌اندازی مرکز اسکان بی‌خانمان‌ها نیست.
شهردار پاریس در واکنش به انتقاد‌های گسترده از جانب سیاستمداران محلی و فعالان حقوق بشری درباره طرح خارج کردن افراد بی‌خانمان از پایتخت فرانسه ادعا کرد: راه‌اندازی مراکز پذیرش و یافتن محل اقامت برای بی‌خانمان‌ها و مهاجران در خارج از پاریس یک راه‌حل بود، اما باید به درستی سازماندهی می‌شد؛ این یک مشکل دیرینه کاملاً بی‌ارتباط با بازی‌های المپیک است و من مدت‌ها پیش از دولت خواستم در این زمینه برنامه‌ای ارائه کند. وی همچنین گفت که یکی از سناتور‌های فرانسوی قصد دارد پیش‌نویس قانونی برای تصویب طرحی ملی جهت توزیع مهاجران و بی‌خانمان‌ها در سراسر فرانسه را در پایان ژوئن ارائه کند.
تعطیل کردن مراکز اقامت شبانه برای اخراج بی‌خانمان‌ها
فرانسه به عنوان میزبان المپیک ۲۰۲۴ با مشاهده وخامت اوضاع بی‌خانمان‌ها قصد دارد این افراد عمدتاً مهاجر را با دادن وعده‌هایی از پاریس خارج کند و در شهر‌های دیگر اسکان دهد.
با نزدیک شدن به زمان برگزاری المپیک ۲۰۲۴ (از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴)، شهر پاریس خود را برای انتقال ده‌ها هزار بی‌خانمان از مرکز شهر آماده می‌کند. یکی از راه‌حل‌های فرانسه برای خارج کردن بی‌خانمان‌ها از پاریس، تعطیل کردن مراکز اقامت شبانه برای بی‌خانمان‌ها با هدف ناچار شدن آن‌ها به ترک پاریس است؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت فرانسه مدعی شده بی‌خانمان‌ها را برای خروج از پایتخت متقاعد کرده و تلاش می‌کند آنان را در مراکز مناسب دیگر شهر‌ها اسکان دهد.
افزایش تشنج
برخی از پیش‌بینی‌ها از متشنج‌تر شدن شرایط در روز‌های نزدیک به آغاز بازی‌های المپیک تابستانی حکایت دارد.
عجله فرانسه برای خارج کردن بی‌خانمان‌ها از پاریس آن هم در شرایطی که مناطق در نظر گرفته شده برای اسکان آن‌ها در خارج از این شهر نه‌تن‌ها فاقد استاندارد‌های لازم بلکه دچار مشکل آلودگی هستند، قطعاً چالش بی‌خانمانی در پایتخت فرانسه را تشدید می‌کنند.
بی‌خانمان‌ها تنها چالش دولت فرانسه برای المپیک پیش‌رو نیستند. چند ماه پیش بود که قتل جوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس فرانسه، موجی از ناآرامی‌ها و اعتراضات سراسری را در این کشور به راه انداخت. در بحبوحه اعتراضات، نظارت امنیتی در حوالی دهکده در حال ساخت، مرکز رسانه‌ای و مجموعه شنای المپیک افزایش یافت؛ تأسیساتی که در منطقه محروم سِن‌سَن‌دنی در شمال شرق پاریس واقع شده و یکی از کانون‌های داغ اعتراضات خشونت‌آمیز بود.
در نهایت و با اتخاذ تدابیر امنیتی، یکی از ساختمان‌ها که استخر مجموعه شنا در آن قرار داشت، خسارات جزئی متحمل شد و نمای بیرونی ساختمان پس از آتش‌افروزی در انبار اتوبوس مجاور ساختمان سوخت.
با تمام این‌ها در بحبوحه این اعتراضات خشونت‌آمیز، یکی از سخنگویان کمیته بین‌المللی المپیک با این ادعای عجیب که خشونت در این کشور هیچ ارتباطی با بازی‌های المپیک ندارد، گفت: «با تأسف و تأثر از حوادث اخیر در فرانسه مطلع شدیم و پیگیر آن هستیم.»
وی افزود: «ورزشگاه‌های میزبان المپیک به طور مستقیم تحت‌تأثیر ناآرامی‌ها قرار نگرفته‌است، هر چند نمای بیرونی یکی از کمپ‌های تمرینی ورزش‌های آبی بازی‌های المپیک پاریس در جریان خشونت‌ها آسیب‌دیده است.» مقام کمیته بین‌المللی المپیک اضافه کرد: «به کمیته سازماندهی و مقامات فرانسوی برای برگزاری موفقیت‌آمیز بازی‌های المپیک و پارالمپیک و همچنین میهمان‌نوازی مردم فرانسه برای استقبال از جهان در این بازی‌ها اطمینان کامل داریم.»