نگذاريم اسراييل به مردم فلسطين بگويد نيروي نيابتي

گروه سياسي
«قرار نيست ما جاي مستضعفين بجنگيم».«واقع آن است كه مردم ايران از پرداخت هزينه خسته شده‌اند.» اين عبارات بخشي از صحبت‌هايي است كه ظريف در نشست مساله فلسطين از ديدگاه حقوق بين‌الملل مطرح كرده است. عباراتي از ظريف كه به نظر مي‌رسد، نوعي تلاش براي ارايه تفسيري از ديدگاه افكار عمومي ايرانيان در مواجهه با مساله فلسطين است. ظريف با اشاره به اين واقعيت كه مردم ايران همواره در خصوص حمايت از مظلوم پيشتاز بوده‌اند، بروز برخي نقدها و دلخوري‌ها را ناشي از اشتباهاتي دانست كه در نظام حكمراني كشور ظهور و بروز پيدا كرده است. نشستي كه در آن جداي از ظريف چهره‌هايي چون مهدي ذاكريان، علي‌اكبر صالحي و زمانيان هم حضور داشتند و هر كدام تلاش مي‌كردند، موضوع فلسطين را از منظر روابط بين‌الملل بررسي كرده و راهكاري براي برون‌رفت از آن ارايه كنند. («اعتماد» گزارشي مبسوط از محتواي اين نشست را طي روز‌هاي آينده ارايه خواهد كرد) نقطه مشترك همه اظهارنظرها در اين نشست تاكيد بر اشغالگري و جناياتي است كه اسراييل در مواجهه با مردم مظلوم فلسطين همواره مرتكب شده است. ظريف با اشاره به اينكه نبايد در خصوص موضوعات واحد استانداردهاي دوگانه داشت، اظهار داشت: «از جنبه حقوقي صحبت مي‌كنيم. اگر به اسراييلي‌هاي دستگير شده مي‌گوييد گروگان، به چندين هزار فلسطيني در بند اسراييل هم بايد گفت گروگان.»
به گزارش «اعتماد»، ظريف، وزير سابق خارجه و استاد حقوق و روابط بين‌الملل كشورمان اما در نشست «مساله فلسطين از ديدگاه حقوق بين‌الملل با تاكيد بر تحولات اخير» گفت: نمي‌توان شهرك‌نشيناني را كه كارشان كشتن فلسطيني‌هاست و مسلح هستند، غيرنظامي دانست، چون كد ندارند و لباس نظامي نمي‌پوشند. تصور كنيد عراقي‌ها در شهرهاي ايران كه اشغال كرده بودند، افرادي را ساكن مي‌كردند. آيا ما بايد حقوق آنها را رعايت مي‌كرديم؟ اينها ابزار اشغالند.
او در ادامه گفت: بله كودكان و افراد مسن و اينها غيرنظامي هستند، اما شهرك‌نشيني خود يك اتفاق غيرقانوني است. وزير امور خارجه سابق ايران يادآور شد: ما بايد يك استاندارد حاكم بكنيم. يك دولت اشغالگر در سرزمين اشغالي تنها وظيفه دارد و حقي ندارد. نه اين دولت حق برقراري نظم دارد، نه زنداني كردن و نه اعدام. اين دولت اشغالي هر چه مي‌كند، باطل است. ما از كشتن بچه دفاع نمي‌كنيم. از جنبه حقوقي مساله فلسطين صحبت مي‌كنيم. ما مي‌گوييم اسراييل شكست خورده، چون افسانه شكست‌ناپذيري و افسانه مظلوميت اسراييل از بين رفته و نشانه‌اش هم جمعيتي است كه در پاريس و نيويورك به خيابان آمده‌اند. بحث سياسي نداريم. از جنبه حقوقي صحبت مي‌كنيم. اگر به اسراييلي‌هاي دستگير شده مي‌گوييد گروگان، به چندين هزار فلسطيني در بند اسراييل هم بايد گفت گروگان.


او ادامه داد: اگر به سياستي انتقاد داريم، راه‌حل ما نبايد عوض كردن جاي ظالم و مظلوم باشد. راه‌حل همان‌طور كه قانون اساسي ما گفته، اين است كه ايران از مستضعفين دفاع كند، اما قرار نيست ما جاي مستضعفين بجنگيم. ظريف گفت: ما در سياست خارجي يك بحث نفوذ داريم و يك بحث حضور. اين دو بحث با هم متضاد هستند. مردم ما بپذيرند كه ما بايد از حق دفاع كنيم اما دفاع از حق به معناي لشكركشي نيست. الان بهترين دفاع از حق ملت فلسطين اين است كه نگذاريم اسراييل به مردم فلسطين بگويد نيروي نيابتي. ظريف در بخش ديگري از اظهاراتش تاكيد كرد: من هم معتقدم مردم از پرداخت هزينه خسته شده‌اند. نيازي هم نيست ما هزينه بپردازيم. ما مي‌توانيم از حق دفاع كنيم. بايد منطق اسراييل را كه شكست‌ناپذيري و مظلوميت است، نابود كنيم. الان كه كشور سياست معقولي دارد، با موضع‌گيري‌هاي تند آب به كاسه تندروي‌ها نريزيم. تندروها براي حيات‌شان نياز به تندروي دارند.
قبل از اظهارات ظريف، زمانيان و مهدي ذاكريان هر كدام ديدگاه‌هاي خود را در خصوص اين موضوع تشريح كردند؛ ضمن اينكه در ادامه نشست، علي‌اكبر صالحي هم به بحث ورود و مباحثي را مطرح كرد.
گفتني است كانون وكلاي دادگستري مركز ديروز با حضور محمدجواد ظريف، وزير سابق امور خارجه نشست تخصصي درباره مساله فلسطين و فاجعه غزه برگزار كرد.
  من هم معتقدم مردم از پرداخت هزينه خسته شده‌اند. نيازي هم نيست ما هزينه بپردازيم. ما مي‌توانيم از حق دفاع كنيم. بايد منطق اسراييل را كه شكست‌ناپذيري و مظلوميت است، نابود كنيم. الان كه كشور سياست معقولي دارد، با موضع‌گيري‌هاي تند آب به كاسه تندروي‌ها نريزيم. تندروها براي حيات‌شان نياز به تندروي دارند.
  كودكان و افراد مسن و اينها غيرنظامي هستند، اما شهرك‌نشيني خود يك اتفاق غيرقانوني است. وزير امور خارجه سابق ايران يادآور شد: ما بايد يك استاندارد حاكم بكنيم. يك دولت اشغالگر در سرزمين اشغالي تنها وظيفه دارد و حقي ندارد. نه اين دولت حق برقراري نظم دارد، نه زنداني كردن و نه اعدام.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ جبهه پايداري به اتهامات روزنامه اعتماد نگذاريم اسراييل به مردم فلسطين بگويد نيروي نيابتي سياست‌هاي كلي توسعه دريا محور فضاي كسب و كار نامساعدتر شد قم 6 سال است که مترو ندارد آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد! قيامت غزه و قضاوت ما واقعا «مروا نبيلي» را نمي‌شناختيم؟! شاخص‌هاي دينداري دردهاي نهفتني و دردهاي گفتني درس‌هايي از فردوسي براي روزنامه‌نگاري پرونده مديركل سابق و آرزوي مردم 70 درصد مردم پول اتوبوس نمي‌دهند (1) عشق، بحران و سياست در دهه 20 قطعنامه‌اي در محكوميت تمجيد از نئونازيسم و... از گاسپارنوئه جوجه‌كباب درنمي‌آيد ديوار برلين و آلمان شرقي بحران فلسفه وفراموشي وجود شاخص‌هاي دينداري دردهاي نهفتني و دردهاي گفتني درس‌هايي از فردوسي براي روزنامه‌نگاري امروز پرونده مديركل سابق و آرزوي مردم 70 درصد مردم پول اتوبوس نمي‌دهند (1) نوشتاری با الهام از سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی از «سرزمين كهن» تا «سرزمين مادري»