ترمز رشد قیمت‌ مسکن کشیده شد

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام کشیده شدن ترمز رشد قیمت مسکن، گفت: «درخصوص غیرقانونی بودن انتخابات اتاق بازرگانی، مصوبه‌ای نگاشته شده و امضای بنده و رئیس سازمان استاندارد را گرفته است، اما زمان می‌برد که همگی افراد امضا کنند. به محض نهایی‌ شدن و اخذ تمامی امضاها، این موضوع به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.»
احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور همراه با افزایش جمعیت شاغل کشور صورت گرفته است، گفت: «در تابستان امسال بیش از ۹۰۷ هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده و نرخ بیکاری به ۷.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. از میان متغیرهای بخش قیمتی اقتصاد باید به آمار بخش مسکن اشاره کرد که انتظار و دغدغه مردم در زمینه کاهش تورم مسکن را هم مورد توجه و پیگیری جدی دولت قرار داده است. از ابتدای امسال تورم در دارایی‌های مختلف ازجمله مسکن کاهنده بود و شتاب افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن و ارز و سایر دارایی‌ها در هفت ماه امسال کاهش یافته است. همچنین خبر خوبی برای خانواده‌های متوفیانی داریم که بیش از ۱۵ سال منتظر تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان بودند. از روزهای آینده با تمرکز بر روش‌های غیرحضوری، نماینده وراث می‌تواند به سامانه‌های معرفی شده رجوع و این مسئله را حل و فصل کند.»

افزایش جمعیت شاغلان
خاندوزی همچنین با بیان اینکه رشد اقتصادی در دولت سیزدهم توأم با رشد اشتغال است، گفت: «برخی از مقاطع در اقتصاد ایران، رشد اقتصادی مثبت بود، اما بیکاری هم افزایش پیدا می‌کرد. براساس گزارش مرکز آمار، تا پایان فصل تابستان نرخ بیکاری با یک درصد کاهش به ۷.۹ درصد رسیده و این کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش ۰.۶ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی رقم خورده است.»

کاهش رشد قیمت‌ در بازار مسکن
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ترمز رشد قیمت‌ در بازار مسکن کشیده شد است، گفت: «در پنج ماه منتهی به شهریور امسال کاهش ۴۶واحددرصدی تورم مسکن را تجربه کردیم. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه نسبت به ابتدای تیرماه پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد و تورم ماهانه این بخش در تیرماه ۲.۸ درصد، در مرداد ۰.۷ درصد و در شهریورماه ۱.۷ درصد بوده است. مقایسه امسال با سال گذشته در حوزه تورم مسکن نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریورماه سال‌جاری به ۷۵.۲ درصد رسید که نسبت به شاخص نقطه‌به‌نقطه مردادماه، حدود ۹ واحد درصد کاهش را به ثبت رسانده است.‌ تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه هم نسبت به قله قیمتی که در اردیبهشت امسال داشتیم‌ و این میزان را در اردیبهشت نسبت به سال قبل با ۱۲۱ درصد رشد مواجه کرد، به کاهش ۴۶واحددرصدی رسانده است.»

آخرین خبرها از انتخابات اتاق بازرگانی



وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت انتخابات اتاق بازرگانی و تکذیب ابطال آن از سوی برخی رسانه‌ها گفت: «اولاً موضع تعامل دولت با بخش خصوصی این است که هم اعتقاد شخص رئیس‌جمهوری و هم ستاد اقتصادی دولت بر این است که بدون کمک و نقش‌آفرینی جدی و مؤثر اتاق بازرگانی، اصناف و دیگر کانون‌های بخش خصوصی رشد اقتصادی و پیشرفت کشور رخ نخواهد داد. اما در موضوع انتخابات اتاق بازرگانی باید گفت نفع همه ما و اقتصاد کشور التزام به قانون است. تأکید بر وجه غیرقانونی بودن انتخابات اتاق بازرگانی از ۱۷ خردادماه، یعنی ۱۰ روز قبل از انتخابات اتاق بازرگانی، از سوی هیأت نظارت مطرح شده بود که صلاحیت ایشان (حسین سلاح‌ورزی) مورد تأیید نیست.»

آخرین خبرها از اعطای سهام عدالت به جاماندگان
خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت اعطای سهام عدالت به جاماندگان، گفت: «این تکلیف از قانون بودجه سال گذشته برعهده دولت گذاشته شده است. در همین زمینه پیش‌نویسی آماده شده بود، ولی به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در صحن هیأت دولت، نیازمند اصلاح شناخته شد. امسال با توجه به اینکه در قانون بودجه این تکلیف برای دولت وجود دارد، سبد سهامی را برای حدود ۴.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی فاقد سهام عدالت درنظر گرفته و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان سهم مشخص کرده‌ایم. امیدواریم این سبد سهام به‌زودی در دولت تعیین تکلیف شود.»