1.4میلیون از 2.3میلیون فلسطینی ساکن غزه آواره شده‌اند

  [ راضیه زرگری ] شهادت ۵۳ فلسطینی و زخمی شدن‌ ده‌ها تن دیگر در بمباران خان‌یونس در جنوب غزه، هشدار درباره اتمام سوخت بیمارستان‌های غزه و خارج شدن یکی از بیمارستان‌ها از خدمات‌دهی در اثر اتمام سوخت از مهم‌ترین تحولات هجدهمین روز از طوفان الاقصی است. جنگنده‌های رژیم اشغالگر بامداد سه‌شنبه (هجدهمین روز متوالی از زمان آغاز طوفان الاقصی) مناطق مختلفی در شمال، مرکز و جنوب نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند که در جریان آن ده‌ها تن شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین سه‌شنبه آمار شهدای فلسطین از آغاز عملیات طوفان الاقصی را بیش از 5 ‌هزار و 700 شهید و 18هزار زخمی اعلام کرد. در میان شهدای فلسطینی، نام 2 هزار و 360 کودک بی‌گناه ثبت شده است.در روز‌های اخیر ویدئویی دردناک از کودکان غزه، در فضای مجازی وایرال شده‌است؛ کودکانی که اسم و مشخصات خود را روی پایشان می‌نویسند تا در صورت شهادت قابل شناسایی باشند.

مدیر بیمارستان الشفاء اعلام کرد که غزه در معرض کشتار جمعی واقعی قرار دارد و 200فلسطینی در 24ساعت گذشته به شهادت رسیده‌اند. ویدئوی منتشرشده حجم ویرانی‌ها در اردوگاه النصیرات در مرکز غزه را در اثر حملات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. یک منبع پزشکی اعلام کرد که صبح سه‌شنبه در جریان حملات جنگنده‌های صهیونیستی به منازل مسکونی در البریج و دیرالبلح در مرکز نوار غزه، 23فلسطینی به شهادت رسیدند. همچنین در بمباران یک منزل مسکونی در رفح واقع در جنوب غزه نیز 10فلسطینی شهید و شماری زخمی شدند. دوشنبه شب نیز 110فلسطینی که اغلب زن و کودک بودند در حملات وحشیانه اشغالگران به مناطق مختلف غزه به شهادت رسیدند.

آزادی 2 گروگان صهیونیست دیگر به دلایل بشردوستانه
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای دومین بار در راستای انسان‌دوستی، دو گروگان دیگر را آزاد کرد. نوریت کوپر معروف به نوریت اسحاک 79ساله و یوچوید لیفشیتز 85ساله که همراه با همسران‌شان از نزدیکی مرز غزه در 7اکتبر گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند، بعد از آزادی اکنون تحت مراقبت ارتش رژیم صهیونیستی هستند؛ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این خبر را تأیید کرد.

1.4میلیون فلسطینی ساکن غزه آواره‌اند
آژانس بشردوستانه سازمان ملل OCHA در آخرین به‌روزرسانی خود اعلام کرد حدود 1.4میلیون تن از جمعیت 2.3میلیون نفری غزه اکنون آواره شده‌اند و کمبود آب آشامیدنی سالم و همچنین ازدحام بیش از حد جمعیت، به یک «نگرانی بزرگ» تبدیل شده است. آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) طی شبانه‌روز دوشنبه تأیید کرد که 6نفر دیگر از کارکنان‌شان در غزه کشته شده‌اند و مجموع کشته‌شدگان سازمان ملل از 7اکتبر به 35نفر رسیده است. این آژانس گفت که تاکنون 40تاسیسات آنروا در اثر حملات هوایی رژیم اشغالگر آسیب دیده است.

مکرون عملیات طوفان الاقصی را شوک بزرگ توصیف کرد
شرایط بحرانی غزه در حالی تشدید می‌شود که رجزخوانی ارتش صهیونیست برای تشدید آتش‌افروزی ادامه دارد؛ دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیست سه‌شنبه مدعی شد که برای مرحله بعدی جنگ «آماده و مصمم» است و منتظر دستورات سیاسی است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، سه‌شنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. او در جریان این سفر خطاب به رسانه‌ها گفت که عملیات 7اکتبر یک «شوک بزرگ» بود. او گفت که فرانسه «امروز، فردا و پس فردا» از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. مکرون مدعی شد قربانیان عملیات طوفان الاقصی«تنها به این دلیل که یهودی بودند، کشته شدند.»



 هشدار سازمان ملل: ذخایر غزه ظرف 2 روز آینده تمام می‌شود
در این شرایط کاخ سفید مدعی شده است جو بایدن در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بر لزوم حفظ جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه ضروری به غزه تأکید کرده است. به نوشته گاردین، این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که سه‌شنبه سومین کاروان کمک 20کامیونی از طریق گذرگاه مرزی رفح با مصر وارد غزه شد. با این حال، سازمان ملل هشدار داده است که دوباره سوخت در این کمک‌ها لحاظ نشده و ذخایر ظرف دو روز آینده تمام خواهد شد. ساکنان غزه هم‌اکنون در تلاش برای یافتن آب سالم هستند و کمبود سوخت به این معنی است که کارخانه‌های نمک‌زدایی آب این نوار که به‌شدت به سوخت وابسته است و همچنین نانوایی‌ها و بیمارستان‌ها از کار خواهند افتاد. مقامات سازمان ملل می‌گویند که روزانه به حدود 100کامیون کمک‌رسانی برای رفع نیازهای ضروری غزه که محل سکونت 2.3میلیون نفر است، نیاز است. حدود 1.4میلیون نفر از ساکنان غزه اکنون بی‌خانمان هستند.

وزارت بهداشت غزه: تا این لحظه هیچ داروی کمکی دریافت نکرده‌ایم
رسانه‌ها در حالی از ورود سومین کاروان 20کامیونی از گذرگاه رفح خبر می‌دهد که منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه، به المیادین گفت که تا‌کنون حتی یک قرص و دارو از کمک‌هایی که درباره آن صحبت می‌شود، به نوار غزه نرسیده است. منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه، توضیح داد که این کمک‌ها وارد گذرگاه رفح شده و به گذرگاه کفر ابوسالم منتقل می‌شوند و در آنجا توسط نیروهای اشغالگر بازرسی شده و قبل از توزیع به رفح باز می‌گردد. وی با بیان اینکه کمک‌هایی که وارد غزه می‌شوند «برای گمراه کردن است و پاسخگوی نیازها نیست»، تأکید کرد که بیش از ۲۹ مرکز درمانی و بسیاری از بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند.

قطع برق در بخش نوزادان نارس منجر به مرگ فوری آنها می‌شود
البرش درخصوص وضعیت بیمارستان‌های غزه به المیادین گفت که آنچه اکنون در بیمارستان‌های غزه رخ می‌دهد، جنایت جنگی است و تأکید کرد که قطع برق در بخش نوزادان نارس، منجر به مرگ فوری آنها می‌شود. سه‌شنبه، منابع پزشکی تأیید کردند که برق بیمارستان اندونزی در غزه قطع شده و تاسیسات حیاتی آن به‌دلیل تمام شدن سوخت، قطع شده است. اشغالگران عمدا بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و مناطق اطراف آنها را هدف قرار داده و به تهدیدات خود برای تخریب بیمارستان‌ها در نوار غزه ادامه می‌دهند. کاروان‌های کمک‌رسانی ورودی به نوار غزه همچنان کمتر از حداقل موردنیاز در شرایط فاجعه‌بار انسانی است و مجموعا ۱۰ درصد از میزان آن چیزی است که قبل از تجاوز، هر روز وارد نوار غزه می‌شد. وی همچنین بر لزوم بازگشایی دائمی گذرگاه رفح، تامین مایحتاج زندگی و نیازهای بشردوستانه به‌ویژه سوخت و انتقال مجروحان و زخمی‌ها برای درمان تأکید کرد.

 روایت زن اسیر اسرائیلی از رفتار انسانی نیروهای حماس با اسرا

زن اسیر اسرائیلی که دوشنبه شب به دلایل انسان‌دوستانه از سوی حماس آزاد شده بود، در گفت‌وگو با یک رسانه صهیونیستی از شرایط اسارت و رفتار انسانی نیروهای حماس با خود و سایر اسرا سخن گفت. جنبش حماس دوشنبه شب، با وساطت مصر و قطر، این اسیر ۸۵ ساله را به همراه «نوریت اسحاک» دیگر زن اسرائیلی که رژیم اشغالگر از جمعه گذشته حاضر به تحویل گرفتن آنها نشده، آزاد کرد.  یوچوید لیفشتیز در خصوص لحظه به اسارت گرفته شدنش که بیش از دو هفته از آن می‌گذرد و نیز شرایط اسارتش نزد حماس گفت: «آنها ما را در یک مدرسه نگه داشتند. سپس مرا با موتورسیکلت به جایی بردند و برای اینکه سقوط نکنم، یکی از پشت، من را روی موتور نگه داشت. آنها از حصار مرزی نوار غزه عبور کردند و در ابتدا مرا در شهر عبسان (جنوب‌شرقی خان یونس) نگه داشتند. بعد از آن، اما نمی‌دانم مرا به کجا بردند.»
این در حالی است که همسر یوچوید که جدای از او، در هفتم اکتبر به اسارت گرفته شده بود، هنوز در اسارت است. ابوعبیده، سخنگوی کتائب شهید عز‌الدین القسام، شاخه نظامی حماس، اعلام کرد که رژیم اشغالگر همچنان به وضعیت اسرای خود بی‌اهمیت است، اما حماس به دلایل انسان‌دوستانه و شرایط جسمانی بغرنج این دو اسیر، آنها را آزاد کرده در حالی که تل‌آویو در بیش از هشت مورد توافقی را که با طرف‌های واسطه حاصل شده و قرار بود در روز تحویل این دو اسیر به آن پایبند باشد، نقض کرده است.
یوچوید در ادامه درباره رفتار نیروهای حماس گفت: «آنها با ما بسیار مهربان بودند. آنها به تمیزی محیط اطراف‌مان اهمیت می‌دادند و آنها بودند که حمام‌ها را تمیز می‌کردند نه ما. زمانی‌که ما به مکان نگهداری دستگیرشده‌ها رسیدیم، آنها به ما گفتند که از تعالیم قرآن پیروی می‌کنند و ما را اذیت نخواهند کرد. ما از همان غذایی می‌خوردیم که آنها می‌خوردند.» وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از آزادی با یکی از اعضای حماس دست داده، گفت: «آنها با ما رفتار خوبی داشتند و به همه نیازهای ما پاسخ دادند.»