عزای عروسی در عراق با ۶۲۰ کشته و زخمی

ساعت ۱۰:۴۵ دو شب قبل در حالی که بیش از هزار نفر در حال شادی در یکی از تالار‌های عروسی شهر الحمدانیه عراق بودند، ناگهان حادثه آتش‌سوزی باعث وحشت حاضران شد. حادثه‌ای که به دنبال مراسم آتش‌بازی شروع شده بود، خیلی زود گسترش پیدا کرد و شرکت‌کنندگان در مراسم که تلاش می‌کردند خود را از مهلکه نجات دهند در فشار جمعیت و میان شعله‌های آتش و دود گرفتار شدند. رسانه‌های عراق گزارش داده‌اند آتش‌سوزی باعث ریزش قسمت‌هایی از سقف شده بود که به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی قابل اشتعال بود. براساس این گزارش، آتش‌بازی ابتدا باعث شعله‌ور شدن آتش شد و در ادامه به دلیل وجود مصالح قابل اشتعال به سوختن کل سالن منجر شد. با حضور امدادگران، مجروحان حادثه که شمار آن‌ها تا ۵۰۰ نفر اعلام شده است به مراکز درمانی منتقل شدند. در حالی که احتمال افزایش قربانیان حادثه وجود دارد، مرگ ۱۲۰ نفر که عروس و داماد هم در بین آن‌ها بودند، تأیید شده است. دولت عراق تیم‌های درمانی را برای مداوای مجروحان و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بسیج کرد. با وجود اینکه رسانه‌های عراق خبر داده‌اند ۹ نفر در جریان حادثه بازداشت شده‌اند، اما تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که هیچ عمدی در وقوع حادثه وجود نداشته است. با این حال تحقیقات اولیه نشان داده است که این سالن فاقد تدابیر ایمنی بوده و سختی خروج از در تالار باعث افزایش تعداد قربانیان شده است.
وزارت کشور عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات اولیه حاکی از آن است حادثه آتش‌سوزی در این مراسم به دلیل فقدان معیار‌های ایمنی رخ داده است. نجم الجبوری، استاندار نینوا پس از این حادثه، یک هفته عزای عمومی در این استان اعلام کرده است.
واکنش خبری
انتشار خبر و گزارش‌های این حادثه در رسانه‌های معاند بازتاب نداشت، در صورتی که اگر این حادثه با فراگیری کمتری در ایران یا کشوری اروپایی رقم می‌خورد بازتاب‌های گسترده‌ای در این شبکه‌ها پیدا می‌کرد. به سیاق سیاستگذاری‌های حاکم در این رسانه‌ها در صورتی که حادثه‌ای در کشوری چشم‌آبی رقم بخورد همراهی و دلسوزی این رسانه‌ها با بازماندگان و ادای احترام به قربانیان حادثه در دستور کار آن‌ها قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که مردمان سرزمین غرب، تافته‌های جدا بافته از دیگر قاره‌ها به حساب می‌آیند. همچنین اگر حادثه‌ای طبیعی در ایران هم رقم بخورد سازوکار‌های آن‌ها برای متهم کردن مدیران کشور آغاز می‌شود تا ناکارآمدی دولت در وقوع اتفاق‌هایی که حتی طبیعت در بروز آن نقش داشته به ساختار دولت ارتباط داده شود. آنگونه که عیان است در سال‌های متمادی اتفاق‌های ناگواری در عراق، افغانستان، سوریه و یمن منجر به از دست رفتن جان بسیاری از مردم می‌شود، اما ترجیح این رسانه‌ها که نقش دولت‌هایشان در بروز این اتفاق‌ها عیان شده، این است که با عبور از این اتفاقات جهان غرب، سفید و نقاط مورد نظرشان سیاه جلوه نماید.