روز برنزی و نقره‌ای

خبرنگار اعزامی «جوان» به هانگزو

روز گذشته روز رشته‌های رزمی بود؛ زهرا کیانی با نایب‌قهرمانی در رشته تالو نقره گرفت. سه هوگوپوش کشورمان هم مدال برنز گرفتند تا تکواندو همچنان در حسرت طلا باقی بماند. در رشته‌های تیمی نیز بسکتبال سه نفره بردی شیرین مقابل ژاپن کسب کرد و هندبال و فوتبال هم جشن صعود گرفتند. امروز، اما کاروان ایران بسیار امیدوار است تا با درخشش ووشوکاران تعداد مدال‌های طلای خود را افزایش دهد.
دیروز همچنین در مرحله نیمه نهایی ووشو، الهه منصوریان در ۵۲-، شجاع پناهی در ۶۰- کیلوگرم و افشین سلیمی در ۶۵، محسن محمد‌سیفی در ۷۰- و یوسف‌صبری در ۷۵- به فینال راه پیدا کردند و امروز برای کسب مدال طلا به مصاف رقبای خود می‌روند.


شهربانو منصوریان هم با قبول شکست مقابل حریف چینی خود به مدال برنز قناعت کرد.
آغاز مدال‌آوری ووشو
زهرا کیانی، دختر ووشوکار تیم ملی در بخش تالو و در فرم «جین‌شو-چیانگ‌شو» همانند بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال نقره را از آن خود کرد و طلای این فرم هم به نماینده چین رسید. کیانی در حالی نایب‌قهرمان آسیا شد که با مصدومیت خودش را به هانگژو رسانده بود: «با توجه به سطح رقبا گرفتن این مدال برای من سخت‌تر از دوره گذشته بود و البته شیرین‌تر. مسیر سختی را تا اینجا سپری کرده بودیم. آسیب جدی دیده بودم و نیاز به عمل جراحی داشتم، اما با روش‌های اصلاحی تا برگزاری بازی‌ها صبر کردیم.» حسین قبله‌نما دیگر تالوکار تیم ملی هم ششم شد و به سکو نرسید.
داوری‌ها علیه ماست!
متین رضایی، ملیکا میرحسینی و مهران برخورداری به جمع مدال‌آوران تکواندو در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی پیوستند. رضایی در ۶۸- کیلوگرم با شکست برابر حریف اردنی سوم شد. حسینی در وزن ۶۷‌- بانوان به مقام سومی رسید و زور برخورداری در وزن ۸۰‌- به حریف کره‌ای نرسید تا او هم به مدال برنز قناعت کند. رقابت‌های تکواندو فردا به پایان می‌رسد و تیم‌های مردان و زنان تکواندوی ایران هنوز دست‌شان به مدال طلا نرسیده است. ملیکا میرحسینی پس از کسب برنز آسیا مدعی شد داوری‌ها علیه تکواندوی ایران است: «اشتباهات فردی خودم و داوری‌ها اجازه ندادند به هدفم برسم. مقابل نماینده ازبکستان کارم آسان نبود و داور هم قضاوت خوبی نداشت. مشت‌های من اکثراً امتیاز می‌گیرند، ولی در این بازی داور فقط به یک مشتم امتیاز داد. اکثراً داوری‌ها تا این لحظه بیشتر به سود میزبان بوده که این اتفاق خوبی نیست.»
برخورداری نیز ادعای رئیس فدراسیون و همچنین ملیکا میرحسینی را تکرار کرد: «هم اشتباه خودم و هم داور بازی باعث شد فینال را از دست بدهم. در این مسابقات داوری‌ها اصلاً خوب نبود. داور‌هایی را که دیدیم خیلی نمی‌شناختیم و اکثراً قدیمی بودند. بیشتر آن‌ها به قوانین روز دنیا آشنا نبودند و خیلی جا‌ها که باید امتیاز می‌دادند این کار را نمی‌کردند یا خیلی راحت امتیاز‌ها را پاک می‌کردند. در مجموع داوری همه ما را اذیت کرد.»
جنگ برای رسیدن به سکو
تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران در جدالی تماشایی از سد ژاپن گذشت و در آستانه صعود به دور حذفی قرار گرفت. ملی‌پوشان این رشته در هوای گرم و شرجی هانگژو اگرچه در ابتدای بازی شانه به شانه ژاپن حرکت می‌کردند، ولی در دقایق پایانی با پرتاب‌های دقیق پیروزی ۲۲ بر ۱۳ را رقم زدند. این تیم امروز در آخرین بازی دور گروهی به مصاف ترکمنستان می‌رود. احسان دلیرذهان، کاپیتان تیم ملی تصاحب مدال و رسیدن به سکوی آسیا را تنها هدف این تیم خواند: «یک باخت بد مقابل کره جنوبی داشتیم. کره تیم خیلی خوبی نبود، اما ما اشتباهات زیادی داشتیم. با کمک لوکا کاروالیوف سرمربی تیم ملی ضعف‌هایمان را برطرف کردیم و برای تقابل با ژاپن آماده بودیم. هدف همه ما رفتن روی سکوی بازی‌های آسیایی است. قدم به قدم پیش می‌رویم تا به سکو برسیم. برای برد به زمین می‌رویم تا با صعود به دور بعد کار را تمام کنیم.»
صعود با تساوی
تساوی ۲۳ - ۲۳ مقابل عربستان، هندبال ایران را به دلیل تفاضل گل بهتر به یک‌چهارم نهایی فرستاد. شاگردان وسلین وویوویچ که در گروه مرگ این دوره حضور داشتند حالا باید برای کسب مدال بجنگند. این در حالی است که علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال دیروز مدعی شد ملی‌پوشان نمی‌دانستند با تساوی برابر عربستان هم صعود می‌کنند: «حقیقتاً قبل از بازی تأکید کرده بودم بچه‌ها متوجه نشوند با تساوی هم می‌توانند صعود کنند تا تیم برای برد به زمین برود. شاید همین اتفاق هم کمک کرد تا به نتیجه دلخواه برسیم.»
حسرت تیراندازی
چهارمین روز از مسابقات تیراندازی بازی‌های آسیایی نیز مدالی برای تیراندازان ایرانی به همراه نداشت! در ادامه نتایج ضعیف تیم ملی تیراندازی، نجمه خدمتی، الهه احمدی و آرمینا صادقیان در تفنگ ۵۰ متر سه‌وضعیت زنان به ترتیب پانزدهم، بیست‌و‌نهم و یازدهم شدند. با حذف تمامی بانوان در رشته تفنگ، تیراندازی ایران هیچ مدالی در این بخش کسب نکرد. البته وضعیت رشته تپانچه هم تعریفی ندارد؛ هانیه رستمیان در فینال تپانچه ۲۵متر بانوان ششم شد و او هم نتوانست به ناکامی‌های تیراندازی پایان دهد.
حال آنکه رئیس فدراسیون تحریم‌ها را عامل ناکامی بانوان تیرانداز دانست. مرتضی قربانی که همراه تیم ملی در هانگژو حضور دارد با تأکید روی این مسئله گفت: «سلاحی که در دست هندی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌هاست را با سلاح ورزشکاران خودمان مقایسه کنید، واقعاً ١٨٠ درجه تفاوت دارد. البته مسئله مهم این است که سطح عملکرد و امتیازاتمان نسبت به قبل بالا رفته است. ورزشکارانمان نه تنها افت نکرده‌اند، بلکه ارتقا هم داشته‌اند. رقیبان ما سرسخت هستند. شانه به شانه رقیبانی پیش می‌رویم که تجهیزات و امکانات بالایی دارند. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پیش از ورود به این بازی‌ها و از خیلی وقت پیش به فکر تهیه تجهیزات و برطرف کردن مشکلات باشند، نه یک ماه مانده به رقابت‌ها.»
امیدواری امید‌ها
شاگردان رضا عنایتی با دو گل تایلند را بردند و به یک‌چهارم نهایی رسیدند. ارسلان مطهری و یاسین سلمانی گلزنان ایران در این مسابقه بودند. ایران با این پیروزی به مرحله بعدی راه یافت، اما ظاهراً تیم امید برای عبور از این مرحله با یک چالش جدی روبه‌روست. شنیده‌ها حاکی از آن است که باشگاه پرسپولیس در اقدامی غیرحرفه‌ای درخواست کرده سه بازیکن حاضر این تیم در ترکیب امید‌ها (محمد عمری، یاسین سلمانی و محمدمهدی احمدی) به اردوی این تیم برای بازی با الدحیل بازگردند. چنین درخواست بی‌سابقه‌ای حالا باعث شده رضا عنایتی، سرمربی تیم امید با مشکل روبه‌رو شود، مشکلی که گفته می‌شود مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که در هانگژو حاضر است در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.
سرمربی تیم ملی فوتبال امید به‌رغم صعود تیمش از بازی شاگردان خود راضی نبود. رضا عنایتی بعد از پایان دیدار با تایلند گفت: «توقع ما از بچه‌ها بالاتر بود، خودمان هم در زمین غافلگیر شدیم. انتظاری که از بچه‌ها داشتیم برآورده نشد، اما بازی‌ها پشت‌سر هم است و به بدن آن‌ها فشار آورده است. با از دست دادن فلاح و نیامدن بردبار، لیستمان خالی شد. نامه زده‌اند و صحبت‌هایی انجام شده است. اگر سه بازیکن پرسپولیس هم از لیست ما خارج شوند کلاً ۱۳ بازیکن داریم که یکی هم دروازه‌بان است. با توجه به فشار مسابقات این موضوع قطعاً به ما ضربه خواهد زد. انتظار بالایی از تیم وجود دارد، اما کارمان فوق‌العاده سخت می‌شود. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید از تمام پتانسیل و ابزار‌های موجود استفاده کند. تازه به تیم‌های قوی رسیده‌ایم و لازم است تمام بازیکنان را در اختیار داشته باشیم. امیدوارم با تعامل بتوانیم بازیکنان را نگه داریم.»
سایر رشته‌ها
مهرشاد افقری در رشته شنا و در ماده ۱۰۰ متر پروانه سیزدهم شد و متین سهران هم در ماده ۲۰۰ متر آزاد به مقام بیستم رسید. در رشته شطرنج مبینا علی‌نسب چهاردهم شد و سیدمحمدامین طباطبایی و پرهام مقصودلو نیز به ترتیب مقام‌های چهارم و بیست و پنجم را کسب کردند.