آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد!

با احترام در پي انتشار گزارشي با عنوان شهر شيشه‌اي مات كه در شماره ۵۶۱۹ روزنامه اعتماد در روز (شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲) منتشر شده است، خواهشمند است با عنايت به ماده ۲۳ از فصل ششم (جرايم) قانون مطبوعات، توضيحات شركت كنترل كيفيت هواي تهران به شرح پيوست را در همان صفحه (صفحه ۱۰) با تيتر «آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد!» در صفحه اول منتشر بفرماييد. 
سيد محمد مهدي ميرزايي قمي- مديرعامل
آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد
در پي انتشار گزارشي با عنوان شهر شيشه‌اي مات كه در شماره ۵۶۱۹ روزنامه اعتماد در روز گذشته (شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲) منتشر شده است، خواهشمند است با عنايت به ماده ۲۳ از فصل ششم )جرايم( قانون مطبوعات توضيحات شركت كنترل كيفيت هواي تهران به شرح زير را در همان صفحه )صفحه ۱۰  (‌با تيتر «آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد» در صفحه اول منتشر بفرماييد. در حالي كه هيچ جزيياتي از روند اعلام كيفيت هواي پايتخت از دسترس شهروندان خارج نشده است، خبرنگار روزنامه خلاف حقيقت و بدون طي كردن اصول و قواعد مطبوعاتي يعني ارتباط گرفتن با مجموعه‌اي كه قرار است درباره آن مطلبي دراختيار مخاطب قرار دهد در صفحه نخست خود اعلام كرد: «جزييات اعلام كيفيت هواي پايتخت از دسترس خارج شد!» همچنين در صفحه ۱۰ اين روزنامه ۲۰۳۴ كلمه گزارش درباره چيزي نوشته شده كه از اساس واقعيت ندارد كه در اين ارتباط توضيحات زير را به منظور تنوير افكار عمومي اعلام مي‌دارد.
۱- در شرايطي كه روزنامه اعتماد هميشه در سياست‌هاي خود اعلام مي‌كند كه به مسائل به صورت فني و كارشناسي مي‌پردازد اما درخصوص مطلبي كه منتشر كرده است نگاه سياسي تفوق دارد علت آن نيز اين است كه گزارش مندرج سناريو‌بافي بوده و با طرح يك‌سري سناريوهاي احتمالي ادعاي علت حذف اطلاعات را مازوت‌سوزي در سال‌هاي گذشته اعلام كرده در صورتي كه اين موضوع كاملا غير واقعي است.
۲- طرح بحث مازوت‌سوزي در نيروگاه‌ها، موضوع جديدي نيست و ساليان سال است كه اين موضوع در تهران و ساير نقاط كشور مطرح بوده و دستگاه‌هاي دولتي مرتبط و سازمان‌هاي نظارتي اين موضوع را مورد بررسي و پيگيري قرار داده‌اند و لذا بحث مازوت‌سوزي مبحثي نيست كه بخواهد اطلاعات به واسطه عدم انتشار آن حدف شود.


3- همان‌طور كه در اطلاعيه روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا در ۱۳‌آبان نيز تاكيد شده است دسترسي اطلاعات كمافي‌السابق مهيا مي‌باشد و هيچ‌گونه مشكلي درخصوص دسترسي تمام شهروندان در هر صنف و شغل و رده سني و با هر گونه نيازي ايجاد نخواهد شد.
4- در حال حاضر تمام بخش‌هاي اطلاع‌رساني شركت شامل سايت اطلاع‌رساني ،نرم‌افزار موبايلي، تابلوهاي شهري ،اطلاعات آنلاين و روزانه به وضوح دراختيار شهروندان قرار دارد و به‌روز رساني صرفا در بخش آرشيو صورت گرفته است. بنابراين اطلاعات لحظه‌اي و ۲۴‌ساعته كماكان دراختيار عموم بوده و هست.
5- آرشيو اطلاعات آلودگي هواي تهران گروه‌هاي هدف خاصي از جمله خبرنگاران، دانشجويان و افراد متخصص دارد كه از بخش آرشيو داده‌ها و غلظت آلاينده‌ها استفاده مي‌كنند و به منظور مديريت ديتا افزايش تعامل و ارتباط با جامعه مخاطب اين بخش كه عمدتا از فرهيختگان و پژوهشگران حوزه محيط‌زيست هستند با هدف ارتقاي خدمات به‌روزرساني شده است.
۶- همه اطلاعات كيفيت هواي تهران به صورت كاملا شفاف دراختيار عموم شهروندان است. تنها دسترسي به آرشيو غلظت آلاينده‌ها با هدف ارتقاي خدمات به‌روزرساني شده است. سنجش آلاينده‌هاي هواي شهر طبق روال گذشته ادامه داشته و اين اطلاعات به صورت كاملا شفاف از طريق سايت شركت به نشاني air.tehran.ir و نرم‌افزار كاربردي براي همه شهروندان قابل استفاده و دسترسي مستقيم است.
7- شركت كنترل كيفيت هواي پايتخت يك مجموعه كاملا علمي و تخصصي است و مجموعه آرشيو غلظت آلاينده‌ها تنها با اهداف تحقيقاتي و براي مشخص شدن جامعه هدف با نام‌نويسي به‌صورت بسيار ساده در سايت قابل دسترسي است. هدف از اين اقدام ارايه خدمات بيشتر و به‌روزتر به مخاطبان است. همچنين در تلاش هستيم تا با دريافت بازخورد از مخاطبان تعامل و ارتباطات خود را با جامعه مخاطبان كه عمدتا از قشر فرهيخته و پژوهشگران حوزه محيط‌زيست هستند گسترش دهيم. پس هيچ محدوديت خاصي براي دسترسي به آرشيو اطلاعات در سايت شركت ايجاد نشده است. مخاطبان محترم مي‌توانند به سادگي با نام‌نويسي در اين سامانه به صورت پيوسته و دايمي كليه داده‌هاي مدنظر خود را دريافت نمايند. آلودگي هواي پايتخت پنهان كردني نيست مهم آن است كه هر كس به قدر بضاعت همه تلاش خود را براي كنترل منشا آلودگي و صيانت از محيط‌زيست انجام دهد. كمترين انتظار از اصحاب رسانه در اين زمينه برخورد غيرسياسي با موضوعات تخصصي است.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ جبهه پايداري به اتهامات روزنامه اعتماد نگذاريم اسراييل به مردم فلسطين بگويد نيروي نيابتي سياست‌هاي كلي توسعه دريا محور فضاي كسب و كار نامساعدتر شد قم 6 سال است که مترو ندارد آدرس غلط درباره آلودگي هوا به مردم ندهيد! قيامت غزه و قضاوت ما واقعا «مروا نبيلي» را نمي‌شناختيم؟! شاخص‌هاي دينداري دردهاي نهفتني و دردهاي گفتني درس‌هايي از فردوسي براي روزنامه‌نگاري پرونده مديركل سابق و آرزوي مردم 70 درصد مردم پول اتوبوس نمي‌دهند (1) عشق، بحران و سياست در دهه 20 قطعنامه‌اي در محكوميت تمجيد از نئونازيسم و... از گاسپارنوئه جوجه‌كباب درنمي‌آيد ديوار برلين و آلمان شرقي بحران فلسفه وفراموشي وجود شاخص‌هاي دينداري دردهاي نهفتني و دردهاي گفتني درس‌هايي از فردوسي براي روزنامه‌نگاري امروز پرونده مديركل سابق و آرزوي مردم 70 درصد مردم پول اتوبوس نمي‌دهند (1) نوشتاری با الهام از سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی از «سرزمين كهن» تا «سرزمين مادري»