گلایه دولت از برخی مصوبات که منجر به نا ترازی می‌شود

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۵ واحد درصد رسیده است، اظهار کرد: «در دولت سیزدهم ۷۰۵ هزار شغل جدید در پاییز امسال ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافته و ۶ دهم واحد درصد نسبت به پاییز سال قبل کاهش داشته است و در ۷ استان کشور همچنان شاهد نرخ بیکاری ۲ رقمی هستیم.»
به گزارش ایرنا، «سیداحسان خاندوزی» در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه هدف‌گذاری دولت سیزدهم این بوده که با ایجاد سیاست‌های پولی کلان به کاهش سرعت موتور تورم کمک کند، تصریح کرد: «یکی از اقدامات، کاهش رشد نقدینگی است که در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده و براساس آخرین آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده است. این عدد نسبت به آذر ماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود از ۴۵ درصد فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.»

دیگر نکات مهم مطرح شده از سوی خاندوزی:
 * امیدواریم به رقم ۲۵ درصد رشد نقدینگی تا پایان امسال برسیم.
* تورم نقطه به نقطه در پایان آذرماه ۱۵ واحد درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و در ۹ ماهه اخیر کنترل شده است گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول نیز از کاهش تورم ایران در سال آتی حکایت دارد.



* امیدواریم بتوانیم رشدهای اقتصادی قریب ۴ درصدی دو سال گذشته همزمان با رشد اشتغال تداوم یابد.
* هیچ بنایی برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودرو به‌رغم شایعاتی که مطرح شده، در دولت سیزدهم وجود ندارد.
* تاکنون کمیته مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت ۲۶ جلسه برگزار کرده و هزار و ۸۵۱ ملک مازاد معرفی شده و مورد تصویب هیأت عالی مولدسازی قرار گرفته است و ۴۲۰ ملک دیگر در دستور کار هفته‌های آتی قرار دارد. ۱۴۰۲ ملک هم از یک‌هزار و۸۵۱ ملک مذکور، در مسیر ارزش افزایی هستند. تاکنون ۹۹ ملک به فروش رسیده است، بخش‌هایی از دارایی‌های دولت هم به شکل تهاتری در اختیار پیمانکاران عمرانی برای خاتمه یافتن پروژه‌های عمرانی قرار می‌‌گیرد و رقم آن بسیار بیشتر از فروش مستقیم املاک دولت است. در هر استانی هم املاک راکد و مازاد دارند، برای تکمیل پروژه‌هایی مانند تکمیل بیمارستان‌ها و مدارس معطل مانده و نیمه‌تمام در استان‌ها، قرار خواهد گرفت.
* در دی ماه قرار است ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی رخ دهد مسئله واردات هم پیگیری شده و بانک مرکزی تأمین ارز واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار دارد. نه‌تنها برای افزایش قیمت مرغی که در ماه گذشته رخ داد، برنامه داریم، بلکه برای تامین گوشت مرغ و قرمز شب عید و ماه مبارک رمضان هم وزارت جهاد برنامه ویژه‌ای دارد.
* پرونده لاستیک مربوط به دهه ۹۰ است که از سوی نهادهای اجرایی و قضایی در دست پیگیری است و آخرین وضعیت آن را قوه قضاییه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
* بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به‌ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه ازجمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم. همچنین توقف کشتیرانی چینی‌ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تأثیر نیست.
* در حوزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی هم وزارت اقتصاد مکلف به دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است که بخشی از آن باید از محل بهره‌وری تامین شود، صندوق توسعه ملی احکام بسیاری در برنامه هفتم دارد. اطلس سرمایه‌گذاری هم باید در سال اول اجرای برنامه هفتم مدون شود. تا‌کنون ۵۲۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار تصویب شده و در فرآیند اجرا قرار گرفته است.
* بانک‌مرکزی قرار شده ۱۲۵ هزار زوج متقاضی جدید علاوه بر قبلی‌ها را برای بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج کند بانک‌های قرض‌الحسنه هم به این روند افزوده می‌شوند. از ابتدای امسال ۶۳۳ هزار فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از ۱۳۵ همت تا ۲۴ دی ماه پرداخت شده که ۲۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، عملکرد برخی بانک‌ها در حوزه تسهیلات تکلیفی به‌طور کامل انجام شده ولی برخی بانک‌ها عقب‌ماندگی دارند.
* تلاش دولت این است که ما به ناترازی دامن نزنیم و به‌دنبال آن هستیم که هر مصوبه‌ای قرار است جایگزین شود به شرط درنظر گرفتن منابع پایدار باشد که منجر به ناترازی نشود. اگر این اتفاق رخ دهد از منظر کارشناسان منابع پایداری نخواهند بود.

سایر اخبار این روزنامه
امکان بازگشت پول متقاضیان عمره سویه جدید کرونا در ایران تایید نشده است پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت دکتر کریم مجتهدی آب نداریم ... گلایه دولت از برخی مصوبات که منجر به نا ترازی می‌شود رسیدن به هدف‌های اسلام جز با حضور مردم ممکن نیست انتقام با خیبرشکن اسرائیل ذاتا بی رحم است رنج بیماران رودسر را کم می‌کنیم موتورهای بیمه‌گریز انتقاد سازمان برنامه و بودجه از تغییرات ایجاد شده در بودجه 1403 فروش هزار میلیاردی سینمای ایران در سال 1402 اشتغال غیرقانونی ۳میلیون تبعه خارجی در ایران همه‌ راه‌های رسیدن ایران به فینال آسیا مخبر: توسعه اقتصاد روستایی باید با قوت دنبال شود تا ۴ بهمن اسامی نامزدهای مجلس خبرگان اعلام می‌شود غزه و انتقاد سیاستمدار انگلیسی از بردگی رسانه‌ها برای اسرائیل پاسخ محکم ایران به جنایات تروریست‌ها حضور امیرعبداللهیان در سوئیس برای شرکت در اجلاس داووس حمله موشکی به مقر گروهک تروریستی جیش الظلم در خاک پاکستان قرارداد خرید ایرباس در دولت قبل لغو و پولی بابت آن پرداخت نشده است